Beste medemonteurs!
Kan iemand van jullie mij misschien helpen met wat antwoorden op mijn vragen?
Het gaat om een peugeot 206 1.4 i Bj 2002
Deze peugeot reed tot kort geleden helemaal super!
Nou is deze er afgelopen vrijdag mee gestopt.
Nou blijkt dat bij het starten de distributieriem niet meer draait.
De startmotor gaat wel in het rond, maar de nokkenas is geen beweging in te krijgen en zoals ik het kan horen de krukas ook niet.
Nou wil ik de distributieriem vervangen maar ik weet dat deze van tijd af is gesprongen. (240000km nooit vervangen) (auto schoonmoeder)
En ik weet dat er dingen kapot of scheef kunnen zijn zoals kleppen enz... (ben zelf monteur)
Toch wil het proberen dmv een nieuwe distributieriem te plaatsen.(goedkoopste oplossing, anders een andere auto)
Wel van te voren alles bekijken op fouten en schade.
Nou is de vraag.. weet iemand hoe ik alles op de juiste positie (optijd) kan krijgen, zonder een speciaal setje te gebruiken?
Alle hulp is welkom!
Ben jammer genoeg geen expert in franse auto's.
Groeten Robert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de krukas ook niet draaid, zou ik eerst eens naar de startmotor kijken...monteur.
mvg,
Hans.
Dit is basisautotechniek...monteur, zou niet zo moeilijk moeten zijn he. je motor draait rond of niet, pas dan denken we aan een riem en niet andersom.
240.000km nooit riem vv is knap
eigenlijk zou hij nu zijn 3de riem moeten krijgen
om de 120.000km zou het vervangen moeten worden
de riem kun je gewoon er nu af halen
dan nokkenas verdraaien
draait het niet rond (je zult wel weerstand voelen van de veren)
dan koop maar een andere auto want een riem helpt dan ook niet meer
zelfs beter haal de kleppendeksel maar van af en kijk naar de kleppen zelf en tuimelaars als deze allemaal mooi boven zitten en na het verdraaien van nokkenas alles goed is
dan proberen nieuwe riem
anders kan de kop eraf en zal zeker een klep krom zijn
op tijd krijgen is zeer eenvoudig
draai nokkenas tot je een m6 bout erin kwijt kunt en geen grote spelling op zit
draai krukas zo dat je achter de oliefilter een inbus 5 sleutel erin kan stekken zodat krukas ook geblokkeerd staat
dan riem er op
maar vervang waterpomp ook maar bij deze km-stand
tevens volg ik het verhaal niet helemaal
d-riem draait niet
maar krukas ook niet zeg je daarna
tevens nokkenas geen beweging in te krijgen
het laatste dan zou ik eerst naar de kleppen kijken voordat ik een nieuwe riem erop leg en de auto als nog over is
[quote=Hans4040]Als de krukas ook niet draaid, zou ik eerst eens naar de startmotor kijken...monteur.
mvg,
Hans.[/quote]
De startmotor gaat in het rond.... moderator.
13 jaar
[quote=C.Jonker]Dit is basisautotechniek...monteur, zou niet zo moeilijk moeten zijn he. je motor draait rond of niet, pas dan denken we aan een riem en niet andersom.[/quote]
Beste jonker.
Zelf weet ik precies hoe het zit, laten we dat voorop stellen;) Ik ben tenslotte diegene die het ziet en voelt.
Waarschijnlijk zou je het pas begrijpen als het volledige verhaal hier heen zou zetten.
Het enige wat ik wilde weten is de makkelijkste oplossing om de boel op tijd te krijgen de rest had je me niet hoeven vertellen.
With all due respect aan zinloze antwoorden heb ik niets.
13 jaar
De startmotor gaat in het rond.
Neemt ie het vliegwiel wel of niet mee? Niet, dan is de startmotor stuk (bendix slaat niet uit)
Wel dan is of de krukas gebroken, of er zitten geen tanden meer op de riem rondom het krukastandwiel.
13 jaar
En als je precies weet hoe het zit dan kun je toch gewoon de krukas op nul zetten? (bougie eruit, enz.)
en de nokkenas verdraaien, eerste cilinder op compressieslag.
Zo klaar als een klontje, allemaal basis monteurswerk.
13 jaar
Dankje wel.
Maar met het precies weten hoe het zit bedoel ik dat ik precies weet wat er aan de hand is.
Weinig ervaring met franse auto's en timing.
Ik ben nog in de leer haha.
Ik kom Zaterdag pas toe aan al deze dingen.
Maar mij werd verteld dat ik een speciaal timing setjes zou moeten aanschaffen wil ik de motor weer op tijd krijgen.
Dit blijkt dus helemaal niet zo te zijn?
Groetjes
13 jaar
[quote=Mausx]De startmotor gaat in het rond.
Neemt ie het vliegwiel wel of niet mee? Niet, dan is de startmotor stuk (bendix slaat niet uit)
Wel dan is of de krukas gebroken, of er zitten geen tanden meer op de riem rondom het krukastandwiel.[/quote]
Kijk de auto is er onderweg mee gestopt.
Dus de kans is klein dat de startmotor kaduuk is en dat dat de oorzaak van het falen is.
13 jaar
Je laatste opmerking kan wellicht kloppen maar je geeft zelf de aanleiding tot die opmerking.
[quote=MiddeljansRobert]De startmotor gaat wel in het rond, maar de nokkenas is geen beweging in te krijgen en zoals ik het kan horen de krukas ook niet.[/quote]
De motor op de normale manier op nul zetten, en inderdaad zoals werner al vertelde, als de nokkenas op nul staat dan past er een boutje in het nokkenwiel om de nokkenas te blokkeren.
Als je nou eerst even de nokkenas test. krukas draaien zodat de zuigers halverwege staan. dan de nokkenas compleet ronddraaien.
Dan goed voelen of alle kleppen gelijke weerstand geven. als dat zo is dan kun je een nieuwe distributieset proberen.
Als dat niet zo is (geen gelijke weerstand of hij loopt vast) dan heb je zeker motorschade.
13 jaar
[quote=moderator]Je laatste opmerking kan wellicht kloppen maar je geeft zelf de aanleiding tot die opmerking.
[quote=MiddeljansRobert]De startmotor gaat wel in het rond, maar de nokkenas is geen beweging in te krijgen en zoals ik het kan horen de krukas ook niet.[/quote]
[/quote]
Ben ik met je eens.
Nogmaals ik heb hele verhaal een beetje beknopt.
Het was zeker niet de bedoeling om verkeerde uitleg te geven.
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat alles zo vast als een huis zit door een verkeerde timing.
Gelukkig is dit alles gebeurd met een nihil snelheid en een laag toerental.
Excuses.
13 jaar
zoals gezegd
inbus 5 achter de oliefilter de vliegwiel blokkeren
zo staat de krukas op tijd
dan nokkenas op tijd zetten
er zit 1 plek op waar je direct ziet dat je een blokkeringpen in kan doen
m6 bout zou moeten werken
maar zoals iedereen al heeft gezegd
draai nokkenas rond
krijg je dit niet voor elkaar dan zijn de kleppen geblokkeerd, krom of tegen de zuiger ivm riem er nog op
We hebben een wijsneusje..:D
Is een simpel 8 kleps blokje met alleen een riem.
Mertekens staan er op, riem zet je op spanning met een hefboom en gewichtje of een speciaal meetgereedschap.
Je lokt deze opmerkingen zelf uit, je zegt dat je monteur bent maar uit je reakties lees ik dat je nog veel moet leren, das niet erg maar schep dan niet zo op en laat ons je proberen te helpen.
Ik trek me terug. veel succes !
tu3af moet je blokkeren op de vliegwiel zoals ook de tu3a en de tu3jp (et3 ook maar zit pas in later 206, rond 2006 begonnen deze te komen)
dit ivm krukaspoelie lichtjes kan draaien op de krukas zelf
vandaar zit blokkering ook op
ga je het aftekenen dan moet je geluk hebben dat het goed gaat en niet teveel verdraait
dan loopt hij niet goed
tevens vraagt topic starter om juiste en goede manier om nokkenas en krukas op tijd te zetten
ivm riem tand verschoven
dan kun je dus ook niks gebruiken aan merktekens bij krukas
op nokkenas kan er wel 1 zitten maar ivm het makkelijker is om te blokkeren dan kun je dit het beste doen,
je moet dan niet vergeten de bout eruit te halen voordat je alles terugmonteert en start
Eerlijk gezegd,als je monteur bent,hoef je deze vragen niet eens hier te stellen.
Dit zijn basiszaken die je als monteur als eerste controleerd.
No hard feelings,zie verhaal van Werner hierboven.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar