Hallo,
Mijn 106 uit '94 is te warm, de wijzer is echter wel redelijk constant, maar wel bij het derde witte streepje (110 graden?). dit is het laatste witte streepje voor het rode gebied. Het gekke is dat de wijzer daar redelijk constant op blijft staan tot 3000 toeren. Als ik op de snelweg ben gaat de wijzer in het rode, als ik heel langzaam rij, of voor het stoplicht sta komt de wijzer iets onder dat laatste witte streepje. Ik snap niet dat de wijzer te hoog is maar toch redelijk constant lijkt te zijn? hij verbruikt tevens heel iets koelvloeistof,niet veel. weet zeker dat de motor te warm wordt, kachel is altijd loeiheet als ik hem op de warmste stand heb (en dat heb ik altijd voor extra koeling).
ontluchten heb ik gedaan, verder redenatie: fan maakt niet uit bij hogere snelheden, dus dat is niet het probleem? sensor of aanwijzer in dashboard lijken mij niet kapot omdat de verwarming ook veel te heet wordt (motor zelf dus ook). radiateur verstopt? koelvloeistofpomp defect? thermostaat defect? (waarom dan wel redelijk constant, bij defecte onderdelen zou de temp toch snel in het rode moeten komen)
verder lijkt ie goed te lopen, starten stationair etc. opbouw temp ook redelijk goed volgensmij, ong na 3-5 min op hoogste temp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou toch beginnen met controle van de radiateur.
je verhaal lezend zo het goed kunnen dat de radiatuer gedeeltelijk verstopt zit.
als hij warm is moet je zo goed mogelijk het hele oppervlak van de radiateur voelen of er geen koude of koudere plekken zijn.
zijn deze er dan is hij daar verstopt en moet je de radiateur vervangen.
ik weet natuurlijk niet of het dat is maar zou dat toch controleren.
groetjes jan.
Bedankt voor de reactie maar dit is het geloof ik niet, de radiateur is aan de bovenkant warm en onderaan koud. lijkt me wel zo te horen? Maar vandaag maakte ik het volgende mee, mijn V-snaar onderweg verloren (3 weken gelegen dynamo laten vervangen). Wat mij opviel is dat toen de tenperatuur veel lager bleef...Wat kan hier de oorzaak van zijn? ik dacht dat de waterpomp bij dit type aangedreven werd door de distibutieriem? Ik hoop dat nu bekend is dat bij een kapotte v-snaar de temeratuur daalt ik een stapje dichter bij de oplossing ben. Alvast bedankt.
12 jaar
Mogelijk geeft de boordthemometer bij dynamolaadspanning niet de goede waarde aan en zakt ie wat bij accuspanning.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar