auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Rammel in voorzijde

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI, 110pk, 70.000 km

307 break 1.6 HDI, 110pk, 70.000 km.

Bij het rustig rijden op wat slechtere wegen of wegen die "gerepareerd" zijn hoor ik een rammel in het voorterrein van de auto. Ik heb bij een garage alle rubbers/ kogels/ draagarmen op speling laten checken. De 2 fuseekogels en 1 spoorstangkogel zijn in de tussentijd al vernieuwd.
Er is nergens speling op te ontdekken.

Wanneer doet het probleem zich voor:

1. Bij rustig rijden in een woonerf (drempeltje, putjes)
2. Indien ik de gas loslaat en daarna weer gas geef (best te horen als ik bijv. 80 km/h (2000 toeren) in de 4e versnelling rij
, als ik dan de gas loslaat en weer gas geef hoor je een rammel en je voelt het ook in de pedalen).
Doe ik dit in een lagere versnelling of met meer toeren dan is het veel minder.

Ik dacht in eerste instantie aan de motorsteunen, echter deze hebben we nagekeken en ze zien er niet versleten/ defect uit.

Iemand nog een optie om te checken?

Geplaatst door

Peusjoo (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staan de bouten/moeren van de onderste motorsteun (achterzijde blok naar sub-frame) wel (goed) vast?

hans4074 0
badge

12 jaar

Subframe bevestiging / rubbers geen speling
Uitlaat komt niet ergens tegenaan , lijkt met het kantelen van de motor temaken tehebben.

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

Hallo,

Dank voor jullie snelle reacties.

@hans: Heb het even nagekeken in de 307-vraagbaak. Is dit de bevestiging reactiegaffel/silentbloc? M.a.w. de grootste motorsteun die aan de ondezijde goed te zien is. Ik weet dat er onder de accu ook nog eentje zit, echter deze kan ik niet goed zien.

@kaleido 1: Uitlaat heeft genoeg bewegingsruimte. Indien de beide voorbanden opgekrikt zijn en ik draai in versnelling aan 1 voorwiel, dan kantelt de motor wel behoorlijk.

Ik ga vanmiddag de accu eens uitbouwen en ik probeer aan de motorsteun oder de accu te geraken.

Groet, Joep.

Ik zat te denken om alle motorsteunen in een keer te vernieuwen (4 geloof ik totaal), echter misschien is dit helemaal niet nodig.

Peusjoo 0

12 jaar

[quote=Peusjoo]@hans: Heb het even nagekeken in de 307-vraagbaak. Is dit de bevestiging reactiegaffel/silentbloc? M.a.w. de grootste motorsteun die aan de ondezijde goed te zien is. Ik weet dat er onder de accu ook nog eentje zit, echter deze kan ik niet goed zien.[/quote]
Ja, dat is degene die ik bedoel. Motorsteun is eigenlijk ook niet de juiste benaming....het is de/een reactiegaffel met silentbloc. Een paar keer meegemaakt dat de bevestigingen net niet goed vast zaten en dan krijg je bij gas geven, gas los laten, bewegen/belasten van de motor een bonk-geluid.

hans4074 0
badge

12 jaar

Hoi,

Deze zit goed vast en heeft geen speling. Kan het zijn dat de rubber in de loop van jaren gewoonweg te soepel is geworden? Indien ik deze steun wil vervangen is dat dan zelf te doen of moet ie erin geperst worden? Of zal ik eerst maar eens de steun onder de accu bekijken?

Groet, Joep.

Peusjoo 0

12 jaar

Tis op afstand moeilijk te beoordelen hoe je de conclusie hebt getrokken dat "iets" goed vastzit? Heb je dit ook daadwerkelijk gecontroleerd door de bouten/moeren na te trekken? Als het inderdaad een abnormale rammel betreft (ook weer niet te beoordelen vanachter de PC) dan moet het ergens vandaan komen. Uiteraard ga ik er dan vanuit dat je inmiddels reeds uitgevoerde/gecontroleerde werkzaamheden goed zijn gedaan. Vooral de eindstangetjes L en R van de voortse stabilisatorstang zijn berucht en eigenlijk 1 van de 1ste zaken die er gecontroleerd wordt.
Voor wat betreft het onderste silent-bloc in de steun aan de motor: dit is een los te vernieuwen rubber, echter weet ik niet of de buitenring van nylon is, of van metaal. Mijn ervaringen met nylon buitenring is dat de nieuwe vrij lastig kunnen zijn om ze er weer in te persen. Of het onder de auro lukt is ook nog maar de vraag, anders moet de steun los van het motorblok en dat betekend R aandrijfas eruit. Je kunt beter eerst alles nog eens goed controleren, dus in dat geval ook verstandig om eerst onder de accu bak naar die motorsteun te kijken/controleren/natrekken.

hans4074 0
badge

12 jaar

Heb de accu eruit. De plaat waar de accu op staat zit vast met enkele schroeven, MAAR er zit ook een schroef die je alleen vanuit de wielkast kunt losdraaien. Moet ik hiervoor het wiel en de wielkastkap geheel losmaken??

Peusjoo 0

12 jaar

Dat is wel de meest handige manier. Wat óók lukt met een beetje martelen is het wiel max. naar links draaien en het binnenscherm gedeeltelijk losmaken. Omdat het een diesel betreft, zal er ook nog een onderplaat onder de motor zitten die dan ook nog op 2 punten vastzit aan het binnenscherm. Als dit los is proberen het binnenscherm zover om te buigen dat je met een ringsleuteltje 13 op het gevoel bij het boutje van de accu-bevestigingsplaat kunt komen. Daar is echt over nagedacht in de fabriek he?

hans4074 0
badge

12 jaar

Vandaag iets meer Peugeot gezien dan me lief was...........DAT SCHROEFJE!!!!!!!!
Na wat woorden toch gelukt en steun bekeken, aangedraaid (1 slag voor kapot), niets ontdekt. Wiel was er toch weer af, eindstang nogmaals nagekeken. Achterste steun was niet meer aan te draaien. Ben me aan het afvragen waar de 4e steun zich eigenlijk bevindt?!. Wat mij wel is opgevallen is dat onder de bovensteun aan de passagierszijde je net met je vingers de onderzijde van de steun kan voelen en hier voelt de rubber leeg aan (net een lege ballon). Zou het?...ik weet het niet meer.

Voor vandaag alles opriumen en morgen weer een dag.

Groeten.

Peusjoo 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.