Hallo,
Ik had olie bij mijn koelwater en de oorzaak hiervoor moest de koppakking zijn, gezien het bekende zwakke punt in deze pakking aan distributiezijde.
Nu heb dat zelf gedaan, voor mij de eerste keer. Maar het is niet gelukt. De nieuwe pakking dicht niet goed af, want er is iets witte rook, borrelend koelwater en ook druk bij de olievuldop. Dus zowel naar koelwater- als oliecircuit is er druklekkage.
Graag zou ik willen weten van iemand; WAT HEB IK FOUT GEDAAN?
Ik heb de volgende zaken wellicht fout gedaan;
- zowel de alu kop als alu onderblok met scotchbrite "geschuurd", mag dit wel?
- kop niet gevlakt
- in de kop zaten ingevreten sporen, lijnvormig, naar buiten toe gericht. Ik denk zelf dat dit de hoofdoorzaak is dat het nu niet afdicht.
Nu wil ik de klus nogmaals doen. Plan is om de kop nu te vlakken, teneinde de ingevreten sporen weg te vlakken en uiteraard een vlakke kop te krijgen. En dan is schuren met scotchbrite ook niet meer nodig.
Vraag is; onderblok is dan nog steeds geschuurd met scothcbrite. De stalen cilinderbussen zal geen probleem zijn, maar het alu blok zelf wel???
En zou ik dezelfde vernieuwde kopbouten en net vernieuwde koppakking nu weer gebruiken, of voor de zekerheid weer alles vernieuwen?
Ik wil het nu wel in 1 keer goed doen, dus wie kan me helpen? Alvast bedankt.
Jan Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een lichtmetalen kop altijd laten vlakken ! en zeker als er krasjes enz in zitten.
Scotchbrite is erg fijn en zal als je het met beleid hebt gedaan geen problemen geven, dat doe ik zelf ook altijd.
De als de kopbouten van het zogenaamde type rekbout zijn kun je deze naar demontage weg gooien.
De koppakking kun je nooit opnieuw gebruiken! deze is nu samengeperst geweest en zal niet meer afdichten bij een volgende montage.
Dus kop eraf, laten vlakken en evt laten afpersen of er niet ergens een scheur zit, nieuwe pakking met bouten monteren en met de voorgeschreven momenten aandraaien..
Het zwakke punt is meestal bij de tu blokken olielekage naar buiten toe aan de diszijde..
Succes
Dank je voor je snelle reactie!
OK, lijkt me duidelijk, ik ga nu wel de kop laten vlakken en weer nieuwe bouten en pakking monteren. Alu onderblok lichtjes opschuren met Scotchbrite en dan de kop met 20Nm en 240graden vastzetten.
Dan moet het nu goed gaan.
ps. nog 1 vraagje; de losse cilinderbussen moeten onderin afdichten, als je de kop eraf haalt, dan liggen de cilinderbussen als het ware los op de afdichting onderin. Volgens de vraagbaak moet je na het demonteren vd kop klemmen monteren op deze bussen, leek mij niet nodig als je niet aan de bussen zit, of is dit wel nodig?
12 jaar
Kaleido 1,
Bedankt voor je reactie, zie andere topic (bericht was nog niet af, per ongeluk te snel geplaatst).
Ik heb inderdaad nog niet goed onlucht, er komt wel koelwater uit de kachelslangontluchtingsnippel, maar niet bij de thermostaat. Koelfan slaat ook niet aan. Waarschijnlijk zit er nog lucht voor de thermostaat, dit zou het borrelen kunnen veroorzaken.
Maar als ik de motor ff laat lopen blijft er 'witte' rook komen, en de carterdruk lijkt me ook wat veel. Misschien moet ik voor de zekerheid de cilinders even afpersen, dan weet ik het zeker.
12 jaar
Ik heb de koppakking uiteindelijk toch vervangen, met succes! Helaas zat er een kleine beschadiging op het alu blok, dat kon ik niet wegkrijgen (er moest materiaal bij...) en hij lekt nu een fractie olie. Verder rijdt hij goed en er komt geen olie meer bij het koelwater!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar