Beste autoliefhebbers,
Alweer enige tijd geleden heb ik een berichtje gepost hier op dit forum over problemen met het stationair toerental van mijn Peugeot. De computer bleek code 33 aan te geven; de gaskleppositiesensor. Ik heb de caberateur vervangen door een tweedehandsje, maar het probleem is er nog steeds; weer code 33.
Nu heb ik twee vragen:
1) is er wat een de gaskleppositiesensor zelf te doen?Bijvoorbeeld contactjes verbuigen / schoonmaken? Wie heeft hier ervaring mee? Wat is er mis aan de sensor?
2) is het mogelijk om bij een tweedehands caberateur door te meten (met een multimeter) of de sensor wel of niet goed werkt? En zo ja; hoe?
(over de middelste twee contactjes staat een weerstand van 1.85 kOhm bij gesloten gasklep tot 2.22 kOhm bij volledige opening)
Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal mijn ervaringen aan de hand van jullie reacties zsm posten!
Groeten,
Ronny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Ronny,Ik heb waarschijnlijk ook een probleem met de gaskleppositiesensor en heb deze al een keertje gedemonteerd.
Ik heb toen de contactjes wat verbogen zodat ze wat strakker tegen de sensor drukken.De sensor heb ik ook gereinigd maar dit alles heeft helemaal niets geholpen.
Bij mijn 309 kwam geen storing 33 tevoorschijn, ik heb er volgens de computer helemaal geen storing in zitten.
Ik weet niet wat jouw probleem is met het stationair toerental maar de mijne loopt heel onregelmatig en dit doet ie ook bij rijden met heel weinig gas geven.
Ik heb begrepen dat het stationairtoerental ook gedeeltelijk wordt geregeld door de inlaatluchttemperatuursensor.
Deze heb ik gemeten en meet hier 28kohm bij 20 graden, volgens de vraagbaak moet dit rond de 2 kohm zitten. Weet iemand of deze gegevens kloppen?
Gr,
Bert
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar