Ik ben bezig met de distributieriem, maar deze schiet vanzelf van tijd?? Alle markeringen zitten goed, maar zodra ik de auto start begint het gedonder. In eerste instantie loopt hij goed, dan gaat hij tikken. Steeds harder, tot hij op 3 of zelfs 2 poten loopt. Bij het controleren van de riem blijkt dan dat hij 180 graden van tijd af staat. Iemand enig idee???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je beter even kan stoppen en een monteur erbij halen. die even laten kijken of de timing klopt.
Timing is net gecontroleerd en klopt. Zodra de riem er om zit loopt ie eerst goed. Na een minuut gaat ie tikken waarop ik hem uit zet. Zuigers tegen de kleppen. Bij controle blijkt vervolgens dat de nokkenas poulies compleet 180 graden zijn gedraaid. Iedere keer weer. Maar nogmaals, timing klopt precies met fabrieksgaten. Zou het een verkeerde montage volgorde kunnen zijn? Ik leg de riem eerst om de krukas, dan om de waterpomp, dan om de spanrol, achterste poulie, voorste poulie en dan met een beetje kracht over de geleiderol. Klaar. Gaten van alle drie de poulies zijn geborgd.
Groetjes Bas
13 jaar
heb je de spanrol wel correct gemonteert!
en de boel correct gespannen >?
maar als de zuigers de kleppen raken, dan kun je kopje lichten, nieuwe kleppen en dan een nieuwe poging.
Als de nokkenas nu 180 graden gedraaid is. draai dan de krukas eens 1 slag rond en kijk dan nog eens.
13 jaar
houdt er rekening mee, dat bij PSA de zuigers op 90 graden staan (alle 4 op gelijke hoogte) als je de correcte blokkeer methode hebt gebruikt
mmm..... net de haynes handleiding even doorgenomen. Volgens mij doe ik of iets verkeerd met de spanrol of hij is overleden. Pinnetje komt niet uit de meest rechter hoek. Ga morgen even een nieuw setje halen denk ik. Mochten jullie nog iets anders denken, zeg het maar:-)
Groetjes,
Bas
13 jaar
dat hij precies 180 graden verkeerd staat zal niet aan je spanrol liggen,toch vernieuwen natuurlijk ,maar elke keer precies 180 graden is sterk werk,dan heb je de timing niet goed staan. je kijkt toevallig toch niet naar de merktekens op de riem??deze staan alleen maar goed bij montage een keertje starten en er klopt niks meer van,en hoe jij hem erop legt al leg je hem eerst over de krukas of nokkenas of hoe dan ook,als de timing goed is mag dit niks uitmaken,dit is gewoon eeen volgorde die je aan moet houden zodat ie aan een kant gespannen is en aan spanrolzijde bijgesteld kan worden,en in sommige gevallen lukt dit niet anders dan volgens voorschrift I.V.M met randen op de poulie's.dan krijg je je riem er niet op.
13 jaar
Ik kijk alleen naar de merktekens op de nokkenas en krukas poulies. Deze kun je vastzetten met paspennen waardoor de timing 100% klopt. Dit zijn tevens de afstel specificaties vanuit de fabriek. Dus geen tekens op de riem of op beschermkap o.i.d.
Groetjes Bas
13 jaar
Bij deze blijft de riem op tijd staan. Spannerprobleempje geweest. Maar goed. Auto start perfect maar na 1 a 2 minuten begint ie een te tikken. Daarbij wil het ook nog wel eens voorkomen dat ie op 3 poten begint te lopen en uitslaat. Gewoon starten en 1e minuut is dus perfect.
Groetjes,
Bas
13 jaar
dus elke keer als jij hem start zonder ergens aan te zijn geweest loopt ie 1 min. goed, daarna begint ie te trubbellen?? is geen timing probleem geweest anders zou ie natuurlijk niet elke startbeurt weer goed zijn.
13 jaar
Timing probleem is inmiddels verholpen. Het is nu iedere keer na het starten loopt ie een minuut goed en begint daarna flink te tikken. Soms lopen op 3 poten. Uitzetten, even wachten en opnieuw starten geeft hetzelfde ritueel.
Koppakking is vervangen, kleppen waren volgens de kopvlakker goed. Tevens mijn idee.
Groetjes,
Bas
13 jaar
Dit klinkt als.....................een gebed zonder eind en niet weten waar je mee bezig bent?
Dus je timing probleem is inmiddels verholpen, maar het probleem blijft hetzelfde zoals toen de timing niet klopte?
Misschien toch een helpertje? Is het probleem van het tikken ontstaan na het vernieuwen van de koppakking? Zo ja, heb je al gecontroleerd of er olie bovenin komt?
Volgens mij kun/kon je bij deze motoren de koppakking 180graden verkeerd monteren, dus de lip met merktekens aan distributie-zijde i.p.v. aan versnellingsbak zijde. Als deze verkeerd gemonteerd zit, sluit je de olie-toevoer naar boven af en zullen o.a. de hydraulisch klepstoters hun werk niet kunnen doen. Uiteraard heeft dit dan ook gevolgen voor de smering van de nokken-assen.
Spanrol was aan z'n einde. Maar daarnaast was het voor mij al een poos geleden dat ik heb lopen sleutelen. Was even vergeten dat de krukas 1 rondje maakt terwijl de nokkenassen dan 2 rondjes maken. of juist andersom. 180 graden verkeerd staan is dus logisch waneer de krukas juist staat. ( Schaam schaam ) Dus timing probleem is niet aan de orde geweest. Olie in de kop gecontroleerd en deze krijgt olie. Dit gedaan met de kleppendeksel er af en de olie vliegt je om de oren ( lol. )
Koppakking zit ook goed gemonteerd. Het lipje zit rechtsachter als je er voor staat en op de koppakking stond het woordje top. Dit ook aangehouden.
Groetjes,
Bas
13 jaar
wat gebeurt er als je em niet na een minuut afzet, maar em gewoon eens warm laat lopen?
Tja.... Kan het eventueel proberen maar durf het niet.....
Kijk morgen even of ik een blokje kan rijden i.i.g.
13 jaar
[quote=Bas1980]Was even vergeten dat de krukas 1 rondje maakt terwijl de nokkenassen dan 2 rondjes maken. of juist andersom. 180 graden verkeerd staan is dus logisch waneer de krukas juist staat. ( Schaam schaam )[/quote]
Zie #5
Weet je zeker dat je er niet net 1 tandje naast zit? Gebeurt ook wel eens dat ie dan eventjes goed loopt en daarna begint te haperen.
Anders goed alle vacuumslangen en stekkers controleren. massa op de kop goed aangesloten?
13 jaar
Dank Maurice.... Schaam me ook diep :-)
Heb de riem er inmiddels diverse keren opnieuw omgezet en hij staat helemaal precies nu. Massa zou ik idd even anders aan kunnen sluiten maar denk niet dat die het probleem is. Maar ga ook dit nakijken!
13 jaar
waarom schamen,mensen maken fouten en daar leer je weer van,alleen met distributie foutjes maken kon wel eens veel geld kosten,als het probleem maar opgelost word daar gaat het tenslotte om.
13 jaar
Daar heb je gelijk in Robby. Gelukkig start ik de auto nooit voordat ik de krukas met een dopsleutel heb rondgedraaid. Zo weet ik wel zeker dat de zuigers niet de kleppen raken.
Groetjes Bas.
13 jaar
Slotje.
Auto is verkocht.
13 jaar
ja dat is ook een oplossing een ander met het probleem opzadelen, maar nu zullen wij nooit weten wat de oorzaak is geweest
gr jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar