Peugeot 406: porcelein bougies wordt bruin

Bouwjaar: 1997

Het porcelein dat op de bougies zit wordt bij mij bruin.
(het porcelein waarop het bobineblok aasluit) Het wordt bruin ter hoogte van de "moer". Auto rijdt op lpg. 2.016v motor.
1.5 mnd geleden was er een bougie kapot. Alle 4 vervangen bij peug dealer. De laatste tijd begon mijn auto in te houden bij het optrekken.Bijn koude motor leek alles in orde!! Vorige week werd het steeds erger soms leek hiju op 3 cil. te rijden. Voortdurend inhouden ook op snelweg. Tevens ploffen in de uitlaat. Ik durfde er niet meer in te rijden.... Auto naar dealer gebracht was al de volgende dag klaar. Ze hadden de toerenteller sensor+bekabeling vervangen.
Na ca 150 euro betaald te hebben bleek al na 5 minuten rijden
dat het euvel nog in VOLLE omvang aanwezig was!!! Zelf heb ik vandaag bougies vervangen door ngk> Rijdt nu weer prima!!!
Afgelopen 10000 km al 2x bougies vervangen. Zijn peugeot bougies slecht of is het iets anders????? Kan het kwaad om bougie spenen van bobine met contaktspray in te spuiten??

jos5955

Geplaatst door jos5955 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

tBoz (0), 19 jaar geleden

Dit probleem heb ik dus ook met mijn Renault 5 gtx! Alle eigenschappen komen overeen (dus ook bruine aanslag). Ik heb 4 nieuwe bougies gekocht, die tegen warmere temperaturen kunnen, maar deze nog niet vervangen.
Wie weet waar dit aan kan liggen??

Overigens, ik heb onlangs de bougiekabels vervangen en zie dat deze kabels enige verkleuring (hitte verkleuring) vertonen aan de kant van de verdeelkap.
Op onderstaande pagina staat het volgens mij beschreven. Men noemt dit verschijnsel "Carbonfouling"...
http://www.guzzioot.nl/html/bougies.html

Toppiejoppie (0) PRO, 19 jaar geleden

Gewoon de originele(Champion) bougies vervangen door NGK of Bosch bougies en je bent van het probleem af.Ik heb hier hele goede ervaringen mee............Succes

jos5955 (0), 19 jaar geleden

ik bedoel wel het porselein aan de 'buitenkant' v/d bougie niet het deel dat in de motor zit.. P.S. tBoz ik druk het gaspedaal het liefst op de mat.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bruine aanslag op het porselein duid op lekkage van de bougie's.

jos5955 (0), 19 jaar geleden

Beste oldtimer,
Waarom gaan bougies lekken?? heb nu al 2x binnen 10.000km mijn bougies moeten vervangen omdat ze kapot gingen... en allemaal bruin. Overigens waren dat originele (nieuwe)peugeot bougies.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Weet ik niet,waarschijnlijk hitte of niet voldoende koeling door het instromende nieuwe mengsel.

jos5955 (0), 19 jaar geleden

Zal wel komen door de lpg hitte, wat wel opvalt is dat de bougies kapot gaan nadat de motor totaal gereviseerd is!!
Wellicht is het door compressieverhoging dat het nu opspeelt.Natuurkundig word een gasmengsel bij snelle compressie heet. Heb nu ngk koudere bougies als die ook stuk gaan laat ik het weten!! overigens lijkt de motor op deze 'twin'spark bougies beter te lopen. Maar misschien is dat subjectief.

tBoz (0), 19 jaar geleden

De mijne is overigens niet beter gaan rijden op de nieuwe bougies. Ik heb een garage gevonden die mijn auto kan uitlezen en afstellen (voor weinig), dus ga ik dat eerst maar eens laten doen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.