beste mensen
ik heb een probleem met een peugeot expert hdi waar ik nuiet uit kom
ik heb al de brandstoffilter vervangen en 2 verstuivers, maar hij blijft onregelmatig lopen en en roken.
heb hem uitgelzen met lexia, krijg er 4 storingen uit, die niet te wissen zijn.
de storingen zijn: signaal luchtdebietmeter permanent, onderbreking of kortsluiting
signaal temperatuur inlaatlucht kortsluiting of onderbreking tijdelijke storing
turbodruk, elektroklep maakt kortsluiting met massa of onderbreking tijdelijk
voeding lagedrukpomp onderbreking of kortsluiting met massa
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/835/expertv.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/835...][img]http://img835.imageshack.us/img835/8559/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
deze storingen zijn niet te wissen
wie kan mij op weg helpen EGR? luchtmassameter?
alvast bedankt
Geplaatst door lakerbas (0) , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Expert? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Lijkt mij een stekker probleem, mogelijk die op de ecu.
Luchtmasssameter signaal is laag, het ingebouwde lucht temperatuur signaal is hoog (klopt, ecu zet er 5V op), dat lijkt op een losse stekker.
De andere twee kunnen ook diezelfde stekker zijn, of geen voeding op het onderdeel. Zekeringen gecontroleerd?
Waar zit de ecu? In de motor-ruimte? Kontroleer of er geen water in de ecu-stekker zit. KONTAKT UIT!
Als je data uitleest zal de luchtmassa 0 of 0 volt zijn en de lucht temperatuur 5 volt of -40 graden Celsius.
lakerbas (0), 12 jaar geleden
hallo oldford,
de zekeringen heb ik gecontroleerd, die zijn allemaal ok
de ecu zit rechtsvoor in de motorruimte, de stekkers heb ik gecontroleerd en ingespoten met wd40.
geen resultaat,
de data van de luchtmassameter ga ik nog even opzoeken
alvast bedankt voor je hulp
lakerbas (0), 12 jaar geleden
nog even een aanvulling : http://img443.imageshack.us/img443/924/e...
http://img526.imageshack.us/img526/3605/...
gegevens van de meetwaarden,
weet je toevallig naar welke stekkers ik moet kijken? die op de ecu zitten zijn ok,
mischien ergens een draadbreuk, in de kabelboom?
en waar kan ik de data van de luchtmassa meter zien?
nogmaals bedankt
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Die staat achter de tekst "gemeten hoeveelheid lucht" is 41 mg/slag. Volgens mij is dat veel te weinig.
Staat onder het voltage van je verstuivers. Overigens, cylinder 1 en cylinder 4 wijken behoorlijk af. Te veel?
Lucht temperatuur zag ik niet staan, maar het zijn geen denderende foto's.
Begin eens met de stekker op de luchtmassa meter te controleren.
lakerbas (0), 12 jaar geleden
het zijn inderdaag geen goede foto:s (iphone)
verstuiver 2 en 4 zijn nieuw geplaatst.
ik ga eerst even de stekker van de luchtmassameter controleren
Hans4040 (315) PRO, 12 jaar geleden
@Bas:
citeren is niet nodig, gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg,
Moderator problemcar.
lakerbas (0), 12 jaar geleden
hallo oldford
de stekker van de luchtmassameter ziet er goed uit.
de luchttemperatuur is 14 C , zie foto.
kan het niet te maken hebben met de EGR klep, want deze gaan vaak kapot bij de HDI.
http://img839.imageshack.us/img839/6182/...
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Is de storing op de lucht temperatuur nu weg? Anders zie je mogelijk een vervangende waarde.
EGR kan best voor een hoop problemen zorgen, maar niet die foutcodes die je ziet.
Anders EGR als test afdoppen en foutcodes op de EGR even vergeten om te kijken hoe de motor dan loopt.
Maar met de waardes waarmee de inspuiting gecorrigeerd wordt, vraag ik me af of je hem wel goed krijgt.
Het is dat je zegt dat verstuiver 4 vervangen is, want aan die waarde zie ik dat niet.
lakerbas (0), 12 jaar geleden
de storing van de lucht zit ernog steeds in.
ik ga morgen even de EGR afdoppen, en dan kijken of ik verschil merk.
ecu heb ik ook opengehad en zien geen vocht of iets opvallends.
lakerbas (0), 12 jaar geleden
ik heb de tweede en vierde verstuiver vervangen, geteld vanaf distributiezijde.
dus ik weet niet of dat wel de juiste is, die lexia aangeeft.
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
De grote afwijking die de Lexia aan geeft is zowel op 1 als op 4. Verkeerd tellen of niet, 1 van die 2 heb je dus al vervangen.
lakerbas (0), 12 jaar geleden
heb vandaag de egr afgedopt, maar de motor blijft roken en onregelmatig lopen.
oldford, kan het zijn dat de afwijking op 1 en 4 te maken heeft met een distributie die niet op tijd staat?
en heeft er iemand toevallig een schema van deze auto van de ecu tot zekeringkast
laatste acht van chassis is 62119378 peuegot expert hdi 2005