Goedenavond
Wanneer ik optrek op een koude motor, dan valt de motor eerst voor een second of 2 'uit' en daarna jaagt hij zichzelf in toeren. In de garage zeiden ze dat de voorontsteking niet juist staat en dat ik die moest bijregelen.
Ik heb dus wanneer de motor draaide, 2 bougiekabels losgetrokken en de motor bleef draaien. Zelfs wanneer ik gas gaf ging hij hoger in toeren terwijl hij draaide op 2 cilinders! Wat denk ik: niets op die ontsteking aan te merken.
Zelf dacht ik dat de motor misschien te weinig of vuile benzine binnenkreeg, sinds de benzinefilter enkele jaren niet meer was vervangen door de vorige eigenaar (heb de wagen net 7 maanden). Dus heb ik maar de benzinefilter en luchtfilter vervangen. Nog steeds niet opgelost. Ten einde raad heb ik de speling op mijn gaspedaal verminderd en het toerental hoger gezet (draait een 1100-1200 toeren schat ik sinds ik geen toerenteller heb), maar helaas was dit ook tevergeefs.
De motor heeft 100.000km en heeft geen meter op de snelweg gereden in ruim 25 jaar tijd.
Mocht iemand misschien iets weten waardoor het probleem gedeeltelijk of helemaal opgelost is, ik zou het ENORM appreciëren!
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt!
Jorg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het enige logische wat ik in je verhaal kan ontdekken, is de gedachte dat brandstofveroudering (wordt vanzelf vervuiling) de oorzaak kan zijn van het probleem.
In de jaren 80 had elke motor veel meer onderhoud nodig dan nu. Omdat er toen nog bijna geen auto,s met een ECU met geheugenopslag waren, moest daarnaast periodiek nog al wat controles gedaan worden(ook dat noemde men onderhoud), eventueel moesten, naar gelang het resultaat van de controles onderdelen vervangen of opnieuw bijgesteld orden. Choke,ontsteking en andere onvolkomenheden zorgden toen voor veel meer slijtage bougies gingen veel minder lang mee dan nu.
Het inhouden, of zelfs even afslaan kan zowel door de ontsteking als door de brandstofvoorziening veroorzaakt worden. ook als er (tijdelijk) verschil is in de compressie kun je dat bij koude motor merken.
Ik ben een voorstander van gericht diagnose stellen. Echter om dat goed te kunnen doen?? moet vooraf alle periodiek onderhoud, inclusief de periodieke controles uitgevoerd worden....
We beginnen met het draaiende gedeelte van de motor. De compressie moet van alle cilinders gelijk zijn. Daarnaast is het nodig dat de kleppen regelmatig bijgesteld worden. Ook is het niveau van de motorolie belangrijk, Het koelsysteem moet op niveau zijn. Niet te hoog en niet te laag, er mag geen lucht in het koelsysteem zitten.(lekke koppakking oid) De distributieriem moet periodiek vervangen worden, En als dat nu nog niet nodig is zou ik wel controleren of de distributie correct op tijd gezet is bij de vorige vervanging. (kleppen op tuimelen in het bdp) Smeerolie vervuiling kan gezorgd hebben voor een (gedeelteliojk) verstopte carterventilatie.
Bij de ontsteking moet er goed gekeken worden of de bougies nog goed zijn.(de oude bougies kunnen een heel verhaal vertellen) Via de bougiekappen,kabels, verdeelkap rotor, bobinekabel en de bobine zelf mag er geen lek zijn van hoogspanning. scheurtjes, hard worden enz enz. (het inspuiten ervan heeft meestal maar even effect en zorgt ervoor dat vooral de kabels definitief bedorven raken.
Ik weet het niet zeker?? maar de motor heeft nog contactpunten denk ik??? Deze moeten ook regelmatig vervangen en afgesteld worden. (contcacthoek en variaties ervan. Daar aan vast zit het afstellen van het statische ontstekingstijdstip. Er moet gecontroleerd worden of de centrifugaal vervroeging correct functioneert. in ieder geval of deze werkt en steeds bij afnemend toerental weer helemaal terugkomt in de ruststand. De vacuumvervroeger moet ook goed werken. De membraam mag niet lek zijn, in het huis zit een heel klein gaatje, dat moet open zijn en tijdens het testen van de membraam dicht gehouden worden.
In de mechanische?? benzinepomp zit een benzinezeefje, net als in de carburateur , net voor de vlotternaald..
Natuurlijk kun je de stationaire sproeier van buiten af verwijderen en schoonblazen. Maar de progressiepoortjes vragen meestal net zo veel aandacht. Ik heb een hele hoge pet op van het zelfreinigende vermogen van een carburateur. Een versleten vlotternaald, of overmatige speling op de as van de gasklep zal natuurlijk hersteld moeten worden. Als deze auto niet op de snelweg gereden heeft??? en dus weing kilometers. Meestal is na 100.000 km de gasklepas nog ok..
Pas als je zeker weet dat alles verder oke is zou ik de carburateur uit elkaar halen, wel zou ik controleren of de voet niet lekt op het spruitstuk? en of de (automatische??)
choke correct sluit, maar wat belangrijker is daarna correct weer opent.
nog wat tips: de condensater in de stroomverdeler moet goed vast zitten (massa maken)
tijdens het stationair lopen kun je luisteren of er valse lucht in het spruitstuk gezogen wordt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar