auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Peugeot 406 Aircocompressor krijgt geen stroom !

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Dag iedereen,

De airco van mijn 406 werkt niet meer. Het relais in bsi was eerst kapot, waardoor ik deze heb laten vervangen. Deze klikt nu wel maar nog steeds krijgt de compressor geen stroom.

Zou er misschien een kabelbreuk zijn? heb onlangs ook de koppeling vervangen van de wagen.

gr

Geplaatst door

Peugeot3061999 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer eerst eens of er wel genoeg koudemiddel in het airco systeem zit bij een daarvoor gequalifiseerd airco station.

als de koppeling van de compressor niet in komt kun je waarschijnlijk lastig aftappen en bijvullen. voor zover ik weet moet compressor daarvoor rond gaan.

Aan de TS, zoek iemand die kan meten, 1 of er op de connector op de BSI die naar de koppeling gaat wel spanning komt. Wellicht is er ergens een zekering door of het relais is niet goed. Kan namelijk ook dat ie wel klikt maar toch niet in komt.
2 check de koppeling op de compressor of die goed in komt.
3. wellicht komt de koppeling wel in maar bouwt de compressor geen druk op. er zit een regel ventiel in de compressor die ook wel een stuk wil gaan waardoor airco systeem niet op druk komt.

pieterp9094 0
badge

9 jaar

Voor aftappen of vullen hoeft de compressor niet te draaien.
Om na het vullen het systeem op juiste werking te testen natuurlijk wel.
Volg de diverse stappen zo als aangegeven , ik zou beginnen met de koudemiddel vulling , geen koudemiddel dan gaan er veel dingen al niet aangestuurd worden.

Kaleido, waarom zou ik moeten mijn airco vullen als ik nog niet eens elektriciteit krijg op mijn compressor?

PieterP, Wat bedoel je met TS? En weet je welke connector dit zou zijn?

Gr,

als de airco leeg is dus geen druk
dan krijg je nooit spanning op de pomp
ander zou die stuk lopen
dus eerst vullen! als hij leeg is
als hij leeg is heb je trouwens een lek

TS= Topic Starter...jij dus.

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

In het airco systeem zitten beveiligingen , lage en hoge druk , als er geen koudemiddel in het systeem zit zal de lage druk beveiliging het systeem niet vrij geven , om schade te voorkomen.
Daarom begin ik in ieder geval met een controle op voldoende druk in het airco systeem en of de zekeringen heel zijn , en van daaruit verder.

Een airco verliest altijd iets van zijn vulling,dus als je er nooit naar laat kijken,gaat hij vanzelf kapot.Ik laat zelf iedere 4 jaar de vulling controleren,afpersen,vacumeren en opnieuw afvullen,en meestal is er zo'n 40 % verdwenen.Als je vanaf 99 geen onderhoud aan je airco hebt laten uitvoeren,heb je misschien wel iets bespaard op onderhoud,maar aan het eind van de rit is de rekening waarschijnlijk erg hoog.

Onderhoud van de airco kun je de TS ook niet kwalijk nemen,de meeste garage's plegen namelijk nooit geen onderhoud aan de airco.
Staat niet eens in het onderhoudsschema.
Waarschijnlijk is de airco na al die jaren gewoon leeg en komt er daardoor geen stroom meer op de compressor.
Maar ja,dat zal dus eerst bekeken moeten worden.

primera p11 0

9 jaar

De airco valt inderdaad niet onder het reguliere onderhoudsschema.
Dit is iets wat de eigenaar zelf bij moet houden en de airco moet ook regelmatig ingeschakeld worden (ook in de winter) .

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-rep...

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

De ANWB mag ook wel weer eens naar school.
Een airco word nooit bijgevuld.
Het word altijd helemaal leeg gehaald alvorens men weer tot vullen overgaat.
De jaarlijkse airco check kun je gerust overslaan,er gebeurt geen hol aan je airco,maar je kunt wel 35 euri's aftikken.
Het zegt geen hol over hoeveel koudemiddel erin zit,hooguit wat over de lage en de hoge druk als ze dit al meten.
Meestal word er niks gemeten en spuiten ze wat reinigingsmiddel op de verdamper met citroengeur en word je interieurfilter vervangen.
Dan ruikt de boel weer fris en lijkt het alsof ze er heel wat aan gedaan hebben.
Echt weggegooid geld.
Wat ik altijd doe is gewoon een keer in de drie jaar leeghalen,vacumeren,afpersen,afvullen.
Mits de airco uiteraard gewoon werkt alvorens je dit uit laat voeren.
Werkt de airco al geruime tijd niet meer dan gaat dit uiteraard niet op.
Dan zal eerst bekeken moeten worden waarom die niet meer werkt.
Ik doe dit al zolang ik een auto rijd met airco,nooit problemen gehad aan de airco.
En wat nog belangrijker is,altijd een lekker klimaat in de auto.
En geloof me,die airco houd er altijd mee op ergens in zuid-frankrijk,spanje,of italie,of welk warm vakantieland dan ook.
Want daar moet tie werken,in nederland niet.
En als je dan ook nog met een paar kleine kinderen in de auto zit,dan is de lol er snel af.
En tuurlijk kun je die tocht gaten open draaien,maar dat gaan ze achterin niet waarderen,tenminste die van mij niet en die zijn al behoorlijk groot.
Plus de herrie en het gebulder aan de kop en de stijve nek daar gelaten.

primera p11 0

9 jaar

P11 ik wil nu niet de wijsneus uit hangen maar , leeg halen - eventueel af persen - vacumeren - afvullen lijkt me een beter werkende airco op te leveren lol.

tja die p 11 weet het allemaal wel hahaha
iedere airco verliest wel wat druk
dus elk jaar controleren en afvullen is niet verkeert
dan krijg je pas de beste airco werking
blijft je HOL ook lekker koud

Ho,ho jongens,niet allemaal te zwaar opnemen,doe ik ook niet.
Ik kan wel ergens tegen.
Ik bedoel bij het verhaal van de ANWB dat ze spreken over bijvullen,dat kan niet,een airco word leeggehaald en dan afgevuld.
Als je dan als instantie advies geeft,vertel het dan ook goed.

En elk jaar hoeft een goed werkende airco echt niet afgevuld te worden,dat is onzin.
Eens in de drie/vier jaar is genoeg,is de airco eerder leeg,dan zit er ergens een lek.
De meeste doen er niks aan,ken er genoeg waarvan de airco na tien jaar nog werkt en koud word.
Sterker nog,in het buitenland doen ze gewoon bijvullen vanuit een spuitbus met een metertje erop,staat tie in het groen zit er genoeg in,staat tie in het rood,bijvullen dan maar tot groen.
Werkt ook gewoon goed.
Zeker in de warme zuidelijke landen is dit heel normaal,gaan er echt niet mee naar een aircoboer.
En is de airco zo weer leeg gaan de ramen omlaag.


Maar ik denk dat de TS wel genoeg weet.

primera p11 0

9 jaar

Ik kan zelf ook nogal eens kritisch uit de hoek komen.
Ik begrijp de moderator wel.
Als we het niet on topic houden word dit prachtige forum een getouwtrek tussen meningen wat dan weer leid tot persoonlijke aanvallen en dat is niet de bedoeling.
Dan vervuild dit mooie forum en dat willen we ook niet,dan is het ten dode opgeschreven.
Genoeg forums zijn daar aan kapot gegaan of zijn zo vervuild dat je er geen bruikbare info meer af kunt halen.
Het is ook aan ons om het netjes te houden.

primera p11 0

9 jaar

Zo is dat;

Misschien ten overvloede, maar lees de forumregels nog eens.
Staan boven elk automerk topic.

Goed weekend allemaal,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.