close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Pingelende motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

De motor van mijn 306 (km. stand plm 103d) pingelt wanneer er vanuit lage toeren (plm 1500) met een half (of meer) ingetrapt gaspedaal geaccelereerd wordt, het pingelen houdt aan tot zo`n 2500-3000 omw, afhankelijk van de versnelling. Dit verschijnsel treedt zowel bij een koude als bij een warme motor op.

Wat is er al aan gedaan in een poging dit te verhelpen:

Uitgelezen door de Peu dealer (geen storingen gevonden). Uitgelezen met een universeel diagnosesysteem (Delphi), deze gaf de BDP en de gasklep pot meter aan.

Vervangen:
- Bougies
- Bougiekabels
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Map sensor
- Gasklep pot meter
- BDP sensor
- Bobine

Gecontroleerd:
- Vacuumslang -> Map
- Werking koelwater temperatuursensor (groen stekker), deze reageert snel op tempwisselingen (bij plm 5°C luchttemp ongeveer 240 Ohm).
- Bekabeling van de diverse sensoren (hierboven genoemde + lambdasonde, etc).
- Aanzuigkanalen verbrandingslucht op verstoppingen.
- Klepspeling
- Afstelling distributie

Echter dit heeft er niet tot toe geleid dat het probleem verholpen is.

Bij deze de vraag of iemand nog suggesties heeft...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst door

Sander666 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

verbrandingsruimte reinigen
super + 98 ron tanken

oldtimer 0
badge

15 jaar

inderdaad...

pingelen kan door vervuiling in de verbrandingsruimte veroorzaakt worden, door een slecht ontstekingtijdstip of slechte brandstof, of door een te arm mengsel.

De peugeotdealer kan bij deze motor de ontstekingsvervroeging terugschroeven met 8°.. is dit geprobeerd?

Met wat er allemaal al geprobeerd is, zou ik toch maar eens overwegen de koolaanslag te verwijderen in de cilinders. eventueel via het bougiegat eerst met een endoscoop kijken als je er een kan versieren

AR 67202 0
badge

15 jaar

Ik heb een halve tank 98 weggereden maar ook hiermee pingelde de motor, zij het in enigzins mindere mate.

Hoe waarschijnlijk kan het zijn dat de koolresten in de verbrandingsruimte de oorzaak kan zijn? Ik kan niet de beschikking hebben over een endoscoop (en al zou ik er wel een hebben dan lijkt het mij erg lastig om zo te beoordelen of de verbrandingskamers overmatig vervuild zijn, een koolaanslag zit er immers altijd...) dus moet de kop eraf om de vervuiling daadwerkelijk te kunnen vaststellen / verwijderen...

Sander666 0

15 jaar

zit er wel het juiste type bugie in door een verkeerde type bougie (warmte graad) kan de motor ook gaan pingelen

Wat is de historie van deze klachten.
Opeens begonnen, langzaam erger worden, of met deze klachten gekocht.

Eens (ouderwets) met stroboscooplamp het ontsteking tijdstip laten controleren?
Compressie al eens gemeten?(kan ook te hoog zijn door wat van reden ook)
Viergastest waardes al eens bekeken?

Oiram

De bougies zijn van de voorgeschreven warmtegraad (ik moet even kijken welke dat is, weet ik zo niet uit mijn hoofd)

De klacht is op een goed ogenblik onder mijn aandacht gekomen, hoe lang het daadwerkelijk aanwezig is kan ik niet exact zeggen. Wat wel opgevallen is dat het verschijnsel eerst willekeurig optrad (ongeacht motortemp, belasting, etc) maar nu is het eigenlijk altijd aanwezig.

Betreffende de ontsteking controleren; zitten er merktekens op de krukaspoelie?

Compressie is nog niet gemeten, ik ga even kijken of ik ergens een compressiemeter kan vinden en dan gaan we dat eens controleren.

Viergasmeting is gedaan; de waarden waren alle in orde.

Sander666 0

15 jaar

wat voor motortype zit erin? als het een tu3jp is zit er ook een pingelsensor op. deze gaan niet vaak, maar toch af en toe wel eens stuk. de motor gaat als deze sensor defect is ook echt pingelen.

harry4203 2495
badge vip badge

15 jaar

Ik ga even kijken welk motortype erin zit, dit staat toch op het vastgeklonken stukje blik in de buurt van de bdp sensor?

Sander666 0

15 jaar

nee, als je het chassisnr wilt plaatsen kunnen we het wel zien.

harry4203 2495
badge vip badge

15 jaar

Vf37ckdx231010548

Sander666 0

15 jaar

Ik denk dat er nog geen tu3jp inzit, pas vanaf 1999 denk ik.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

Hier klopt iets niet.
Volgens het VIN zou het gaan om een TU3MC. (monopoint)
Is het opgegeven bouwjaar wel correct?

hans4074 0
badge

15 jaar

Yup, het bouwjaar is 1996. Het is idd een monopoint.

Sander666 0

15 jaar

[quote=Sander666]Yup, het bouwjaar is 1996. Het is idd een monopoint.[/quote]
Oke. Dan geen pingel-sensor aanwezig.

hans4074 0
badge

15 jaar

Misschien ben ik helemaal op de verkeerde weg maar wordt het pingelen hier niet verward met een klapperend krukaslager aan distributie zijde, waardoor er een zgn pulsererende oliestroom onstaat ? Zet de multiesnaar eens wat slapper, als het geluid dan minder wordt dan weet je het...... het is maar een zijstraat maar misschien het proberen waard.

Nee, het is overduidelijk het geluid van een pingelende motor, het geluid is te vergelijken (vind ik) met het geluid als je een handje lager kogeltjes in een stalen buis laat vallen...

Sander666 0

15 jaar

Heb je de verbrandingsruimtes al gereinigt met een toevoeging in de brandstof of puur laten aanzuigen ? Verder misschien toch eens valse lucht in inlaattraject controleren. 4 gaswaardes zijn weliswaar goed maar danmeet je onbelast.
Overigens, kantelende zuigers kan ook klinken als pingelen. Je schrijft n.l.datie het ookdoet met koude motor..

Ik heb al eens een flesje Wynns gebruikt maar ook dat gaf geen resultaat. Een ex-Shell medewerker raadde me aan eens een paar x V-power te tanken, volgens hem zou dit er toe leiden dat de verbrandingkamers schoner zouden worden en dat wellicht daardoor het pingelen verholpen zou zijn.

Op zich heb ik een gezond wantrouwen tegen deze wondermiddelen maar ik ga het toch eens proberen, de kop demonteren om zo de zaak schoon te maken kan altijd nog ;-)

Kantelende zuigers lijkt mij wat onwaarschijnlijk, los van het hele pingelverhaal loopt de motor als een naaimachientje...

Ik ga weer verder met zoeken, als er ontwikkelingen zijn meld ik mij weer, in de tussentijd hou ik mij aanbevolen voor jullie suggesties!

Sander666 0

15 jaar

Laat anders eens een monteur er naar luisteren.
Een beetje monteur hoort echt wel het verschil tussen pingelen of kantelende zuigers.
En misschien horen ze meteen ook wat het geluidje is.

"handje lager kogeltjes in een stalen buis laat vallen..." mooi omschreven overigens.
Zou id pingelen kunnen zijn.

Je hebt al een en ander gedaan/gecontr.

Wat je ook nog kan contr:
Motor te warm.?
Onstekingstijdstip niet goed?
Compressie te hoog ?(door kop vlakken maar ook door verkeerde distributie timing)

Oiram

Het geluid wat ik hoor is onmiskenbaar het geluid van een pingelende motor, zonder enige twijfel.

Verders:
De motortemp (als ik de meter in het dashboard aanhoud) is plm 95°C

Ontstekingstijdstip is niet visueel gecontroleerd, zitten er uberhaupt markeringstekens op bv de krukaspoelie / vliegwiel?

De compressie moet ik nog eens een keer nameten, in ieder geval is de kop nog nooit van de motor geweest en staat de distributie op tijd.

Sander666 0

15 jaar

Motortemperatuur controleer ik altijd met een infrarood temperatuurmeter.
Weet je echt zeker wat de temperatuur is.

Ontstekingstijdstip?
Zuiger 1 (of 4) exact bovenin zetten en dan zelf even een teken maken op de poeli en distributiedeksel.
Weet je zeker wat 0 graden is!
Daarna met een stroboscoop lamp kijken wat de vervroeging doet.

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.