Peugeot 206: Peugeot 206 start normaal en valt dan uit

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Hoi,

Ik heb recent een 2e hands peugeot 206 1.4 16V gekocht. De peugeot rijdt op benzine en heeft een LPG installatie van AG (G3).
De auto start normaal, maar na ongeveer een minuut begint hij te stotteren en gaat het toerental wild naar beneden en na wat stotteren valt de motor uit. Ook extra gas geven helpt niet en lijkt het toerental zelfs sneller naar beneden te laten gaan, maar als ik het gas dan los laat pruttelt hij wel wat langer door.

Na 2 tot 3 keer herstarten kan ik dan eindelijk weg rijden en na een aantal meter lijkt het alsof de motor ineens meer gas krijgt en versnelt een stukje. vervolgens rijdt hij prima.

Eerst dacht ik dat het lag aan het overschakelen op lpg, maar rij nu al een paar dagen alleen op benzine en het probleem is nu duidelijker merkbaar.
Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

ward

Geplaatst door ward (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

bougies contr/verv gasklep reinigen, motorsoftware contr op laatste versie, en gasklep na reinigen KOUD inleren. motor moet toch eerst op benzine goed gaan lopen.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat doet je MIL? (Motor fout lamp) Gaat die aan of niet?
Lamp brandt normaal als je het contact aan zet?

Na ongeveer een minuut zou de lambda regeling actief moeten zijn.
Kan een probleem met een lambdasonde zijn. Maar dan kan ik het slechte starten nog niet verklaren.

Ik zou beginnen met laten uitlezen en de werking van alle sensoren laten controleren.
Beste om dat met koude motor te doen, dus de auto de avond van te voren brengen.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 11 jaar geleden

En als de motor op temperatuur is dan is alles weer goed?

Oiram

ward (0), 11 jaar geleden

Als de motor op temperatuur is lijkt het starten iets beter te gaan, maar stottert nog steeds na een minuut en valt dan soms uit. Had ergens gelezen dat het ook kon komen door oude benzine in de tank. Heb de tankt nu bijna helemaal leeg gereden. Zat nog voldoende in voor 10km rijden en vervolgens weer helemaal gevuld. Daarna weer een paar kilometer gereden. Morgen kijken of die beter start.

Kan het dat het aan oude benzine ligt?

De motor fout lamp brandt bij het starten maar tijdens het rijden niet.

PS: onder het rijden zijn er geen problemen. Enkel bij het wegrijden vlak na het starten geeft ie ineens gas bij. Lijkt wel alsof die bij het werrijden niet goed gas geeft en dan ineens doorheeft hoe het wel moet. Dus bij zelfde hoeveelheid gaspedaal indrukken geeft die ineens meer gas.

ward (0), 11 jaar geleden

Heb net de auto gestart. Ging een stuk beter. Het starten ging zoals altijd goed, maar het stotteren kwam nu een stuk later en minder hevig. Probeerde wat gas te geven en dit maakte het stotteren wat erger. Dus gas maar weer los gelaten en toen ging alles prima. Motor niet meer afgeslagen enkel het extra gas geven bij het rijden was nog aanwezig. De auto stond wel in de zon. Kan dit invloed hebben?

ward (0), 11 jaar geleden

Auto geeft nu een sterke benzinelucht onder het rijden met open ramen. Als ik de motorkap open doe ruik ik geen benzine. Misschien onverbrande brandstof? Ook lijkt de auto iets meer te verbruiken. Kan dit alles met hetzelfde probleem te maken hebben? Misschien lucht filter of brandstof filter?

ward (0), 11 jaar geleden

Heb een monteur er even naar laten kijken en blijkbaar lekt de benzinetank. Dus ga er niet meer mee rijden tot die gemaakt is. De tank lekt bovenaan. Zou dit de brandstof pomp kunnen zijn of zit die bij de 206 toch vooraan?
Kunnen die start problemen ook te maken hebben met het lekken van de tank? Dat er dan misschien niet genoeg druk op de leidingen staat ofzo?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

brandstofpomp bij benzine motoren zit altijd bij de tank
bij diesel is alleen hogedrukpomp dat bij motor zit
maar zijn diesel kan via een pomp in de tank worden aangeleverd

meestal lekt de keering van de tankvlotter
deze samen met de wartel vv lost het vaak op

ward (0), 11 jaar geleden

Monteur gaf ook aan dat het mss de vlotter kon zijn. Maar daarvoor moeten ze de tank loshalen en dan laten zakken om eraan te kunnen.

Misschien stomme vraag, maar wat is een wartel?

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

de tank loshalen???

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

tank loshalen zullen ze hebben gezegd ivm ze dan pas goed kunnen kijken waar hij precies lekt

onder de zitting zit namelijk een dop waardoor je direct bij de tankvlotter kunt

wartel is de ring waarmee je de tankvlotter aandraait
voor deze wartel los te draaien en vast te draaien is speciaal gereedschap verijst
deze valt compleet erover en zit inkeping in waarmee je over de ribbels van de wartel valt
dan kun je met grote ratel eenvoudig losdraaien

als deze lek is dan ligt eromheen dus ook benzine

verder zit langs je tankhals een slang waar de lucht door loopt als je bijtankt
deze wil soms ook lekken
deze heb ik namelijk ook al vv
maar tank alleen losgehaald niet hoeven laten zakken
nieuwe slang erop en je bent ook klaar

ward (0), 11 jaar geleden

De monteur zei ook dat er misschien iets gedaan kon worden via het service luikje. Maar dat wist hij zo niet of dat bij dit model ook kon. Maar ik ga denk ik zel even kijken onder de zitting of ik iets kan zien. bedankt voor de info.

ward (0), 11 jaar geleden

Auto is terug van de garage. Bleek een rubberen ring bij de brandstof pomp gebroken te zijn. De monteur heeft er een nieuwe opgezet.
Verder heeft hij ook het kleppenhuis en de injectoren gereinigd. Deze zaten helemaal onder het vuil. volgens hem komt dat omdat de vorige eigenaren niet vaak genoeg op benzine hebben gereden. Hij heeft ook een additief toegevoegd aan de benzine.

De auto stottert nog steeds na het starten maar niet meer zo hevig. Geeft wel nog wat problemen met het gasgeven vlak na het starten. Volgens de monteur zou de auto steeds beter moeten reiden als we maar vaak genoeg op benzine rijden. Klopt dit of is dat echt een lulkoek verhaal.

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

ik heb je reeds gemeld wat de daaraan moet doen. wordt niet vanzelf beter.

ward (0), 11 jaar geleden

Bougies en gasklep zijn al gereinigd, dus dan zou alleen de gasklep koud ingeleerd moeten worden. Hoe doe je dat? Is dat met een EOBD/OBD2 interface te doen?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

Inleren kan alleen via Peugeot software. Hiervoor raat ik je wel aan om 500-1000km te rijden op benzine. Dan naar dealer gaan voor software update en intialisering ervan. Auto moet een dag eerder gebracht worden zodat hij de volgende dag koud is en binnengedouwd kan worden voor software update en intialisering. Kosten zullen rond de 60 - 90euro zijn

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.