Peugeot 406: 2.0 HDI start moeizaam, loopt goed

Bouwjaar: 2003, Motorcode: 2.0hdi

Beste mensen,
mijn vorige topic (tuimelaar gebroken) is hopelijk opgelost: de distributie bleek niet helemaal prefect te staan. Nu het resterende probleem: starten

Na het voorgloeien moet ie 'm een paar keer rondgooien en na wat gebonk slaat ie aan. Geen getik, gerook of geratel: lopen doet ie goed.

Dit euvel heeft ie al zolang ik m heb (140.000- 210.000), maar het wordt dus erger. Gloeibougies zijn nieuw. Het is voor mij onduidelijk of dit een losstaand probleem is, of dat het toch met het voorgaande te maken heeft. De distributie stond 100%. We hebben m meermalen gecheckt voor ie dicht ging, de eerste keer starten was echter niet wat ik er van hoopte en het verbetert niet.
Ik zou het leuk vinden als ik er mee op vakantie kan over een paar weekjes.....

loekwagoneer

Geplaatst door loekwagoneer (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

startmotor vervangen voor klasse 6 doet vaak wonderen


voor dat je hem vervangt laat eerst de brandstof druk uitlezen tijdens het start moet minimaal 300B wezen voordat de verstuivers aangestuurt worden

loekwagoneer (0), 12 jaar geleden

Ok. Is het mogelijk dat er al zo'n startmotor op zit? Kan ik ergens zien welk type/ klasse ik nu heb?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

staat er soms wel op, soms niet. de mensen van peugeot kunnen dit uitsluiten

Mart76 (0), 12 jaar geleden

mijn 406 2.2 hdi uit 2003 starte ook zwaar. Geen bijgeluiden echter het klonk wel of de boel moeizaam rond ging. Bleek dat er 10W40 in zat en toen de boel was geserviced met 5W40 starte het hele verhaal opeens een stuk sneller en beduidend makkelijker.
Ook mijn startmotor is een te lichte klasse en dat leidt er wel eens toe, dat de verstuivers dichtblijven (ergo brandstofdruk wordt niet gehaald) Motor slaat dan niet aan en klinkt alsof hij op drie poten start/loopt.
Zal binnenkort mijn startmotor eens vervangen voor eentje van de hoogste klasse. Zal mij benieuwen of het starten dan mooier klinkt en beter gaat.

loekwagoneer (0), 12 jaar geleden

Dinsdag gaat ie bij Peugeot aan de kast. Olie die er in zit is 10w40, maar dat wordt ook aangeraden voor auto's boven de twee ton. Wat me opvalt is dat ie na het starten onrustig is (auto schokt een beetje, maar dat neemt binnen 5 sec. af) Als ie gewoon stationair draait en je zet de airco vol op koud, dat gaat ie onrustiger lopen.
Ik vermoed hierdoor dat het in een kapotte verstuiver zit en niet in de startmotor. Is dit te simpel geredeneerd?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

nee, 10W40 is te dik voor een HDI van PSA 5W30 doet vaak wonderen bij startproblemen of een klasse 6 startmotor

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Is dat de voorgeschreven olie?.
Zoniet ,zou ik eerst de olie doen,beredenatie van,is boven de 2 ton vind ik nergens op slaan.
Staat nergens in het instructieboekje dat dat moet.

loekwagoneer (0), 12 jaar geleden

Morgen 5w30 halen: let you know. (iemand belangstelling in 5 liter 10w40 met slechts 600 km gereden? ;)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

en geen Aldi of Lidl kwaliteit, maar olie die voldoet aan de A1/B3 Diesel Specificatie! kroonoil, Total, Shell zijn goed

loekwagoneer (0), 12 jaar geleden

Kroonolie zat er in...ik bezuinig niet op olie.

Mart76 (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]nee, 10W40 is te dik voor een HDI van PSA 5W30 doet vaak wonderen bij startproblemen of een klasse 6 startmotor[/quote]
waarom 5W30? 5W40 zou toch al de juiste viscositeit hebben bij koude start?
km stand lijkt mij ook niet relevant voor type olie, of je moet al lekkages/ olieverbruik hebben.

loekwagoneer (0), 12 jaar geleden

Voordat ik alles ververs: ik heb het idee dat ie na een lange rit (warme motor, dus dunnere olie) zelfs moeizamer start dan met een koude motor. (site Kroonolie geeft 5w40 op als ideaal, 5w30als goed alternatief)
Toch olie vervangen?

Mart76 (0), 12 jaar geleden

dat zou er dus op kunnen wijzen dat de startmotor vervangen de oplossing is.
(uiteraard icm een gezonde accu)

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.