auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Probeem met de Airco van een 406 Coupe automaat van 2000 Type D9

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: EW10J

Bij controle van de auto het volgende gevonden:

In de BSI een tijdelijke storing : Uitgang: Vrijgeven van het inschakelen van de airconditioning/ Kortsluiting met plus
In de eenheid Ventilatie en verwarming : Permanente indirecte storing: Sensor verdampertemperatuur; Ontvangen waarde niet correct.

De tijdelijke storing laat zich met de Diagnose aparatuur verwijderen (en komt natuurlijk ook weer terug) maar de permanente storing niet. (Logisch want het ziet er naar uit dat er iets definitief stuk is.)

Iemand enig idee waar ik kan beginnen met storing zoeken en de hamvraag...waar zit die sensor verdampertemperatuur ??

Heb de pressostaastekker op de condensor al nagekeken, kan ook niets fout vinden bij de aansluitingen van de compressor.
Nu heb ik op de servicebox bij Peugeot wel gezien dat er een paar sensors in de airco-unit in het interieur zitten. Nergens word echter specifiek gesproken over de "sensor verdampertemperatuur. Heeft iemand die al eens vervangen c.q. daar problemen meegehad ?

De sensor met mini ventilator bij de spiegel heb ik al schoongemaakt en gaf bij doormeten een normale waarde voor de temperatuur afhankelijke weerstand en heeft m.i. ook niets te maken met dit probleem

Suggesties zijn dus welkom

Geplaatst door

rava (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

sensor voor verdampertemperatuur zit op je verdamper.
Verdamper zit onder het dashbord. Weet niet of hij bij dit
type auto makkelijk te vervangen is. Wil je geen valse hoop geven
maar er zijn wagens waarbij het hele dashbord eruit moet.

Succes, Pascal

Helaas een foutje gemaakt om dit te plaatsen in het particulieren topic alhoewel er veel zeer kundige particulieren zijn :-)

Bedankt voor de suggestie, ja, dat wist ik want ik heb bij een Peugeot 405 al eens een recirculatieklep motortje moeten vervangen en dat was een hele operatie om maar niet te spreken over de hele kachel unit bij dezelfde auto.

Echter zoek ik nu specifiek naar welke sensor verantwoordelijk is voor deze melding. En als het dashbord er uit moet ...tja dat moet dan maar...

rava 0
badge

14 jaar

zou zeggen, kom ff langs.
Je woont tenslotte in de buurt.

Grtz, Pascal

Zit links in de zijkant van kachelhuis en is vrij eenvoudig te bereiken. Hooguit zijpaneel van middenconsole even verwijderen.

hans4074 0
badge

14 jaar

Even gekeken en er zitten er twee, dus morgen daar maar eens even meten. Er is achter dat paneel overigens nogal geknutseld met o.a. een box van een Parrot dus misschien is het probleem een slecht contact c.q. gebroken kabeltje. Zeker mogelijk gezien de kwaliteit van sommige Peugeot stekkers....

rava 0
badge

14 jaar

Zo daar ben ik weer. Excuus voor de late reactie maar ben een hele poos uit de running geweest ivm de Qkoorts. Drama kan ik zeggen.
Deze week komt de klant weer met zijn Coupe dus gaan we weer verder waar we toen gebleven zijn.
Dus kijken naar de sensors aan de zijkant van het kachelhuis. Zodra ik de oplossing heb post ik dit weer even

rava 0
badge

14 jaar

Volgende zaken gecontroleerd:
1
De verdamper sensor aan de linkerzijkant van de heater unit.
Gemeten waarde: variërend van ruim 7 K-Ohm bij handwarm tot zo'n 2K-Ohm bij buitentemp van zo'n 10 graden. M.i. werkte de sensor dus goed
2
De kachelsensor aan de linkeronderzijde van de unit (lastig bij te komen met grote handen !!!)
Gemeten waarde: zo'n 10 Kohm en variërend bij temperatuurwisselingen dus m.i. ook OK.
3
Draden en stekkers onder het dashboard nagelopen ..niets gevonden.
4
Pascal Limpens van Limpens Automotive was zo vriendelijk om even langs te komen om gasdrukken etc. te meten.
Deze waren aan de hoge kant maar bij manueel aansturen werkte de airco prima
5
BSI uitgebouwd en het beruchte relais gecontroleerd, dat was in orde.
Dat kon ook bijna niet anders omdat de stuurspanning voor het relais al niet aankwam.
Dit wordt veroorzaakt door de foute waarde van de verdampersensor waar niets mis mee was !!!! RaRa
6
Uiteindelijk probleem toch gevonden. De wagen is eind februari bij een officiële Peugeotdealer voorzien van een nieuwe distributieriem.
Hierbij is de motorsteun en de elektronica bak waar ECU en Airco elektronica in zitten verwijderd.
Het signaal van de verdampersensor gaat hier naar toe en wie schetst mijn verbazing om te zien dat na verwijdering van het deksel van deze bak er 2 stekkers er op z'n zachtst gezegd nou niet echt goed op de elektronica zaten. De grote stekker met de paarse lock zat half los en de middelste van de 3 zwarte stekkers op de andere unit (waar dat sensordraadje naar toe gaat) was maar half gelockt. Zaak schoongemaakt en goed gemonteerd en vervolgens lieten alle fouten v.w.b. de Airco zich moeiteloos verwijderen en werkte de Airco weer naar behoren.
Veel werk voor de fout van een ander !! en ik ben eigenlijk op het verkeerde been gezet door de diagnoseapparatuur die de sensor als fout aanmerkte. Wel als indirecte fout maar toch. Gezien de mate van loszitten van de stekkers heeft het me overigens verbaasd dat de wagen niet meer kuren vertoonde. Daardoor heb ik er ook niet aan gedacht om daar te gaan zoeken.

Moraal: Begin eerst maar bij de elektronica....dat wist ik wel maar als de Diag zegt; sensor stuk, trap je er toch weer in om daar te beginnen...

Iedereen bedankt voor de adviezen, speciaal voor Pascal Limpens die direct even tijd maakte.

rava 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.