Peugeot 307: Problemen met starten en witte rook

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo,

Ik heb een Peugeot 307, 2.0 HDI, 136 PK. Wanneer ik de auto voor het 1st opstart, dan maakt de auto weinig toeren en trilt de motor. Zodra ik 100 a 200 meter gereden heb dan komt er een witte rookwolk vanuit de uitlaat, als de temperatuurmeter iets omhoog gaat dan rookt de auto niet meer en trekt de auto goed op.

Soms komt er ook rook geur door de ventilatie naar binnen.

Iemand vertelde mij dat misschien de EGR klep defect is, herkent iemand toevallig dit probleem en klopt het dat de EGR klep defect is?

Ik verneem graag van jullie.

Alvast bedankt

MBA307

Geplaatst door MBA307 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

ik zou je koelvloeistof controleren, ben bang dat er na tijdje stilstaan kvs in de motor loopt, met gevolg dat als je start dit in de weg zit. en dus ff slecht loopt
witte rook is meestal water
zwarte rook is meestal roet en grijze rook is meestal olie
als de egr defect is dan heb je ook vermogen verlies en eventueel storing erop
tevens is de kans groot dat je zwarte rook hebt, ivm teveel dode uitlaatgas(roet) terug de motor in gaat en later uit de uitlaat komt
je roetfilter kan niet zoveel fijnstof aan waardoor hij het deel doorheen gaat.

MBA307 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je bericht, ik heb vandaag een diagnose laten uitvoeren bij de dealer en het resultaat is dat de EGR klep defect is (UGR klep wijkt af). Kosten +/- € 450 dure grap! Is er een goedkoper oplossing?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

nee/ja vervangen is de beste optie
enige wat je kan doen in plaats van vv is een plaatje tussen zetten zodat de uitlaatsgas tegen wordt gehouden en dus niet opnieuw de motor in komen
echter moet wel een klein gaatje in geboord worden 6-8mm zodat hij niet in storing valt.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=trucker0werner]nee/ja vervangen is de beste optie
enige wat je kan doen in plaats van vv is een plaatje tussen zetten[/quote]
Dit is niet het enige wat je kunt doen, er liggen betere wegen naar rome ;

De EGR kan volledig komen te vervallen, enkel zal de EGR in de Software moeten worden weggeschreven.
Dit kan overigens een dealer niet, hiervoor zul je even een tuner moeten bezoeken.

Op deze manier kom je echt van dit probleem (EGR) af.....

Gr. Paul

MBA307 (0), 11 jaar geleden

Ken jij toevallig een adresje waar ik dit kan doen? Heeft het verder geen gevolgen voor de motor?

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

MBA307

Misschien even Googelen naar een adres bij jou in de buurt ?
En het heeft zeker geen gevolgen voor de motor, enkel voordelen..

Gr. paul

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

@p. kelder
dat klopt ook. dan is het wel slim om een plaatje tussen te stoppen zodat als de egr-klep afbreekt (komt voor bij de 2.0hdi 138pk)
dan zit hij toch dicht.
ik zelf ken geen tuner die dit kan, zonder een storing melding in te krijgen
want als de motor gaat regeneren dan wordt ook de egr gebruikt, dit puur om de uitlaatgas temperatuur omhoog te krijgen, deze moet stijgen van 150 naar 450graden
dankzij additief wordt dan de roetfilter gereinigd, anders moet je 550graden uitlaatgas temperatuur hebben.

als ze het een keer zijn gelukt en weten bij die type moet ik dit en dat veranderen. dan kan het. echter als ze evenveel vragen voor het tunen dan is egr klep goedkoper.
prijs ligt bij diesel vaak rond de 300-500euro waar het mee begint.
als ze op storing ook op de rollenbank zetten komt er nog eens 50-100euro bij
en daarna is de vraag nog maar of hij bij regeneren niet in storing valt.

dan is een plaatje ten eerste goedkoper en minder storing gevoelig mits je de juiste diameter gat erin boort voor voorkoming van storing,

voordeel van de egr uit zetten is, 1, minder vervuiling van de motor en inlaat. 2, sneller respons op gaspedaal.
nadeel kan zijn mogelijk hogere brandstofverbruik, dit puur uit theorie
als egr open staat wordt er dode gas in de motor gezogen,
dus motor heeft 50% lucht en 50% dode gas.
computer gaat dan de juiste hoeveelheid inspuiten op basis van 50% lucht. dus in theorie spuit hij maar de helft in
dus in plaats van een verbruik van een 2.0 heb je dan een verbruik vna een 1.0 motor.
LET-OP dit is in theorie, in de praktijk durf ik ten eerste niet te zeggen het exacte effect. volgens mij staat me iets van bij dat het nog geen 0.5l op 100km scheelt (als ik me goed herinder)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum