auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Probleem met LPG G3

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8 16v

Beste mensen,

We rijden in een Peugeot 406 break 1.8 16v uit december 2000. Er zit een AG autogas installatie in.
De auto rijdt uitstekend op benzine en meestal ook op gas. Het probleem op gas is dat de auto bij vol accelereren soms "stikt" (doodvalt) en ik kan hem dan alleen omschakelen op benzine om weer verder te rijden. Gas loslaten en even wachten heeft geen zin. Ik kan alleen omschakelen naar benzine.

Wat ik verder constateer is dat de auto tijdens het rijden soms vanzelf omschakelt naar benzine. Is wel vreemd. Het lijkt wel of de auto constateert dat de tank leeg is of dat er iets mis is met de gasinstallatie.

Gisteren bij een gasboer geweest en die heeft de computer (van de gasinstallatie) uitgelezen en de druk op de verdamper gemeten. Was niets aan de hand.
Afgelopen zomer is de injector al vervangen. Bougies zijn onlangs vervangen.
Verbruik is ook normaal. Verder geeft de auto zelf ook geen storingsmelding. Kmstand: 210 dkm.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Met name het doodvallen bij accelereren (bij inhalen bijvoorbeeld) is levensgevaarlijk...

Geplaatst door

migil (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor type installatie is het ? Het kan een SGI of een DGI installatie zijn, ik vermoed een DGI met centrale injector. Deze veroorzaken meestal het probleem bij slecht lopen of uitvallen.

Hoor je verder tijdens het uitvallen geen klik van de afsluiter in de tank bijv ?

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Heb even gekeken, kan niet echt zien wat voor installatie, maar hioj heeft een centrale injector waar 4 slangetjes uitkomen die vervolgens naar de 4 cilinders gaan.
Als de auto uitvalt hoor ik geen klik in de tank.


Zou het niet kunnen zijn dat het probleem misschien toch ergens in het motormanagement zit (lamdba sonde of zo)? De auto rijdt uitstekend op benzine, maar ik kan me voorstellen dat een afwijkende sensor op benzine minder invloed heeft dan op LPG, aangezien LPG toch gevoeliger is. Of is dit onzin en ligt het aan de gasinstallatie?

migil 0

14 jaar

Kijk een op www.verdampere.nl en bel Kees eens op.

Zit in Helvoirt.

Hij is gespecialiseerd in LPG en nog betaalbaar ook.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Dan heb je een DGI installatie met die kwalijke injector. Vrees toch dat die weer het probleem veroozaakt.

Wellicht zou je als de motor stationair loopt eens on de de motorkap wat rommelen aan stekkers en bedrading van de gas installatie. Misschien ergens een slecht contact waardoor er niet meer ingespoten wordt.

Beste wat je eigenlijk zou kunnen doen is naar een specialist gaan, heb ik destijds ook gedaan bij probleem met SGI installatie, kostte wel wat maar probleem goed verholpen.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Ben naar Gasspecialist geweest, in de buurt van Tilburg.

Eerste keer haalde het niets uit. Toen nog maar eens teruggeweest. Er is naar die gasinjector gekeken. Hij heeft ook de computer eraan gehangen en bleek dat de gasinstallatie teveel moest bijsturen, want het mengsel was te arm. En hij zat aan de grenzen van het bijsturen.
Daarop heeft hij iets in de injector veranderd en toen bleken de waardes wel te kloppen. M.a.w. de waardes waren neutraal en zoals ze moesten zijn.
Ook de Lambda-sonde waardes lagen braaf tussen 0 en 1.
Overigens was die gasspecilalist buitengewoon behulpzaam en ik hoefde de tweede keer ook niets te betalen.

Maar helaas heeft het weinig uitgehaald. Het euvel blijft hetzelfde.
Ik twijfel nu tussen (weer) teruggaan of die hele gasinstallatie eruit te (laten) halen en in het kanaal te gooien.

Maar helaas moet je tegenwoordig bij het uitbouwen van LPG ook je auto naar de RDW brengen of de gasboer laten doen.
Dus geld/tijd gaat het altijd kosten... Wat een drama.

Heeft iemand nog ideeen?

migil 0

14 jaar

Hoe staat het met de elektrische verbindingen ? Zijn die ook nagekeken, anders kun je het zelf evt ook wel nalopen.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Ik heb een tip, kijk eens goeds naar de gasdruk bij een hoog gasverbruik(accelaratie), waarschijnlijk zal de gasdruk op dat moment te laag zijn. Mogelijk dat de aanvoer van vloeibaar LPG te laag is... wellicht dat het filterje dat aan de LPG vloeistofzijde op de verdamper verstopt zit, of de leiding beschadigd is, de veiligheidsklep op de tank onvoldoende werkt, slechte massa?

Zo maar wat suggesties...

Groet,

Jaap.

Jaap Jansen 0

14 jaar

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad (heb ook een 406 16v uit 97 met AG dgi) , bij mij is veel tevergeefs vervangen. uiteindelijk moest de gas computer vervangen worden en was daarmee het probleem opgelost.
Koste ongeveer 300 euro

Ricoh 0

14 jaar

Hallo.
Ik ben met de auto ook naar de Peugeot-garage geweest en daar hebben ze hem aan de computer gehangen en er was helemaal niets te zien. Monteur vond wel dat op gas de lambasonde wel erg veel aan het bijregelen is. Op benzine minder. Heb (als een test) een andere lambdasonde meegenomen en ga die er eens inzetten.

Heb zelf gisteren een aantal elektronische verbindingen nagekeken. Onder het dashboard zit de gas/benzineschakelaar en daar achter een berg kabels. De monteur die dit ooit ingebouwd heeft moet een andere baan gaan zoeken, want dit leek nergens op. Draadjes aan elkaar gedraaid en plakband eromheen....
Heb ik dus opnieuw gedaan, maar dan goed. Dus gesoldeerd en krimpkousjes eromheen.
Als ik de andere lambdasonde eringebouwd heb, meld ik me wel weer.

migil 0

14 jaar

Aangezien de sonde op bezine goed regelt is die waarschijnlijk gewoon goed.

Bekijk ook de connectoren en stekkers onder de motorkap nog even want die hebben vaak het meeste te lijden. Controleer zeker even de bedrading en stekkers naar de afsluiter op de tank en de afsluiter op de verdamper.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Je kunt toch ook met een datalogger gaan rijden?.
De gasboer kan toch de laptop meenemen in de auto?.
Een beetje zo gasgeven zonder belasting zal het probleem niet tevoorschijn toveren.
Gaan rijden en gas vol intrappen met de laptop eraan en dan waarden aflezen,ik bedoel hoe moeilijk kan het zijn.
Druksensor is verdacht en of verdamper.Hoeveel heeft tie gelopen.
Injector is al vervangen,dat zal het dan niet zijn lijkt me.

primera p11 0

14 jaar

Druksensor zit er bij een DGI installatie niet op. Rijden met diagnose apparatuur voor LPG installatie is inderdaad de beste stap.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

de tip is al eerder gegeven:

Kijk eens op www.verdampere.nl en bel Kees eens op.


Zou ik zeker doen.

KRG 0

14 jaar

Je hebt gelijk Pieter,dat is bij SGI.

primera p11 0

14 jaar

na drie bezoeken aan Verdampere, 2 bezoeken aan de Peugeot-garage en veel tijd heb ik het opgegeven....
Auto is verkocht en direct naar het buitenland gegaan. Dus helaas. Voor mij nooit meer een auto met een AG-installatie !
Dank voor jullie hulp.

migil 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.