Peugeot 406: Distibutie op tijd zetten.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18i 16V

Wat ik nu heb... Ik snap er geen snars van!

Ik ben bezig met het vervangen van de distributieriem van mijn 406.
Netjes de 3 pennen geplaatst, snaar verwijderd, spanrol en idler vernieuwd, nieuwe riem gemonteerd en.... de motor wil niet rond! ( met een dop op de krukas.. ik start nooit zomaar een motor na werk aan de timing).
Ik heb netjes de pennen in het blok laten zitten en de 3 kleine boutjes op de nokkenaswielen losgehad (zoals beschreven), nieuwe riem gemonteerd, opgespannen, gecontroleerd of de pennen ( boutjes 6mm en 8mm in mijn geval) nog eenvoudig uitgenomen kunnen worden, nokkenas wielen vastgezet, weer de pennen gecontrolleerd enz..
Alles klopt. Toch komen de kleppen in aanraking met de zuiger! Ehh.. "Alles klopt" neem ik dus maar terug...

Wat doe ik fout? Wie kan me helpen?

Groeten,
Rob
( Die best wel de nodige sleutelervaring heeft, maar nu ff denkt dattie gek is geworden...)

RoAnEd

Geplaatst door RoAnEd (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

bij deze motor kan de krukaspoulie uitvallen,wat betekent dat de uitlijning van het distribuitepengat incorrect kan zijn,de distribuiteriem moet worden verwijderd en aangebracht wanneer de motor op 90 graden voor bdp staat,indien nodig breng een nieuwe krukaspoulie aan,dit staat zo beschreven bij auto programma distributiewisselen,dus hoogstwaarschijnlijk klopt je timing niet.

RoAnEd (0), 12 jaar geleden

Ah... Da's een goeie!
Je bedoelt dat trillingsdemper rubber? Tja, inderdaad zit dat blokkeergat in de buitenste ring.. Hmmm
Ik zal 'm eens bekijken. Dank zover.

RoAnEd (0), 12 jaar geleden

Ik zie er niets vreemds aan...
Maar dat wil niet zeggen dat er niets mee mis is natuurlijk.

Aan de andere kant: Ik heb de pennen geplaatst voor demontage. Dat ging redelijk gemakkelijk: De gaten stonden in lijn
Nadat ik de krukaspulley losgenomen had, heb ik een merkteken op het tandwiel en het blok geplaatst, en dat staat ook nu netjes in lijn...

Iets is er misgegaan... 2 nokkenassen lijkt me sterk, dus dan moet het toch haast onderin zitten...
Vaag!

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

dan denk ik dat je daar de mist in bent gegaan,eerst je krukaspoulie verwijderd en toen merkteken geplaats,ik teken voor zekerheid bij twijfel of de krukas spieloos is altijd de starterkrans af,voor het verwijderen van de riem,is deze krukas spieloos???

RoAnEd (0), 12 jaar geleden

Neen, de krukas heeft een spie en de pulley een spiebaan.
Ik ben vreselijk aan het prutsen geweest om de centrale bout los te nemen, dus wellich is daarbij de pulley/demper verdraaid.
Ik heb 'm op een bepaald moment met een soort oliefilter gereedschap vastgehouden, mogelijk was dat toch teveel kracht..
Dus ga ik eens even kijken of ik een duidelijk afbeelding van de pulley kan vinden, teneinde de stand van de spiebaan t.o.v. het blokkeergat te vergelijken! ;)

harry4203 (465) PRO, 12 jaar geleden

idd nieuwe poelie monteren, probleem opgelost.

RoAnEd (0), 12 jaar geleden

Morgenvroeg rij ik even naar Doetinchem, om een nieuwe te scoren.
( ja, met onze Zafira hoor... ;) )

Hopelijk heeft de dealer 'm op voorraad.

Als ik de foto van Winparts vergelijk met de mijne, zie ik dit:

[img]http://www.winparts.nl/thumb/Shop/Febi/3...[/img]

[img]http://inlinethumb52.webshots.com/48755/...[/img]

De stand van de spiebaan is duidelijk verschillend t.o.v. het blokkeergat.

Dat MOET het zijn. Dank voor jullie input! Ik laat de uitkomst weten!

205freak (0), 12 jaar geleden

Je poelie is een damper poelie. Twee ringen met een trillingsdempende laag ertussen. Bij slijtage kunnen de beide ringen ten opzichte van elkaar verdraaien en ja dan krijg je de boel niet op tijd. Er staan echter merktekens op de poelie. een pijl met daar tegenover twee streepjes. Kijk s of dat nog goed staat. Zo niet dan idd poelie vervangen. Mijn 306 had hetzelfde probleem.

RoAnEd (0), 12 jaar geleden

Zo, nieuwe pulley vanmorgen binnengekregen.
Middels deze alles nogmaals op tijd gezet en de riem gemonteerd. Problem solved!

Soms is het zo simpel...



Heren, nogmaals mijn dank!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.