Peugeot 106: 106 GTI kachel snel koud+contacten van de achterruit verwarming

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v GTI

De motor word niet echt snel warm vind ik zelf. De thermostaat is orgineel nieuw. Het probleem is als de motor warm is en ik de kachel vol uit zet op stand 4 dan word de warme lucht erg snel weer koud. De motor word niet te heet en koelt ook goed inclusief de ventilator van de radiateur werkt en blijft keurig 89 graden. De motor komt wel snel op bedrijfs temperatuur als ik veel toeren maak. Kan de thermostaat verkeerd om zitten of waterpomp defect of verstopping ergens? Ik heb hier op het forum gezocht maar kon niet echt een goed alternatief vinden. Maar het schijnt wel vaker voor te komen bij een peugeot 106. De kachel is echt binnen een paar seconden alweer koud terwijl de temperatuur van de motor 89 graden blijft. Heel vervelend deze tijd hahahah.

Iemand een tip hoe je het beste de achterruit verwarmings contacten vast maakt, is hier speciale lijm voor of moet je solderen. Je kan er ook erg slecht bij. Is ook een bekend probleem bij de 106.

Alvast bedankt.

Mauricee

Geplaatst door Mauricee (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

limbra (555), 12 jaar geleden

wat betreft de interieur kachel denk ik dat er een beginnende verstopping in de kachel radiateur zit waardoor er te weinig hete koelvloeistof doorheen stroomt ,
Waardoor de warme lucht te snel "opgebruikt"is (om het zo maar ff uit te leggen), binnen korte tijd heb je kans dat deze helemaal verstopt raakt .

Zit er genoeg koelvloeistof in het systeem ??

De kachel radiateur goed Doorspoelen (tegen de stroom richting in) kan voor een (tijdelijke) oplossing zorgen .

De contacten van je achterruit verwarming kun je proberen te repareren met >Bison Electro lijm< , als je het precies gebruikt zoals op de verpakking staat
werkt het spul goed. (niet gebruiken onder de 10 graden, dus eventueel de reparatie plaats met een fohn voorverwarmen)
Is verkrijgbaar bij de betere doe het zelf shop of electronica techniek shop .

succes.

Mauricee (0), 12 jaar geleden

Ja. koelvloeistof is nieuw en ontlucht. Misschien heeft de vorige eigenaar Wynn’s Cooling System Stop Leak ooit gebruikt voor lekkage te dichten dit schijnt ook troep te zijn en tijdelijke oplossing plus verstopping te zijn. Wynn´s Cooling System Flush misschien is dit ook een oplossing voor mij om het systeem te spoelen?

limbra (555), 12 jaar geleden

verstopping van de kachel radiateur is een probleem wat zich in de loop van tijd opbouwt , ketelsteen , roest e.d.
zorgen er voor dat het systeem (radiateur / kachel radiateur) langzaam dicht slippen en voor minder doorstroming c.q. koeling / verwarming zorgen .
(Dit kan dus ook gebeuren zonder dat er 1 of andere stop leaks is toegevoegd ).

De kachel radiateur rechtstreeks spoelen heeft vaak een beter effect , Soms is de verstopping zo hardnekkig dat de kachel radiateur vervangen dient te worden.

Maar je kunt het natuurlijk proberen met een cooling system flush. baat het niet dan schaad het niet.

Mauricee (0), 12 jaar geleden

Is het misschien mogelijk dat de thermostaat verkeerd om zit? Hij kan er namelijk wel op 2 manieren in?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

als de motor temp normaal blijft is de thermostaat goed

Mauricee (0), 12 jaar geleden

Ik heb nog eens goed zitten kijken naar de temperatuur meter en als ik stil staat zakt ie toch ook wel iets. Maar na lang rijden word ie pas echt goed warm. Wat kan er gebeuren als ie verkeerd om zit. Blijft ie dan open staan of juist dicht? Als dicht zou blijven staan dan zou de motor veel te heet worden!

Mauricee (0), 12 jaar geleden

????

limbra (555), 12 jaar geleden

Ik weet niet zeker of de thermostaat er bij jouw auto wel verkeerd om in past ! ! .
Als je echt twijfels hebt kun je dit ff controleren door het zaakje los te maken .

Mauricee (0), 12 jaar geleden

Dat kan wel want ik heb hem zelf vervangen maar ik heb hem zo terug gedaan zoals die zat. Maar hier was het probleem dus niet mee opgelost....

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

probleem zit voor 99% in je kachelradiateur zoals limbra schrijft tegenovergesteld spoelen liefst met een brandslang of zo
dat je flink wat druk hebt. de pinnetjes van je achterruitverwarming kun je terug solderen gewoon schoon werken en solderen.
wel de auto eerst een nachtje binnen zetten zodat de raam niet bevroren is want dan lukt het niet ha ha.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.