Peugeot 406: peugeot 406 loopt slecht

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v xu7jp4

Hallo,

Mijn peugeot loopt plotseling slecht, hij valt geregeld uit.
Indien ik een beetje gas geef varieerd het toerental hakkelend tussen 2000 en 3000 toeren.
Constant rijden lukt haast niet, soms moet ik veel gas geven om de motor niet uit te laten vallen, soms schokt hij indien
ik constant probeer te rijden. Het komt ook voor dat er niets aan de hand is. Overigens maakt het niet uit of ik op
benzine of gas rijdt. Het komt dus niet alleen voor bij stationair toerental, maar ook tijdens het rijden.
Kan de beruchte stationaire stappenmotor hier iets mee temaken hebben ondanks dat het bij mij ook voor komt bij hogere toerentallen,
of zou het iets heel anders kunnen zijn.

Groeten, Paul

paul8598

Geplaatst door paul8598 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

sel (0), 17 jaar geleden

accu pool ontkoppelen.
: stappenmotor schoonmaken, bougies, bougiekabels, luchtfilter vervangen/controleren.
Schakelaar op benzine zetten.

Auto op contact zetten 15 seconden wachten, starten zonder gas te geven, auto +/- 5 minuten stationair laten lopen eventueel een rit met de auto maken om de benzine computer in te laten leren.

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

De stappenmotor regelt de luchttoevoer (toerental) bij stationair draaien. Als je ook problemen hebt tijdens het rijden dan is dat het waarschijnlijk niet. Eigenlijk kan het van alles en nog wat zijn, koelwatertemperatuursensor, map sensor, gaskleppositiesensor, rotte bougies, kapotte kleppen (LPG), luchtfilter, slechte olie, enz.

Is de auto regelmatig onderhouden ? Wanneer zijn de bougies, olie, luchtfilter e.d. voor het laatst vervangen ?

Je zegt dat de problemen niet altijd optreden, is er een relatie te leggen tussen specifieke omstandigheden en de problemen? te denken valt aan nat/droog weer, koud/warm, benzine/gas, enz.

paul8598 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Ik weet nu weer iets meer, het is namelijk zo dat de auto prima rijdt als hij koud is.
De problemen beginnen pas na ongeveer 10/15km gereden te hebben voor zover ik nu
heb kunnen constateren.

Als ik dan bijvoorbeeld met constante snelheid van 90 km/u rijdt gebeurt het dat hij inhoud,
zelfs zo erg dat hij tijdelijk niet meer reageerd op het gaspedaal zodat de motor uitvalt als ik de koppeling op dat moment ook intrap. Als ik de koppeling niet intrap maar steeds langzamer ga rijden
reageerd hij weer redelijk als ik langzaam rijdt. Indien hij hapert en de motor valt uit start hij alleen nog met veel gas en moet ik met toerental van ongeveer 3500 wegrijden, anders valt hij direct uit.
Bovengenoemde problemen komen zowel bij benzine als bij lpg voor.

- Olie+filter is 1000km geleden vervangen.
- luchtfilter/bougies ongeveer 15000km geleden vervangen
- probleem doet zich vanaf een paar dagen voor, zowel bij nat als droog weer.
- accupool is al ontkoppeld geweest.

Groeten, Paul

sel (0), 17 jaar geleden

Beste Paul, laat je auto eens uitlezen en compressie meten. Zo kom je meer te weten.

popey (0), 17 jaar geleden

Lijkt wel of er geen of te weinig brandstof gedoseerd wordt.


popey

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Als de auto koud is rijdt hij prima ==> Lijkt er op dat het probleem temperatuurgerelateerd is. In dat geval zou ik de temperatuursensors eens goed controleren.

Als de auto hapert bij hogere snelheden denk ik aan een probleem in de brandstoftoevoer. Een verstopt benzinefilter of kapotte / slecht werkende brandstofpomp kan dan de oorzaak zijn. In dat geval zou je ander gedrag verwachten zodra je overschakelt op gas. Bij de garage hebben ze apparatuur om de brandstofpomp door te meten. Ze kijken dan of er voldoende brandstof verpompt (volume) wordt en of de druk voldoende is. Zonder apparatuur is dit wat lastiger te checken. Maar nogmaals is het raar dat LPG dezelfde problemen geeft.

Dat inhouden / haperen komt doordat de verbranding niet goed gaat in één van de cylinders. Als dit iedere keer dezelfde cylinder is dan krijg je op een bepaald moment wel roetaanslag e.d. in die cylinder. Wellicht kan je de bougies er een keer uitdraaien en gewoon even visueel controleren hoe ze er uit zien. Als er één bougie is die vol troep zit dan heb je in ieder geval de cylinder te pakken die de problemen veroorzaakt. Je kan dan verder gaan zoeken bij die cylinder. (injectie, ontsteking, etc.)

Als er niet één cylinder uitspringt qua vervuiling dan moet je het toch zoeken in de brandstoftoevoer en of luchttoevoer. (verstopt, vervuild luchtfilter)

Controleer ook eens of het haperen alleen gebeurt bij een bepaalde stand van het gaspedaal. In dat geval kan je de gaskleppositiesensor controleren.

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Paul,

Laat je lambda sonde eens controleren bij de garage. Is zo gebeurd met een multimeter (spanning meten) en heb je weer een belangerijk regelorgaan voor je brandstof regeling uitgesloten.
Lamba sonde wordt bij rijden op gas schijnbaar zwaarder belast en sommigen raden zelfs aan deze per 60.000 km te vervangen als je op lpg rijdt (wat ik overigens niet doe, kost me te veel euro's).

paul8598 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Het probleem is inmiddels opgelost. De oorzaak was een defecte luchtdruk sensor / map sensor.
Bedankt voor al jullie tips.

Groeten, Paul

sel (0), 16 jaar geleden

kan iemand me vertellen waar de map sensor op een 1.8 8klepper van 406 zit? ik kan het niet vinden? hoe zit dat ding er uit? rond, vierkant?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.