Hallo iedereen,
Sinds kort heb ik een metaalachtige tok/tik/konkel aan de linker voorkant. Je hoort het eigenlijk altijd. Het wordt alleen beter op een superglad wegdek, zoals een snelweg. Je hoort het heel goed als je langzaam rijdt over een klinkerweg, maar je hoort het alleen binnen...buiten is niks te horen. Wanneer je het stuur omgooit lijkt het ook wel alsof de demper/vering onder spanning staat, want dan hoor je ineens een geluid alsof de veer losspringt....een soort ting geluid. Ook lijkt de stuurbekrachtiging een beetje te brommen bij het sturen tijdens langzaam rijden alsof hij het er erg moeilijk mee heeft.
De tik hoor je trouwens ook goed bij het naar achteren en vervolgens naar voren rijden of het op en afrijden van een stoepje
Kunnen dit de stuurlagers zijn en zo ja, waar zitten die?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Auto aan de voorkant omhoog zetten en voelen de veerpootlager , die zit helemaal op het eind van je veerpoot dus waarmee ie onder de motorkap vastzit zeg maar.
Rubbers van de draagarmen of stabalisator eens kontroleren of deze eruit liggen.
Brommend geluid is zo moeilijk te beoordelen, miss toch even langs de garage, deze kunnen de wielen mooi vrij zetten en overal goed bij en natuurlijk een testrit door een monteur.
Succes
Denk een gebroken voorveer.......Het gerammel zal het afgebroken deel zijn.
Hallo,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Was ik inderdaad nog vergeten te melden. Laatst al de auto omhoog gehad en toen aan het stuur gerukt. Daarbij "voel" je de tik inderdaad bovenop de veerpoot (onder motorkap).
Ik las net dit stukje:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
en ik begin steeds meer te denken aan de veerpoot lager.
Kan het gebrom daar ook mee te maken hebben? Stuurbekrachtiging heeft het wellicht moeilijker omdat de veerpoorlager(s) versleten zijn?
12 jaar
Is het vervangen van een veerpootlager zelf te doen en moet hiervoor de spanning van de veren af?
Moeten de lagers ook allebei vervangen worden of kan dat per kant?
12 jaar
Daar heb je een veerspanner bij nodig.
Lager kan per kant vervangen worden. Die zitten er in geperst.
Bedankt voor het meedenken,
Ik zal alle gesuggereerde opties eens bij langs gaan in de vakantie (nog 1 week werken)
Later meer.
12 jaar
He mensen,
Nou de garage heeft de linker veerpootlager vervangen, maar helaas het gebonk bleef. Uiteraard ben ik het helemaal zat, want ik moet wel betalen natuurlijk. Ik was even aan het speuren op het internet en vond een filmpje van een gozer in Amerika die alle stappen bij langs ging om een diagnose te stellen.
Net ben ik gewapend met een zaklamp en klein koevoetje naar de auto gegaan. Als ik de auto zachtjes op en neer beweeg hoor je bonk en voel je hem ook, maar niet waar ik hem verwachtte. Ik "voel" de tik namelijk in de draagarm en als ik het koevoetje bij het draagarmrubber plaats, dus tussen draagarm en (sub) frame en zachtjes een beetje wrik, hoor je tik ook.
Wat houd dit in.....draagarmlager kaduuk?....of het draagarmrubber?
Ik heb begrepen dat draagarmlager geperst moet worden, klopt dat en zo ja, wat kost zo'n geintje, want de lager zelf kost niks bijna
Groetjes,
Bart
12 jaar
Hallo,
Tijdens de laatste APK ook de rechterveerpoot vervangen en de draagarm rubbers vervangen en nu is gekonkel weg.
Vermoedelijk kwam de tik van de "losse" draagarm rubbers en het gebrom van de stuurbekrachtigerpomp die het moeilijk had met het draaien met versleten veerpootlagers.
Bedankt voor meedenken,
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar