Peugeot 205: Peugeot 205 koelvloeistof probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hoi,

Ik heb sinds kort een peugeot 205 gekocht, nu zag ik dat er nogal wat bruine smurrie in het koelvloeistof vat zat.
Ik heb daarom besloten om de koelvloeistof in zijn geheel te vervangen. Aftap open gezet op de radiator emmer eronder en leeglaten lopen.
Kwam een vieze koffie kleurige substantie uit.

Nu wilde ik wee bijvullen, maar er ging maar een fractie van wat er uit kwam in, ook de ontluchting werkt niet. Het lampje van het koelvloeistof niveau brandt ook de gehele tijd.

Nu heb ik gelezen op dit forum dat er ergens een vlotter zit, en dat die niet goed meer zou kunnen werken door de smurrie.
Maar waar zit die vlotter ergens?

clueless

Geplaatst door clueless (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat er dusdanig veel olie in het koelcircuit zit of dat ze er ooit een anti-lek toevoeging in gedaan hebben, waardoor je nu niet kunt ontluchten doordat het verstopt zit.

Santa (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat je een wat andere manier van vullen moet toepassen........

Er staat mij ergens iets van bij dat je bij deze karretjes het systeem moet bijvullen m.b.v. een hoge "trechter" maar ja, ben ook al oud, he......

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Juist de oudjes kennen de ditjes en datjes van de oudere peugeotjes toch? Dit is een systeem met een los reservoir. Als je het reservoir uit z'n elastiekje/rekje haalt en omhoog brengt + de ontluchtpunten opent, is dit als 1ste deel van ontluchtprocedure voldoende. Zelfs als het reservoir nog op z'n plekkie hangt en vol zit, zou er al koelwater uit de ontlucht-punten moeten komen.
Omdat de beste man aangeeft dat ontluchten ook niet werkt, mag je ervan uitgaan dat hij weet hoe het moet en de juiste plaatsen heeft geopent om te ontluchten, anders is z'n vraagstelling verkeerd. Dan nog die vieze koffie-kleurige substantie en gezien bouwjaar = TU motor = olie via koppakking in koelsysteem....hmmmm.

Trouwens...hebben we nog niet eens z'n vraag beantwoord....ohw shame!
De niveauvoeler/vlotter zit boven in de radiateur. Als je voor de auto staat, aan de linkerkant. Om er bij te komen moet je de schroeven aan de bovenzijde van de grille uitnemen, en dan de zwarte-grijze metalen plaat waar slot van motorkap inzit, losmaken = 2 moeren aan de voorzijde en 2 boutjes aan de bovenkant van de plaat. Plaat omhoog en opzij, want motorkapkabeltje zit er nog aan vast en zie hier.............de niveau-voeler in al z'n glorie...... met zeskant wit kunststof moer en 2 draadjes.

clueless (0), 14 jaar geleden

[quote=hans4074]0
Omdat de beste man aangeeft dat ontluchten ook niet werkt, mag je ervan uitgaan dat hij weet hoe het moet en de juiste plaatsen heeft geopent om te ontluchten, anders is z'n vraagstelling verkeerd. Dan nog die vieze koffie-kleurige substantie en gezien bouwjaar = TU motor = olie via koppakking in koelsysteem....hmmmm.[/quote]
Bedankt voor de reactiesm, ik had nog een vraag:

Het is me verteld door de APK garage, maar die heeft maar één ontluchtingskraantje getoond, namelijk op de hoge slang die uit de kachel komt.
Maar als ik deze reactie lees, dan lijkt het of er meer ontluchtings plekken zijn. Maar waar zitten de andere ontluchtingsplekken?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Thermostaat, en waarschijnlijk bovenaan de radiatuer.

Santa idd, bij Citroën hadden we een speciale vulbeker, zette ik op elke PSA auto, met of zonder expansie vat. maakt het leven een stuk makelijker

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bovenaan rechts (voor de auto staande) op de radiateur zit een ronde dop met zeskant erop. Deze dop draai je eraf met bijv. een waterpomptang, uiteraard alleen bij koude motor! Op de kachelslang zit het plastic ontluchtertje. Nu vul je het systeem via het reservoir en zet het niveau zo hoog in het reservoir dat het uit het plastic ontluchtertje loopt = dichtdraaien met handkracht, anders breekt het plastic schroefje! Nu wacht je tot de radiateur via het gat overloopt en draai je snel de dop erop. Knijp nog een paar keer flink in de bovenste radiateur-slang. Reservoir omhoog en vastzetten met touwtje of tie-wrap een de motorkapsteun, steunend op de veerpootbevestiging.............of voor de liefhebbers: je laat het reservoir zitten en plaats de speciale vulbeker, die je vast en zeker hebt, en kiept hier ca. een liter extra koelvloeistof in. Motor laten lopen en ondertussen niveau in de gaten houden. Motor zolang laten lopen tot koel-fan in slaat. Het warm draaien hoeft niet persé met stationair toerental. Daarna niveau in reservoir op juiste peil brengen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Ff een beun tip, mocht je niet zon vulbeker hebben, een cola fles en een rol ductape doen ook wonderen [img]http://i.fokzine.net/s/clown.gif[/img]

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Moet wél een plastic cola fles zijn en het liefst zwarte ductape......dat plakt beter!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Hans weet wat ik bedoel :)

Alles goed trouwens Hans?

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]Alles goed trouwens Hans?[/quote]
Altijd! En zeker als ik m'n grote vriend een beetje kan plagen....:)

clueless (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de aanwijzing, hij is nu goed bijgevuld.

Ik heb nog een vraagje, bij het bijvullen (statonair laten draaien) merkte ik dat de kachel niet warm wordt.

Iemand tips over hoe ik die schoon kan krijgen?

Nogmaals bedankt voor de tips.

Dutchy82 (0), 13 jaar geleden

Ehm ik ben geen expert maar tijdens mijn zoektocht voor mijn probleem kwam ik erachter dat als je verwarming het niet doet waarschijnlijk je thermostaat kaduuk is.
Die is simpel te vervangen maar dan moet je wel weer aan de haal met koelvloeistof en ontluchten.
Thermostaatje kost iets meer dan een tientje en zit in een appart huis. Althans dat is in mijn peugeotje heb ik begrepen. Die is iets ouder dan die van jou (93).
Misschien dat 1 van de experts hier dit kan bevestigen of ontkrachten ;)
Dit is een plaatje dat ik gevonden heb maar weet niet zeker of het bij jou hetzelfde is:

http://img354.imageshack.us/i/2c13e12a1c... (ff copy pasten)

Als ik ernaast zit, mijn excuus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.


"topic" // resources/views/layouts/app.blade.php