Peugeot 306: start niet zonder veel gas te geven

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Beste mensen,

Als ik de auto wil starten dan moet ik plank gas geven!
Ik heb de gas klep schoon gemaakt, hij ziet er verder goed uit.
Wat kan ik nog meer doen?

Graag jullie advies

alvast bedankt

bout


1.6i
1998

bout

Geplaatst door bout (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

he bout, aan je verhaal zo te horen lijkt het wel dat ie verzopen is. hij start wel met plankgas omdat er dan wat zuurstof bij kan (lucht-brandstofmengsel)...
kan vele oorzaken hebben. teveel starten met koude motor en daarna korte stukjes rijden,temperatuursensor defect,slechte/geen vonk enz...
groeten!
maarten

bout (0), 15 jaar geleden

Ha Maarten,
bedankt voor je snelle reactie.
het klopt dat we er veel korte stukjes mee rijden.
Ik heb 1 week geleden de gas klep schoon gemaakt en heb daar op 2 sensoren gezien volgens mij 1 van de klep stand en een van de temp maar die laatste weet ik niet zeker. Is het verstandig om deze 2 te wisselen?
Of heb je een beter idee?

groet.
boudewijn

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

boudewijn,
waarschijnlijk is er een stekker voor de gasklepstand en de andere voor de stat. motor. kan het systeem zo niet voor de geest halen dus pin me er niet op vast.
zowiezo is het omwisselen van de stekkers geen optie,ze geven allebei wat anders door.
je kunt beter even je koelvloeistofsensor door (laten) meten. mocht deze een goede waarde aangeven,ga dan wat verder in het storingzoeken. zijn alle delen goed teruggeplaatst na het monteren van de gasklep?
mocht je meer info willen,laat ff meer gegevens van de motor/auto achter zodat ook misschien andere een idee krijgen.
succes en hoor van je!
maarten

kleijn (0), 15 jaar geleden

zit er geen temperatuur sensor op ??
als die kapot is denkt je motor
dat die warm is krijg je te arm mengsel
mvg willem2

bout (0), 15 jaar geleden

wederom bdankt voor jullie reactie.
maar beste willem eerst zeg je dat er geen een in zit en dan spreek je er wel over als of hij er wel in zit
groetjes

boudewijn

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik snap je ook niet heel goed....

bout (0), 15 jaar geleden

beste maarten,

kun je me ook vertellen waar de sensor van het koel vloeistof dan zit?

groeten

boudewijn

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

die kan op meerdere plaatsen zitten... waarschijnlijk zit ie in het motorblok,bij de thermostaat. hij heeft in ieder geval twee aasluitingen op de stekker. let hier wel op want je oliesensor zit hier ook ergens,maar die heeft maar 1 aansluiting. mocht je hem zelf door willen meten,doe dit dan als de motor KOUD is,ivm druk. meet de weerstand tussen de 2 aansluitingen en leg hem dan in warm water. de weerstand moet dan veranderen (zogenaamde ptc/ntc weerstanden-->google) misschien heeft een peugeot-expert de precieze plaats van de sensor.
succes

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=bout]wederom bdankt voor jullie reactie.
maar beste willem eerst zeg je dat er geen een in zit en dan spreek je er wel over als of hij er wel in zit
groetjes

boudewijn[/quote]
heb er even een vraag teken bij gezet
leest wat makkelijker

bout (0), 15 jaar geleden

ik ga het morgen meteen probeeren jullie horen nog

bedankt bout

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

het kan inderdaad zo zijn dat als de motor denkt dat ie warm is minder brandstof krijgt en dus een arm mengsel,maar dan verzuipt ie niet. als de sensor denkt dat de motor koud is en hierdoor meer brandstof geeft,terwijl de motor wel warm is,zal ie wel verzuipen...
let er wel op dat je zeker bent dat ie verzuipt! anders kom je op een verkeerd pad. er kunnen,zoals ik eerder als zei,meerdere dingen aan de hand zijn... laat je niet blindstaren op een ding,hierdoor zie je het andere niet meer....

bout (0), 15 jaar geleden

moet ik dan ook de koel vloeistof er af halen???

kleijn (0), 15 jaar geleden

geloof niet dat die bedoelt word dat is de koelvloeistof temp meter

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=kleijn]geloof niet dat die bedoelt word dat is de koelvloeistof temp meter[/quote]
kleijn--> ik snap je berichten niet zo goed hoor! wees eens wat duidelijker... het gaat de hele tijd al over die sensor

bout (0), 15 jaar geleden

o nou begrijp ik welke je bedoeld bedankt.

bout (0), 15 jaar geleden

mijn vrouw vertelde me net dat als ze wil starten ze niet helemaal het gas in drukt en dat hij dan wel aan pakt. er zit dus wel verschil in uitleg van mijn.
maakt het uit dat je niet helemaal het gas in drukt bij het starten?

bout (0), 15 jaar geleden

ik heb net de koelvloeistofsensor door gemeten volgens mij is hij goed de auto was 70 graden en was aan het af koelen de waarde was 750 ohm en liep op tot 800 ohm, de auto was vervolgens ook afgekoeld.
hoe moet ik verder?

groeten bout

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

als ik je een advies mag geven: ga naar de dealer er laat ze met hun apparatuur de afzonderlijke dingen goed doormeten. denk hierbij aan de gaskleppositiemeter,sensoren,ontsteking en dergelijke.

bout (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je advies maar ik ben bij de dealer geweest en heb hem met een periode van 1 week 2 keer uit laten lezen er kwamen beide keren 2 storingen uit gasklep en aktiefkool filter klep.
Hun advies was om de water pomp uit te wisselen voor een nieuwe €200 maar wisten het niet zeker.
toen naar een onafhankelijk garage bedrijf geweest die wilden er een nieuwe gas-klep op zetten €180.
Toen naar een buurmannetje die vertelde dat de gas-klep er nog goed uit zag en hij hem alleen maar wilde schoon maken, (heb ik zelf maar gedaan) ton kwam ik er achter dat er 2 sensoren op zaten en dat ik die wel wilde uit wissellen maar weet niet of het zo maar kan ivm opnieuw inregelen

maarten4874 (0) PRO, 15 jaar geleden

waarom heb je niet gelijk gezegd dat je hem al uit hebt laten lezen? zoiets is natuurlijk wel makkelijk om te weten....
wat betreft je buurmannetje,die beste man kan ook niet zien hoe de gasklepstandsensor eruit ziet van binnen... snap je wat ik bedoel? als je er vanaf wilt,ga dan gewoon naar de dealer,of iemand die verstand heeft van peugeot en vraag ze om zich te concertreren op de gasklep. tip: maak een prijsafspraak.

bout (0), 15 jaar geleden

ja sorry dat ben ik vergeten er op te zetten

kleijn (0), 15 jaar geleden

hahahahahahahahah


sorrij maarten dat ik zo onduidelijk was
maar ik zag die klacht staan en die herkende ik
was een sensor van 15 euro maar je noemde hem zelf ook al
dus ben maar in de schaduw gaan zitten.
gelukkig heeft die een buurman .
mvg willem2

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Gaat wel lekker hier! lol.
Waarom wordt er geen aandacht besteedt aan de storing klep actief koolstoffilter (elektroklep absorbtie)?
Wat de waterpomp hiermee te maken heeft is me onduidelijk, maar zowel sensor gasklep als klep koolstoffilter kunnen heel goed de oorzaak zijn.

kleijn (0), 15 jaar geleden

ja je hebt gelijk hans als kool stof filter verzadigd is kan het ook
maar het probleem nam ineens een andere wending vandaar mijn lol
sorry
mvg willem2

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij verzadiging koolstoffilter gaat de motor ook rot lopen, maar krijg je m.i. geen storing elektroklep.
Die krijg je bij een defecte elektroklep of defecte verbinding.
Volgens mij staat de stekker-aansluiting nogal strak onder een hoek bij 306, waardoor het kan gebeuren dat 1 van de 2 draden afgebroken is.

bout (0), 15 jaar geleden

beste mensen,
wat doet een koolstoffilter eigenlijk

mvg bout

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Even googlen op koolstoffilter! Geintje!
I.v.m. milieu-normen mogen er zo weinig mogelijk benzinedampen in de open lucht komen. In de benzinetank ontstaan benzinedampen en deze dampen worden "afgezogen" via een aansluiting boven op de tank, en komen via een leiding terecht in een koolstoffilter (absorbtievat).
Vanuit het koolstoffilter worden de dampen dan weer aangezogen door de onderdruk in het inlaatspruitstuk, en komen uiteindelijk weer in de motor, in het verbrandingsproces terecht.
Omdat dit geregeld moet worden, zit er een door de EBE aangestuurde elektroklep tussen koolstoffilter en motor, die onder bepaalde ingegeven omstandigheden opent en zo de benzinedampen de motor in laat.
Koolstoffilter zit bij meerdere Peugeot modellen onder de kunststof spatplaat in het rechter voorwielscherm en het elektroklepje meestal ook in die hoek, hetzij rechtstreeks op/aan het koolstoffilter, en anders in die hoek in de motorruimte.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.