auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: 106 (1996) Koude start nagenoeg onmogelijk

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Een goedenavond,

Mijn Peugeot 106 uit '96 met een kilometerstand van pak hem beet 180.000, kampt momenteel met een fiks koude start probleem.
Dit is eigenlijk al langer iets een probleem, maar niet in die mate dat het beestje amper wilde starten.
Sinds kort echter is hij niet meer fatsoenlijk aan het lopen te krijgen bij koud weer.
In eerste instantie weet ik het aan vocht, maar het lijkt er nu toch er sterk op dat het enkel en alleen door kouder weer komt (niet per se vrieskou)

Kabels en Bougies zijn vervangen, en alles is in principe in orde voor zover ik het na kan gaan (ik bezit enige kennis, maar dat stopt bij elektronica)
Na wat rond gezocht te hebben, kan ik niet direct een vergelijkbaar geval vinden.
Maar de situaties die in de buurt komen verwijzen naar of de temperatuur sensor, dan wel de stappen regelaar op de carburateur (exacte benaming is me even ontschoten)

Bij het starten met koud weer slaat de motor niet of nauwelijks aan, en is er flink wat tijd bij nodig alvorens hij uiteindelijk aan wil slaan.
Wat opvalt is dat hoe langer ik probeer te starten, hoe meer de motor lijkt mee te willen werken (met af en toe een pauze om de startmotor wat te ontzien)
Dit vermoedelijk omdat de motor door het langdurige starten wel iets opwarmt, al is het maar iets.

Onlangs redde ik het zelfs niet meer op mijn verder gezonde accu, en moest ik aangesleept worden.
Zelfs hierbij ging er een paar kilometer overheen voordat de auto eindelijk aansloeg.

Belangrijk detail overigens is dat wanneer de motor aanslaat, ik hem echt eerst een beste tijd stationair moet laten draaien, want iets gas laat hem weer afslaan.
Wegrijden op dat moment is al helemaal uitgesloten. Motor heeft dan simpelweg geen puf nog, en het kleinste beetje gas laat de cilinders overslaan.

Eenmaal rijdend moppert het motortje nog wel wat, maar naar mate hij op temperatuur komt, lost het hele geval zichzelf weer op.
Als de motor op temperatuur is dan loopt hij zelfs bijzonder goed, zonder enige moeite.

Aanvullend detail wat mij de laatste tijd opviel, maar wellicht er niets mee van doen heeft, is dat het motor waarschuwings-lampje af en toe aangaat.
Dit is enkel als de motor nog niet op temperatuur is, en ook lang niet altijd. Alle vloeistoffen zijn ten allen tijde op peil overigens.

Geplaatst door

Marcel-bofh (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Marcel,
dit probleem lijkt inderdaad op een defecte koelvloeistofsensor. De sensor geeft koud waarschijnlijk een verkeerde waarde aan,waardoor er te weinig wordt ingespoten.

maarten4874 0
badge

12 jaar

Maarten,

Dank voor de vlotte reactie, ik zal de sensor morgen meteen als eerste onder handen nemen.
Mocht het probleem ermee verholpen zijn dan laat ik het via deze thread horen.

Marcel-bofh 0

12 jaar

en marcel, Hoe is het gegaan?

maarten4874 0
badge

12 jaar

[quote=maarten4874]en marcel, Hoe is het gegaan?[/quote]
Nou, wet van Murphy is hier wel van toepassing...

Afgelopen vrijdagmiddag rondgebeld voor de onderdelen, en een onderdelenhuis in de buurt had een aantal op voorraad.
Keuze uit meerderen zoals gewoonlijk, dus na de melding dat ik "de sensor wel even mee zal nemen" gauw naar buiten geholt om het eruit te schroeven.

Uiteraard besloot op precies dat moment de motorkap ontgrendelings kabel los te schieten...
Met de ijdele hoop van "laat het alsjeblieft aan de passagierszijde zijn.." de hendel bekeken, bleek natuurlijk het ook nog eens aan de vergrendelings kant los te zijn gegaan.

Gezien ik van het weekend weg ben geweest, een auto kunnen lenen, en maandag ook niet aan toe gekomen.
Op het moment van schrijven zit ik nog te prutsen met de motorkap om deze los te krijgen.
Barre temperatuur helpt hier verder ook niet bij, na een seconde of wat heb je geen gevoel meer in de vingers bij het tasten zonder zicht...

Ik heb hem al eens eerder open gekregen op met iets gelijkwaardigs, maar hoe is me helaas ontschoten.

Eenmaal ik het voor mekaar heb haal ik meteen de bewuste sensor en update de post over de afloop.

Marcel-bofh 0

12 jaar

Oke marcel,we horen van je,succes!

p.s. die koude handen wennen vanzelf! ;)

maarten4874 0
badge

12 jaar

bedankt voor je linkje,

Na het schoonmaken van de stappenmotor onder het glasklep huis loopt de auto weer prima stationair en valt deze niet meer uit. Er zit ook olie in mn gasklephuis en andere viezigheid dit ga ik binnenkort goed schoonmaken.

Mvg

lowg 0

12 jaar

Goed, tussenstand van zaken op het moment.

Ik had wellicht iets eerder kunnen posten, maar ik heb in eerste instantie zoveel mogelijk uitgeprobeerd om te trachten de auto weer aan de gang te krijgen.

Motorkap koste verrassend veel tijd, maar uiteindelijk een manier gevonden. Dit bleek zelfs zo simpel dat je het in wezen binnen een halve minuut voor elkaar hebt.
Mede hierom ben ik niet helemaal zeker of het verstandig is om dit op een publiek forum te plaatsen, je weet maar nooit wat er mee leest vanzelf.

Afijn, terug op het onderwerp dan...
De koelvloeistof sensor is nu vervangen, en ik ben nogmaals alle kabels, slangen etc, nog eens bijlangs gegaan voor het zekere.
Na het vervangen van de sensor, heb ik de koelvloeistof weer aangevuld, en met de radiator dop eraf getracht of de auto wilde starten.

Gezien de accu aardig leeg is geraakt, kon ik het een halve minuut proberen voordat de accu er de brui aan gaf (ik heb hem niet helemaal leeg gestart).
Het probleem leek nog steeds te bestaan, echter nam ik de nagenoeg lege accu mee in de conclusie, en besloot om het vandaag nogmaals te proberen met een hulpaccu in de vorm van een Peugeot 207 Diesel.

Het een en ander verbonden met degelijke startkabels (in de stromende regen) en wederom geprobeerd de narrige 106 te overtuigen om aan te slaan.
Ondanks de vervangen sensor lijkt het nu zelfs erger te zijn geworden, hij vonkt eigenlijk helemaal niet meer (ik ruik benzine zonder dat ik het gaspedaal heb aangeraakt) alsof de ontsteking niets lijkt te doen.
Heel af en toe lijkt hij even te willen aanslaan na flink doorstarten, maar dit is erg kort. Het is zeg maar alsof hij de vier cilinders één keer achter elkaar bij langs gaat, en er vervolgens geen zin meer in heeft.

Ik ben momenteel aardig door mijn ideeën heen hier, dus hoop dat iemand het misschien bekend voorkomt...

Marcel-bofh 0

12 jaar

Ik heb zelf een P205 uit 1991. Het brandende motormanagementlampje kan duiden op een kapotte lambdasonde. Hierdoor kunnen op den duur allerhande problemen ontstaan omdat het mengsel dan niet goed wordt aangestuurd (zuurstof/benzine). Zo heeft mijn garageman het mij uitgelegd. Sinds er een nieuwe lambdasonde in zit, brandt het lampje niet meer. De auto rijdt en start verder voortreffelijk (behalve de start bij minus 10 graden, maar dat zal een gevalletje nieuwe accu worden). Ik denk dat de lambdasonde bij mij is vervangen voor er problemen konden ontstaan. Kijk er eens naar. Het ding zelf kostte iets van 100 euro.

Groet, P205.

P205 0

12 jaar

P205,

Naar aanleiding hiervan alles nagelopen, en bemerkte dat één van de twee lambda stekkers boven de koppelingshevel (ik geloof de witte) sporen van corrosie vertoonde.
Dus meteen alle stekkers nog maar eens bij langs gegaan, gezien de auto al even stil staat in de buitenlucht.
Rest van de stekkers zagen er op zich prima uit. Ik ben zo'n beetje alle zichtbare stekkers langs geweest waarvan ik vermoedde dat ze iets met het geschetste probleem te maken konden hebben.

Tevens de stappen motor er eens uit gehaald om deze te controleren.
Deze had de nodige zwarte aanslag, echter dit liet zich makkelijk verwijderen, en na de behandeling ziet het er verrassend goed uit weer.

Wat me opviel was de twee pools zwarte stekker direct onder het luchtfilter (bovenop het injector huis)
Deze zat nogal onder een goedje wat het meest lijkt op dunne olie, vermoedelijk mix van benzine(damp) en andere vettigheid wat zich heeft afgezet door de jaren heen.
De bewuste stekker was zo'n beetje doordrenkt met dit dun vloeibare goedje, en is schoongemaakt door er met beleid een doekje in te peuteren, waarna het geheel goed is uitgeblazen met de compressor.

Ah, en aanvullend bemerkte ik dat de groene stekker van de zo pas vervangen koelvloeistof temp-sensor op het motorblok, lichte beschadigingen in de beide kabels had.
Gezien het niet ondenkbaar is dat dit een sluiting geeft met vochtig weer (of al gegeven heeft) heb ik de snoeren weer waterdicht gemaakt door ze aan te stippen met een dikke lijm die iets flexibel blijft.
De beide aders zagen er verder prima uit, en hadden geen enkel spoor van aanslag in de snoeren.

Accu staat nu geheel zonder stroom door al het starten van de laatste tijd, maar kan pas eind van de middag met mijn start kabels controleren (en melden) of het allemaal iets heeft geholpen.

[edit]
Vergat nog dat ik het groene 1polige massa kabeltje direct bij de ECU heb schoongemaakt om er zeker van te zijn dat het een goed contact met de carrosserie heeft.

Marcel-bofh 0

12 jaar

Wel.. ik plaats mijn update hierboven, en mijn starthulp duikt op voor de deur.
Ik hol naar buiten met bijzonder lage verwachtingen gezien alles tot dusver niets heeft uitgehaald.

Startkabels erop gezet, en met ingehouden adem proberen het hardnekkig dienst weigerende wagentje te starten.
Tot mijn stomme verbazing start hij meteen..
En niet alleen dat, hij heeft nog nooit zo fraai gelopen met een koude start.

Probleem nu is, wat was het?

Ik laat om deze reden deze draad nog even openstaan, want ik vermoed dat er vast hier en daar gedachten zullen opduiken van "aha, maar dan was het..."
Ik zet hem liever niet op opgelost omdat hij het weliswaar wel weer doet, maar nog steeds niet duidelijk wat het hem nu is geweest.

Mocht iemand een idee hebben, of misschien meer info wensen (wat dan ook) laat maar horen...

Marcel-bofh 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.