Hoi forum!
Na een lange zoektocht kom ik er maar niet aan uit.
Ik ging zoeken via de VIN naar de exacte model Peugeot, want ik weet zelf niet of het een VTi of een THP betreft. Het betreft een 2009 Peugeot 308 SW benzine 88kw ... En de volgende link lukt langs geen kanten;
https://public.servicebox.peugeot.com/do...
Naast de specifieke motor is mijn auto afgekeurd op basis van CO emissie meting en lekkage op de bodemplaat. De verkoper zei dat de lekkage al geregeld is. Ik had zijn verhaal wel geloofd, maar na de bodemplaat te verwijderen zag het er wel heel druiperig uit. Ik vrees dus dat het 1 en ander betreft, en ik hoop dat de mensen hun ervaring delen.
Ik heb inmiddels ook alles gereinigd met doekjes en keurig geparkeerd. Als ik morgen wat opmerk is dit dramatisch (vind ik).
Wat denken jullie?
In bijlage fotos
Update 1: VIN en foto's uploaden
Update 2: foto's na proper maken onderkant (na nachtje staan zie ik terug een druppel en wat druppels op de grond)
behalve dat een 88kw een vti is. Je zal wel olielekkage hebben, dit is pas afkeur na bj 31-12-2017 dus bij jouw niet. Het emissieprobleem kan een defecte katalysator zijn, maar daar zul je toch diagnose aan moeten laten stellen. (Uitlezen, meetwaarden bekijken, viergasmeting ed.)
Ik zie nu wel dat je uit belgie komt, ik weet zo niet of deze apk-regel daar ook van toepassing is.
Ja, inderdaad geen foto's. Ik zal ze zo meteen eens verkleinen en uploaden.
VIN heb ik nu wel aangepast in beginpost
VF34H5FWC9S043055
2 weken
Na nachtje staan zie ik dat er terug een druppeltje heeft gevormd. En ook op de grond zie ik wat druppels (zij foto's).
2 weken
Foto 2 is niet toegevoegd zie ik net.
2 weken
Foto 2 zou nu wel moeten lukken (kan vorige berichten niet wijzigen). Deze foto is na een nachtje staan, na het proper maken van de onderkant.
2 weken
Mooie foto's, maar wij kunnen onmogelijk adhv een foto bepalen waar de lakkage begint. Deze motoren kunnen echt overal lekken, en schoonspuiten en daarna de motor laten draaien en kijken of ie ergens begint te lekken is de enige mogelijkheid. Acherste krukaskeering of de bekende stop in het oliekanaal achter het vliegwiel is een mogelijkheid, maar dit moet je eigenlijk eerst wel zeker weten voor je de bak eraf schroefd.
check je oliedrukzender deze gaan graag lekken staat veel druk op
Dank je, morgen eens langs garagist.
Los van het lek! Iemand weet of ik hier bouten mis? Ik zie wat lege gaten.
2 weken
Nee, dat hoort zo
kleppendeksel pakking en oliefilterpakking worden door de jaren heen keihard waardoor e niet meer afdichten, kijken of je kleppendeksel niet lek is, anders oliefilterhuis demonteren,
heb al heel veel pakkingen van oliefilterhuizen voor lekkage los gehad
kleppendeksel pakking en oliefilterpakking worden door de jaren heen keihard waardoor e niet meer afdichten, kijken of je kleppendeksel niet lek is, anders oliefilterhuis demonteren,
heb al heel veel pakkingen van oliefilterhuizen voor lekkage los gehad
Dank je stip911, oliefilterhuis is ook iets waar ik aan dacht. Ligt aan dezelfde kant, maar nog geen kans gehad om dit te bekijken. Ik hou jullie op de hoogte.
De emissie probleem moeten we nog eens uitklaren.
Iemand nog een idee hoe ik achter de gegevens van de VIN kan geraken? Die website geraak ik er maar niet op (laatste stap geeft een fout).
2 weken
Wat wil je nog weten dan? heb toch geschreven dat het een 1.6 vti is.
Naar het schijnt kon je allerlei informatie ophalen. Ben ni zeker welke informatie ik nu wel of niet nodig heb om bepaalde onderdelen te bestellen. Voorlopig is het goed zo.
2 weken
Ben langs 2 adresjes geweest, 1 was helaas gesloten. De 2de heeft zelfs niet gekeken naar het lek maar vertelde me dat de emissieprobleem enkel te repareren is met een revisie van het blok ( twv 1700€ ). De 1.4 en 1.6 benzine zijn daar berucht om naar't schijnt. Te wijten aan olielekkage tijdens verbranding. Nu is dit geen nieuwe auto en dacht ik eerder om de olie te verversen met dikke olie zodat er geen of minder olie lekt. Dit zou ook gunstig uitpakken voor de keuring. Ook kwam ik volgend product tegen;
https://www.amazon.com.be/-/nl/Bars-Addi...
Iemand ervaring?
2 weken
Update;
Heb deze keer meegekeken. De CO-meting schommelde tussen 0,31 - 0,41 (percentage? ) als we de toeren opdreven van resp 3000 naar resp. 4000.
De drempel is 0,2.
Wordt er ook een lambdameting uitgevoerd? Is er een bepaalde verwijzing op het scherm en wat moet dit zoal geven? Dit is dan een indicatie voor de katalysator?
Ik heb begrepen dat de bougies en de luchtfilter wel een verschil kunnen maken. Dit wil ik wel nog een keer uitproberen.
De auto uitlezen hebben we nog niet geprobeerd, maar de fout P0420 zou bekend staan voor de katalysator.
Mis ik iets over het hoofd?
1 week
Ik heb het product gebruikt. De meting was beter, maar ik had de indruk dat de controleur laks was.
2 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
geen foto's het bestand is dan te groot foto kleiner maken.
Zet het kenteken of chassisnummer hier neer kunnen we je verder helpen.
2 weken