Beste allen,
Sinds de aanschaf van mijn peugeot 307 SW (zes maanden geleden) heb ik te kampen met een emissiestoring in het motormanagement. Bij het uitlezen van de computer bleken er meerdere meldingen aanwezig te zijn:
* voorgloeirelais (blijkt niet meer aanwezig in de auto)
* EGR klep
* Nog drie kleine meldingen, die niet belangrijk zijn
Alle monteurs die de auto in behandeling hebben gehad, zijn erg voorzichtig met het voorschrijven van een nieuwe EGR (kosten 361 excl. BTW en inbouwen 200).
Ondervonden problemen:
* Lampje motormanagement (+ storing emissiesysteem) gaat telkens aan en uit, maar blijft de laatste tijd voornamelijk aan. In het begin ging het lampje telkens aan bij 130 km/ uur als mijn stuur begon te trillen. Het trillen is weggegaan door de auto uit te lijnen.
* In de tussentijd is de computer 3 keer uitgelezen. Na het wissen van de storing blijft het lampje meestal enige tijd uit. Ik heb de EGR klep laten schoonmaken. Ook heb ik Tunap in het motorblok laten bijvoegen.
* Korte haperingen. Gecontroleerd of er gemakkelijk hoge toeren gemaakt kunnen worden. In eerste instantie was dit geen probleem. Later na een lange rit (120 km) is het lampje weer aangegaan en ging de auto ook haperen in de versnellingen 2,3 en 4 boven de 2000/ 3000 toeren.
* Lampje gaat soms uit als er lage toeren gereden worden. Dan gaat de auto ook meestal beter rijden.
Een collega van mij zei dat zijn Alpha hetzelfde probleem had. Door het toevoegen van een stukje programmeercode in de software is het probleem verholpen. Kan iemand mij adviseren of ik de EGR klep moet laten installeren, heeft iemand een verwijzing naar een garage waar een goede analyse van de computer kan worden gemaakt of heeft iemand een andere oplossing?
Met vriendelijke groet,
Teneinderaad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een software update van de motorECU kan verbetering geven en daarna opnieuw inleren van de EGR klep, echter....de EGR kleppen gaan ook met enige regelmaat defect! De bedrading tussen ECU en EGR belast doormeten, en aansturing EGR m.b.v. diagnoseapparaat testen incl. de werking van EGR (aansturing) controleren zijn, na uitlezen, de meest logische stappen. In ieder geval hoort er een zogenaamde P-code bij de storing en dat zou gemakkelijk zijn om die in ieder geval nog te geven. De 3 andere kleine meldingen zijn wellicht ook belangrijk???
De vraag is of je met dit probleem bij de/een dealer bent geweest, of bij een universeel bedrijf? De dealer heeft waarschijnlijk meer mogelijkheden en wellicht kennis om dit probleem op te lossen, in ieder geval om een duidelijker diagnose te stellen. Om het helemaal spannend te maken: we hebben ook al ECU's moeten vernieuwen (na overleg met importeur) omdat het in de praktijk gebleken is dat vernieuwen van EGR geen verbetering gaf. Volgens importeur is in die gevallen de ECU overleden door sluiting in de defecte EGR klep.
ik vind voorgloeirelais niet meer aanwezig trouwens ook wel spannend.
De peugeot garage vertelde me dat het voorgloeirelais tegenwoordig niet meer in de motor zit, maar uit jou opmerking begrijp ik dat dat onzin is.
De storingen die gegeven zijn, zijn exact dezelfde als in de log 'Storing uitlaatgas [foutcode: P0409 - p1351]'
Uit dit bericht blijkt dat het probleem in de egr klep, de sensor, de programmatuur, de bedrading of de computer kan zitten, maar dat je behalve het milieu, alleen maar last hebt van een egr klep, alleen dat het niet lukt om deze functionaliteit uit te sluiten. "P0409 heeft wel degelijk met het EGR-systeem te maken. In dit geval is er dan een probleem met de terugmelding van de positie van de klep. Als na het vervangen van de Egr positie sensor de storing steeds blijft terugkomen dan zou ik toch maar eens aan de bedrading gaan meten. Als de bedrading goed is en de sensor ook, dan blijft inderdaad de computer over."
Wel was ik benieuwd of iemand een antwoord heeft op onderstaande opmerkingen:
Ik heb gehoord dat het afdoppen van een EGR wel mogelijk is bij dit type auto, maar dat er dan een gaatje van ongeveer 6 mm geboord wordt zodat het motormanagment geen error geeft. Er is volgens het bedrijf waar dit uitgevoerd wordt 90% kans dat dit het EGR probleem oplost (kosten ongeveer 50 eurotjes.)
13 jaar
P0409 Retoursignaal stand elektrische EGR-klep : Blijven hangen van klep tijdens het inleren
P1351 Circuit voorgloeirelais : Gelijkheid ; Relais gevoed en gloeibougies niet gevoed
zo als het via servicebox bekend is
eerste is mogelijk vervuiling
advies om te vervangen van klep dit ivm schoonmaken niet altijd het gewenste resultaat geeft
en in het ergste geval komt en schoonmaakmiddel in het elektrische deel
en bij aansluiten dat eg en motor ebe eindtrap voor egr klep kapot gaan.
met storing betreffende vervuiling doen we hem altijd opgeven en vervangen
als eerste opgeven, als klant wilt dat we hem toch schoonmaken en rest gaat kapot, of storing komt zeer snel weer terug
dan kosten klant helaas.
betreffende storing p1351
zoals gezegd trek stekker bij ecu kast naast de accu los
zit vlak bij de koplamp onder een kap
hier lopen paar dikke draden met goei meet gereedschap
steek je een pin in het gat en meet de weerstand ten op zichte van massa, moet 0.7ohm zijn 0.9ohm is accetabel ivm moegelijk overgangsweerstand bij meten
meet je meer dan 1kohm gloeibougie defect,
je moet weten welke vier draden je moet meten die naar je gloeibougies lopen
egr kan je inderdaad succesvol afdoppen echter het moet een plaat van 6mm dik (minimaal) zijn met gat van 8mm
er zijn metnsen geweest die wel mooi gat in maakte maar handen plaatje van 2mm
na problemen kwam deze plaat vervormd eruit, door de uitlaatdrukken die vrij kwamen en warmte trok het krom en bol
gloeibougies eerst goed meten
niet met stekker in relais dit ivm inwendig hij doorverbonden zit
dan ben je alle gloeibougies in 1 keer aan het meten kom je altij dop goeie waardes uit maar je hebt geen kapote kunnen meten
terwijl 1 kapot is dan, je hebt dan de vervaningsweerstand gemeten
dus kans dat egr en gloeibougies vervangen moeten worden
kans is groot
Besloten tot het plaatsen van een nieuwe EGR klep en nieuw gloeibougies voor 1000. Tijdens de reparatie is gebleken dat er 1 gloeibougies was afgebroken in en vastzat in de cilinder. Dit kostte nog een 860. Ik vraag me nog wel af of dit door de garage is veroorzaakt of door het rijden, maar buiten dat rijdt de auto weer lekker na de reparatie. Een ieder bedankt voor de reacties!
13 jaar
het is me al eerder onder ogen gekomen dat de gloeibougies soms willen afbreken
exacte rede kan ik niet geven
maar als je met beleid draaid komen ze vanzelf los en kun je ze er uit trekken
als er met gesnuk eraan wordt getrokken dan is het er om vragen
als je hem eruit draait en zo eruit trekt en toch afgebroken dan is het pech hebben dan is het niemand echt te verwijten
Nu is het een week na de reparatie en is het motormanagement lampje weer gaan branden. Weer naar de peugeot dealer geweest en die vertelde dat de turbodruk sensor vies was. Ze hebben de sensor schoongemaakt en de meldingen gewist.
Maar toch vraag ik me af, elke keer als we een lange rit gaan maken hebben we na afloop allemaal een hele droge keel en moeten we allemaal veel meer hoesten dan normaal. Het lijkt alsof de uitlaatgassen in het luchtventilatiesysteem komen (ook na de reparatie). Ook worden de velgen van de voorwielen erg snel olieachtig zwart en lag er een olieachtige vlek ten tijde van de sneeuw. Ook horen we na de reparatie wel eens een licht ratelend geluid, dat weer weg gaat als je naar een andere versnelling gaat.
Als ik naar vergelijkbare verhalen op internet kijk, dan denk ik toch dat de auto nog niet helemaal goed is gerepareerd en dat het lampje binnenkort weer aan zal gaan. Twee mogelijke oorzaken die ik op internet zie zijn de elektrische klep van de turbo of het fab filter. Als er iemand een advies heeft, hoor ik het graag.
13 jaar
Voor wat betreft je vermeende uitlaatgas/roetlucht in de auto. Dit is een vrij zware, en duidelijk aanwezige lucht en zou toch goed te ruiken moeten zijn, dus ja of nee. Als het roetlucht is, kan het diverse oorzaken hebben zoals (geringe) roet-lekkage langs een verstuiver, klemmetje van EGR niet correct gemonteerd tijdens laatste reparatie. Is er ernstige roetlekkage langs een verstuiver, dan is dit meestal ook te horen in de vorm van een tikkend geluid.
Dat de velgen snel olieachtig zwart worden is vaag. Zou kunnen dat dit een combi is van remstof en pekel? Die olieachtige vlek in de sneeuw moet te localiseren zijn door de auto op een hefbrug te zetten. Is het olie, bijv. carterpan-lekkage, of is het brandstof-lekkage bijv. hoge druk pomp.
Hoeveel kilometer heeft deze auto gelopen?
Zelf heb ik een keer gehad dat er uitlaat gas in de auto kwam doordat er een verstuiver los zat. Mij vrouw wilde niet meer in mijn auto rijden. Nadat ik de verstuiverd had vast gezet was de lucht weg.
Wordt de EGR klep aan gestuurd door vacuum?
De 807 rijder
13 jaar
bij de 1600 diesel (dv6)
wordt de klep direct via de motor ebe aangestuurd
er gaat niks met vacuum bettreffende de klep
pas op wanneer de klep kapot is of storing heeft
kan ook de eindtrap in ergste situatie ook kapot zijn
kosten van de eindtrap liggen dan hoog
dit omdat motor ebe vv moet worden a 1000euro ex vervangen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar