Het betreft een wagen met 257000 km, laatste 51000 op gas (Landi LSI); veel onder hoge belasting gereden. Geen problemen doch
Toen de motor ongeveer 2540000 km had, begon hij af en toe onregelmatig (moeilijk te voorspellen waarom) te draaien met daaraan geassocieerd minder vermogen - alsof hij nog op drie cylinders draait. Omdat dit probleem alleen bij gas optreedt en niet bij benzine ging ik bij de gasboer te rade en deze stelde de diagnose van slechte ontsteking en plaatste nieuwe bougies en een nieuwe bobine. Het probleem was ongeveer voor 30 km opgelost en trad daarna opnieuw op. Ondertussen 1500 verder gereden en probleem lijkt lichtjes te verergeren, doch niet duidelijk. Heb zelf de bobine eraf gehaald en de bougies geinspecteerd; in de huls van de derde bougie zit veel grijs-zwart stof; in de huls van de andere bougies niet. De spenen van de (nieuwe) bobine zijn allen intact.
Wat nu verder? Wat is de diagnose en oplossing? Kan het een verbrande klep zijn als de motor op benzine prima draait, hoelang kun je met een verbrande klep blijven rijden; hoe gaat het dan verder als je gewoon verder blijft rijden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verbrande klep verwacht niet zo snel op een 16v blok van peugeot. Zeker niet op een 2.0 blok, maar het is niet uitgesloten.
Hoor je ook plofjes bij de uitlaat? Je kunt beter even compressie laten meten of anders lektest laten doen, dan weet je meer hoe het zit met de kleppen?
Heb je op benzine helemaal geen problemen of zijn ze gewoon minder erg ? Bij slechte ontsteking of verbrande kleppen zou ik ook problemen verwachten op benzine. Misschien minder erg maar wel merkbaar. Ik weet niet precies hoe jouw gasinstallatie werkt (Landi LSI nooit van gehoord) maar wellicht is één van de gasinjectoren kapot. Het wil nog wel eens voorkomen dat deze scheuren door de continue temperatuursveranderingen. Dit treedt vooral op als je de motor vaak zwaar belast of als je (in het geval van de 406 coupe) van lekker doorrijden houdt. Ik heb van de gasboer begrepen dat er uit een gescheurde injector geen nevel meer komt maar een druppel. Een druppel ontbrandt natuurlijk een stuk minder dan een nevel, dat verklaart het slechte lopen. Het vervelende is dat dit niet zo makkelijk is vast te stellen. Wellicht moet je en keer met de gasboer overleggen voor professioneel advies, maar zoals ik het begrijp moeten je injectoren er uit gehaald worden om ze te kunnen controleren. Nieuwe injectoren zijn bovendien dusdanig duur dat je ze niet zomaar even alle vier vervangt.
17 jaar
Duidelijke 'plofjes' hoor ik niet nabij de uitlaat.
Ik ervaar eigenlijk geen problemen op benzine.
Landi is een merknaam.
LSI staat voor Lpg Slave Injection: de gas-CPU wordt door de benzine CPU gestuurd, vandaar 'slave' (heb ik me laten wijsmaken).
Heb opnieuw een afspraak met de gasboer, hou je op de hoogte.
dank,
d
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar