Beste heren (en dames?)
Er staat hier een Peugeot 106 van een kennis die niet meer aanslaat. Het is een 1.1 monopoint injectie van januari 1992 met nog ouderwetse ontsteking (rotor en verdelerkap), dus geen DIS-bobine.
Klacht was dat de motor na koude start even stotterde, sloeg soms af. Eenmaal warm geen problemen, tot gisteren. De motor start, blijft enkele seconden lopen en slaat dan plots af. Gas geven maakt niets uit. Als de motor eenmaal is afgeslagen slaat 'ie niet meer aan. Enkele uren later wel, maar slaat dus snel weer af.
Recent zijn de bougies, kabels, rotor en verdelerkap vervangen. Ook de distributieriem is nieuw.
Het bleek dat de benzinetoevoer plots stopte. Ik heb daarop het benzinefilter (bij het achterwiel) vernieuwd, leiding is schoon. Helaas niet de oplossing. De benzinepomp uit de tank gehaald, het aanzuigfilter was schoon, verder geen gekke dingen gezien. De brandstofpomp werkt gewoon.
Na wat kort sleutelwerk blijkt dat er geen benzine wordt verneveld boven de gasklep, er is ook geen vonk. Starten met remmenreiniger gaat dus ook niet (heb ik getest). Hij slaat nu dus ook helemaal niet meer aan, gisteren nog wel.
Nu heb ik het dubbelrelais losgehaald (onder de computer), deze wil ik vervangen maar heeft iemand nog andere tips? Heeft dit oude model met oude ontsteking een BDP- of nokkenassensor die ook echt iets doet? In de Haynes lees ik dat deze enkel voor diagnose zijn, maar verder kan ik er niets over vinden.
Wie weet raad? Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog even een aanvulling: volgens de eigenaresse brandde de laatste tijd het oranje lampje 'motorstoring' regelmatig, met name bij stotteren/afslaan.
De brandstofpomp hoor je lopen maar er komt geen benzine uit de injector.
Heeft geen bdp of nokkenassensor .
De benzinepomp zorgt niet voor de inspuiting, dit wordt verzorgt door electronica.
Meten is weten , heb je spanning op de stekker van de ontsteking ?
Dubbelrelais zou kunnen , maar ga eerst eens meten of je relais de signalen krijgt die hij moet krijgen.
Je hebt een Haynes boek daar zal vast in beschreven staan wat waarop moet komen qua massa en spanning op de diverse elektrische componenten.
Vandaag de hele dag bezig geweest, helaas zonder resultaat. Dubbelrelais vervangen, geen verschil. Toen kwamen we erachter dat de stekker waar het relais op wordt geklikt, afwisselend wel/geen +12V gaf (bij wat wiebelen werd het onderbroken). Daarop de stekker vernieuwd, nu wel stabiel +12V maar helaas nog geen leven. Ook bleek de "injector resistor" (langwerpig wit ding, onder de plaat van de ECU geschroefd) helemaal gaar, de bedrading viel er zo vanaf. Deze ook vervangen. Aansluitend de massapunten (kokerbalk rechtsvoor, binnenscherm linksvoor en op de versnellingsbak) goed schoongemaakt en in de witte zuurvrije vaseline gezet. Dat was hard nodig, maar niet de oplossing.
Vervolgens zijn we goed aan het meten geslagen. Soms gaat namelijk het oranje motorstoringslampje branden op contact, soms ook niet. In beide gevallen is er geen vonk en geen benzine. Als het contact uit staat, staat er op enkele connectoraansluitingen van de ECU-stekker een kleine spanning van 0,1-0,2 V. Dit geldt ook voor enkele aansluitingen van de gaskleppositiesensor, injector, stappenmotor en ontstekingsunit (bobine). Zodra de auto op contact wordt gezet, staat op deze connectoren iets meer dan 5 V. Op de andere blijft het nul, zoals het hoort dus.
De stekker van het dubbelrelais werkt nu goed; stabiel +12V, zowel bij afgezet als aangezet contact.
Opvallend is dat de ene keer de automatische choke wel werkt, de andere keer niet. De gasklep wordt dan iets geopend. Deze sluit echter niet bij afzetten van contact.
Klopt het dat op deze connectoren +5V komt te staan bij ingeschakeld contact, en 0,1-0,2V bij uitgeschakeld contact? Heeft iemand verder nog ideeën? Zelf weet ik het onderhand niet meer. Helaas heb ik geen andere ECU liggen en gezien de leeftijd van de auto is deze op de sloop niet te vinden. Daar staan alleen nieuwere, met de Magneti Marelli en Bosch MP3.1 ontsteking. Op deze 106 zit echter nog de oude Bosch A2.2. Voordat ik er ergens eentje bestel zou ik toch graag willen weten of ik het echt in de ECU moet zoeken of dat er nog andere mogelijkheden zijn.
10 jaar
De massa-draden, de massa-aansluitingen op dubbelrelais en ECU en de massa-punten motorblok en chassis in orde?
Massapunten zijn schoongemaakt, tot het kale metaal opgeschuurd en met vaseline de aansluitingen teruggeschroefd.
Hoe kun je die massa-aansluitingen op de stekkers testen? Het ziet er allemaal schoon uit. Wat is jullie mening over het feit dat er 5V op de ingaande stekker van de bobine staat? Is dat niet te weinig?
10 jaar
crashsensor?
rode schakelaar ergens bij veerpoot onder motorkap
heb ik naar gezocht maar die zit er niet op.
Toevallig is de auto gisteren opgehaald; ook een andere bobine en ECU gaf geen resultaat. De eigenaresse wilde er geen geld meer in steken dus de auto is naar de sloop afgevoerd. Er mankeerde nog wel meer aan, hij was gewoon "op".
Geen oplossing dus, helaas!
10 jaar
Jammer, maar zou het niet gewoon het contactslot kunnen zijn?
10 jaar
het heeft geen zin meer om na te denken wat het zou kunnen zijn geweest.
Als je mijn voorgaande berichten leest, wordt duidelijk dat het contactslot in ieder geval wel gewerkt heeft. Hij gaf keurig spanning door (ook direct na het slot gemeten).
Naar mijn idee zat het probleem in de ontstekingsmodule/bobine of monopointhuis. Maar zoals gezegd; de eigenaresse wilde er geen geld meer in steken. De algehele staat van met name de bekabeling en elektronica was dusdanig twijfelachtig dat er op ieder moment elders weer een storing kon optreden. In de ideale situatie had eigenlijk de complete kabelboom vernieuwd moeten worden.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar