Beste mensen,
Wat zijn de ervaringen met de 406 BREAK HDI met maar 90 pk motor.
Auto heeft 180.00 km gelopen verkoper vraagt 6000,00 euro.
Momenteel heb ik een 406 1.8 8klepper op gas; van die auto weet ik inmiddels dat de lpg-installatie en de cilinderkop de zwakke punten zijn.
Persoonlijk vind ik 90 pk voor een auto van 1355 kg te weinig?
Een andere optie is een Laguna break van 2002 met 1.9dci 120 pk sterke motor.
Gaarne reacties/ervaringen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een auto speelt niet alleen het vermogen een rol, maar ook het koppel. Voor snelheden tot ongeveer 80km/u is vooral het koppel bepalend voor hoe lekker (schakellui en soepel) een auto rijdt. Dat koppel is bij een goede diesel hoog.
Als je veel autosnelweg rijdt, zul je merken dat de auto mischien wat traag aanvoelt. Maar mijn ervaring is dat een 90pk diesel ruim voldoende is voor het gewone gebruik op de snelweg.
Na een snelle blik op autotrader.nl lijkt de prijs wel redelijk als de auto verder netjes is.
Als Laguna II Grand Tour 2002 rijder moet ik je helaas de Laguna afraden. Deze auto is luxer, veiliger, comfortabeler en sneller dan die 406, maar de reparatiekosten kunnen in een paar jaar gemakkelijk de 6000 euro overstijgen...
(op deze website kun je met groot gemak tientallen voorbeelden vinden)
Overigens moet je er bij die 406 ook rekening mee houden dat een mogelijk aantal slijtageonderdelen kort na de aanschaf vervangen zullen moeten worden. Maar als je de auto lang wilt rijden, is dat eigenlijk geen probleem zolang je het bedrag kunt ophoesten :-) Groot voordeel van de 406 is dat ze op de tweedehandsmarkt ruim aanwezig zijn en volgens mij ook niet zo populair zijn. Dus durf stevig te onderhandelen!
Veel succes!
Bas,
Bedankt voor je reactie.
Over de Laguna II las inderdaad geen positieve ervaringen. ..
Een 406 hdi 90 pk heeft een koppel van 205Nm bij 1900 t/pm. Vrijwel alle concurrenten haal veel meer vermogen en koppel uit hun blokken. Mocht het de 406hdi worden dan overweeg ik om het te laten chippen naar 115 pk - 255Nm...
17 jaar
Chippen is inderdaad ook een optie. Garantie zul je dan wel niet meer krijgen vanwege de kilometrage van de auto. Succes met het zoeken naar een mooie luxe 406!
17 jaar
Ik rij zelf nu bijna 2 jaar in hdi 90pk break. Daarvoor heb ik twee keer een break op lpg (1.8 16v)gehad. Naar mijn idee is de 90 pk vlot genoeg al is het geen stoplicht sprinter. Wat mij wel tegenvalt is het verbruik van de hdi, gemiddeld krap 1:16 bij een rustige rijstijl. Verder kan ik een 406 alleen maar aanraden, heerlijk comfortabel, goede wegligging etc. Zo te zien aan de kilometerstand is de distributie riem recent vervangen dus die kosten krijg je niet meer. Als je goedkoop wilt rijden zou ik toch nog eens doorzoeken naar een 406 1.8 16v op lpg, veel goedkoper!
17 jaar
Die 1.8 16V op LPG moet je dan wel met een Vialle installatie proberen te vinden. Mijn vader heeft er zo eentje uit '97 met meer dan 200.000 op de teller en heeft er eigenlijk maar 1x een probleem mee gehad. Toen lekte er koelwater op de stekker van de hoekopnemer (ontsteking) en was de stekker gecorrodeerd. Dat was geen al te dure reparatie. Ook lijkt deze 16v geen last te hebben van inslaan van de kleppen, want het is nog steeds de originele kop en de stationaire loop is prima.
17 jaar
Vialle is wel goed maar echt geen must voor deze auto. Kijk wel naar een nieuwer model, 2002 2003 met een SGI of een SGI II installatie. Die zijn net zo goed of zelfs beter (lopen zuiniger) dan de Vialle installaties. Maar als je gaat kijken voor zo'n auto maak dan een proefrit en kijk goed of de auto op constante snelheid bij 2000 rpm goed rijd, en of de auto bij optrekken met weinig gas geven goed loopt. Sommige 1.8 16v hebben daar wat problemen mee. Type gasinstallatie heeft niet veel met dit probleem te maken overigens.
Mischien had ik beter "een goede LPG installatie" kunnen zeggen. Maar het sluit aan bij mijn ervaringen. Ik heb ook een Vialle in mijn Laguna en die werkt heel erg goed. Mijn ervaringen met een Autogas installatie zijn duidelijk minder, maar dat kan ook te maken hebben met hoe slecht de integratie in de betreffende auto (307 XSI 2.0 16v) was.
17 jaar
Vialle, AG, Eurogas, gewoon bedrijven met veel ervaring en knowhow. Iedereen kan problemen krijgen , maar er zijn ook mensen die meer als 3 ton rijden zonder maar 1 storing aan het systeem ... (boe).
[quote=sgm]Mischien had ik beter "een goede LPG installatie" kunnen zeggen. Maar het sluit aan bij mijn ervaringen. Ik heb ook een Vialle in mijn Laguna en die werkt heel erg goed. Mijn ervaringen met een Autogas installatie zijn duidelijk minder, maar dat kan ook te maken hebben met hoe slecht de integratie in de betreffende auto (307 XSI 2.0 16v) was.[/quote]
Er van uitgaande dat je met Autogas AG bedoelt heb je je problemen eerder te danken aan slechte inbouw en/of een type auto dat storingsgevoelig is dan problemen met de installatie zelf.
Dat was ook mijn veronderstelling. Helaas kreeg niemand de problemen verholpen.
17 jaar
Enige goede ervaring dat ik met lpg heb is een primera P11 1.6 16v met Vialle installatie.. 200.000 km met de ding gereden, nooit wat gehad..
Met de installatie van AG DGI heb ik geen goede ervaringen.
17 jaar
en toch zou ik voor de hdi versie gaan........vooral met iets hogere km standen is het risico op onverwachte onkosten iets minder dan met lpg..
Ik ga me er ook maar eens mee bemoeien. Ik rij al jaren op LPG, en zonder noemenswaardige problemen. Ik heb eigenlijk maar 1 keer iets met de installatie gehad, dat was een AG installatie waarvan de injector kapot was. Wagen reed nog goed, maar kwam wegens de uitstoot niet meer door de APK. Zelf kijk ik nu ook regelmatig naar diesels (tot nu toe alleen op internet). Ik kijk dan hoofdzakelijk naar de 2.2 HDI en merk dat er een aardig prijsverschil is tussen een 2.2 benzine op LPG en een 2.2 HDI, waarbij de diesel bijna altijd 1000.- duurder is en vaak ook meer km's heeft gereden. Voordeel van diesel is uiteraard dat deze motoren meer km's kunnen maken, maar met de benzinemotoren die ik tot nu tot heb gehad heb ik geen problemen gehad.
Dus ondanks dat ik mijn volgende auto in een diesel uitvoering wilde, wordt het waarschijnlijk toch weer LPG.
17 jaar
Bij een benzine/LPG kun je natuurlijk te maken krijgen met een koprevisie of een defect aan de gasinstallatie bij hogere kilometerstanden. Een diesel blok lijkt daar beter tegen bestand. Maar als je bij een diesel onverwachte kosten krijgt, zijn die over het algemeen wel redelijk hoog.
Wat betreft aanschaf, houderschapsbelasting en verbruikskosten is een LPG auto stukken voordeliger dan een diesel. Daar kun je ook al snel wat extra onderhoudskosten van betalen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar