Ik heb een probleempje met mijn Peugeot 406 Break 1.8 16-klepper uit 2000, serie 2 met heldere koplampen. De auto heeft nu 330.000 km gelopen. Sinds een paar weken trilt de auto bij een koude motor zo rond de 2500 toeren. Hij loopt dan ook niet echt mooi stationair. Het is dan net of hij op 3 cilinders loopt (beetje schudden van de auto). Wat verder opvalt is dat direct na de koude start (1e minuut of zo) dit probleem zich niet voordoet. Wanneer de motor helemaal warm is, is het trillen bijna niet te voelen. Stationair toerental zweeft dan een heel klein beetje.
Vorige week heb ik de bobine en de bougies vervangen. Hoewel het blok hierdoor rustiger (minder rauw) loopt, is het trillen niet verdwenen.
Heb de BDP sensor en gloeispiraal van de lambda sonde doorgemeten met een multimeter en beide lijken nog Ok. Ik heb ook al een keer de ECU gereset, maar dat lijkt niet te helpen. Lampje van het motormanagement brand ook niet.
De auto heeft ook een AG LPG installatie aan boord, maar de problemen doen zich bij zowel gas als benzine voor. Voor het gevoel trilt de auto op LPG minder.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe staat het met de kleppen deze zijn wel hydraulisch bediend maar ik keer uitgesteld.
bij deze stand lijkt me het verstandig om eerst een compressie temeten.
groetjes jan.
Hoi Jan, bedankt voor je antwoord. Ik zal eens een compressietest laten doen en dan ook de storingen van het motormanagement eens uit laten lezen.
Als het een probleem met de compressie is zou het dan niet logisch zijn dat de auto altijd deze symptomen vertoont? Het vreemde is n.l. dat als de auto echt koud is hij prima loopt. Het stoten tijdens stationair begint pas na een minuut of zo. Wanneer je dan doortrekt naar 2500 toeren begint hij voelbaar te trillen. Bij 3000 toeren is het weer weg. Als de auto eenmaal warm is is het trillen weg. Ik begreep dat de ECU pas na na een minuut begint aan zijn regelwerkzaamheden. Dat zou dan toch duiden op een van de sensoren (BDP, lambdasonde, onderdruksensor, temperatuursensor) of de ECU zelf.
Ik zat zelf ook nog te denken aan de temperatuursensor op het thermostaathuis. Kan dit ook voor dergelijke problemen zorgen?
14 jaar
ja dat is allemaal mogelijk.
dat je gelijk het storingeheugen uitlaat lezen is wijs.
en een compressiemeting is ook niet verkeerd.
ben benieuwd wat er echt uit komt.
groetjes jan.
Ben met de auto naar de Peugeot dealer geweest. Storingsgeheugen uitgelezen en ... niets. Dat kan ook wel kloppen, want het lampje van het motormanagement heeft nog nooit gebrand. Monteurs hebben een stuk gereden met de auto en konden de symptomen niet reproduceren. Heb de auto weer opgehaald en voelde gelijk de trilling weer tussen 2500 en 3000 toeren in zijn 5. Ik heb de MAP sensor maar eens geruild voor een ander examplaar dat ik nog had liggen, zonder resultaat. Die is dus nog goed.
Ik ga morgen de gasinstallatie even laten controleren. De auto heeft een AG DGI installatie, misschien is een van de membranen van de 0-druk regelaars wel kapot. Dan zou hij dus mogelijk valse lucht aanzuigen.
14 jaar
Bij Kees geweest van Verdampere.nl. Dat kan ik trouwens iedereen die problemen met zijn gasinstallatie heeft aanraden! Hij heeft de gasinjector schoongemaakt en voorzien van een nieuwe rubber ring op de plunjer. Verder nog wat kleine dingetjes en de LPG computer uitgelezen. Ook hier geen storingen. Kon middels de uitlees software wel zien dat ook de lamdasonde nog netjes tussen de 0,1 - 0,9 V pendelt. Die is dus ook nog goed.
Hoewel de auto op gas nu merkbaar meer vermogen heeft is het probleem van het trillen/schudden bij koude motor niet verdwenen.
Iemand nog suggesties?
14 jaar
Vandaag een compressietest laten doen, uitkomst resp. 9,5 9,1 9,0 en 9,5 bar. Volgens de garage is dat nog prima. Kleppen dus nog niet verbrand? Trillen blijft echter.
Ik zit nu zelf te denken aan een verkeerd onstekingstijdstip. Zou het kunnen dat de ECU door een spanningsdoorslag niet helemaal goed meer is? Ik heb de bobineplaat al vervangen en geconstateerd dat de motor daardoor wel rustiger is gaan lopen, dus misschien heeft de ECU ook wel een tik gehad.
Hoe kun je controleren of de BDP sensor nog Ok is? Als deze defect zou zijn en hij zou te "laat" reageren, kan het dan gebeuren dat het ontstekingstijdstip niet helemaal goed is bij bepaalde toerentallen?
Het gekke blijft ook nog steeds dat wanneer de auto echt koud is, hij het schudden niet vertoont, dat komt pas wat later opzetten. Is het dan toch de ECU?
Iemand nog ideeën?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar