close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: rammelend/ratelend geluid bij ingeschakelde airco

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110PK

Sinds enkele dagen vertoont mijn peugeot 406 110 HDI een rammelend (ratelend)geluid als ik de airco aan heb staan.

Ik had het vermoeden dat het de airco pomp betreft echter in de auto zittend is het geluid veel luider te horen dan onder de moterkap en lijkt het alsof het meer in de buurt van het dashboard zit.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad ?

Hoe hoger het toerental hoe sneller de ratel (lijkt naar mijn idee dus op de pomp(?)
Soms lukt het het geluid op te heffen door stationair eens flink gas te geven, dan blijft het een tijdlang weg
Ben vanmorgen even bij de garage langsgeweest, waar men dacht dat het aan te weinig vloeistof zou kunnen liggen, Weet iemend of dat zo`n soort geluid kan geven?
(de vloeistof van de airco is een 1/2 jaar geleden ververst) Kan ik op een of andere manier zelf controleren of er voldoende vloeistof inzit?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jan

Geplaatst door

Jan Schreurs (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toevoeging:
Ik heb zojuist geconstateerd dat het geluid zich alleen voordoet als de auto met ingeschakelde airco moet koelen; niet als hij met ingeschakelde airco moet verwarmen.
PS: de auto is voorzien van climat control

JAn

Jan Schreurs 0

18 jaar

Ik denk dat de garage gelijk heeft

oldtimer 0
badge

18 jaar

Hi oldtimer,
Bedankt voor je snelle reactie
Ik ben er echter gisteravond achter gekomen dat het geluid zich ook voordoet als de auto met ingeschakelde airco moet verwarmen (dus niet zoals ik eerder zei alleen maar bij het koelen)
Is het volgens jouw dan nog steeds aannemelijk dat het aan een te laag vloeistofnivo te wijten is.

Waar komt het ratelende geluid dan vandaan?
het neemt toe en af naar gelang het toerental. Bij het ratelende geluid is ook een scherpschuurachtig/sissend geluid hoorbaar.

Jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

In het koelmiddel voor de airco zit ook de smering voor de bewegende delen (aircopomp). Te weinig koelmiddel is dus ook te weinig smering. Als dat idd het geval is, dan zou ik zo min mogelijk de airco gebruiken (totaal niet) en zo snel mogelijk de airco opnieuw laten afpersen met koelmiddel. Eventueel eerst op lekkage laten testen. Als door te weinig smering je aircopomp het begeeft gaat dat aardig was geld kosten. Die pompjes zijn niet goedkoop.

Richard9710 0

18 jaar

Jan als de installatie kiest voor verwarmen dan zou de compressor stil staan want die is alleen voor koelen dus als het gerammel bij verwarmen ook te horen is zou het toch iets anders kunnen wezen dus nog eens goed kijken,het zou ook de elektrische koppeling tussen de Vriem en de compressor kunnen zijn.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Jan als de installatie kiest voor verwarmen dan zou de compressor stil staan want die is alleen voor koelen dus als het gerammel bij verwarmen ook te horen is zou het toch iets anders kunnen wezen dus nog eens goed kijken,het zou ook de elektrische koppeling tussen de Vriem en de compressor kunnen zijn.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Ik denk nog steeds dat de garage gelijk heeft.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Ik heb exact dezelfde wagen als jou en heb exact hetzelfde probleem gehad. EXACT
Rondbellen naar een aantal garages leerde me dat een airco repareren redelijk duur was (altijd 400 tot 500 euro)
Er moest ook altijd eerst een vulling gebeuren om te zien of dat het probleem niet oploste en die kostte in de garage minstens 95€.
Ik heb contact kunnen opnemen met een airco-specialist (niet-peugeot) die een uur geleden de airco gevuld heeft (gas) voor 65€
Werkt terug perfect, dus ik kan het u ook aanraden, er zullen waarschijnlijk geen dure stukken aan zijn.
Het geluid werd waarschijnlijk geproduceerd door het ventiel dat net achter de plaats zit waar de twee buizen de motor verlaten en naar de radiator gaan. (Omdat de airco leeg was dus)
Ik heb hem gevraagd of er een lek kon zijn, hij zei dat als er binnen korte termijn geen koude meer uitkwam dat er waarschijnlijk een lek was en dat moest dan maar bekeken worden.
Die man wist me ook te zeggen dat als er in de peugeot garage een dashboard moest uitgebroken worden voor de airco dat ze meestal hem zelf bellen en de kosten gewoon doorrekenen aan de klant...

starf 0

18 jaar

Laat in ieder geval een fluoricerende olie toevoegen. Daarmee kun je eventuele lekkages eenvoudig opsporen met een UV lamp (zgn. black light).

sgm 0

18 jaar

Jan hoe is ie ? Heb je het al op kunnen lossen in Blerick of Venlo ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Het probleem is nog niet opgelost. Ik heb er ook verder geen tijd meer aan besteedt omdat plotsklaps het ratelende geluid verdwenen was. Totdat ik enkele dagen geleden plotseling ontdekte dat er welliswaar geen ratelend geluid meer was maar dat er nauwelijks meer gekoeld wordt.
Zeker nu het de laatste dagen nogal warm was was duidelijk te merken dat, al zette ik de climat control op 14 gr er wel een beetje een lauwe windstroom uit de ventilatieroosters geblazen werd maar beslist niet echt koude lucht geproduceerd wordt.
Ik heb de airco maar niet meer gebruikt en zal er komende week eens naar laten kijken. Ik verwacht inderdaad nu ook dat het te maken heeft met te weinig gas, en zal al jullie adviezen meenemen

Hou jullie wel op de hoogte

Jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

[quote=Jan Schreurs]Het probleem is nog niet opgelost. Ik heb er ook verder geen tijd meer aan besteedt omdat plotsklaps het ratelende geluid verdwenen was. Totdat ik enkele dagen geleden plotseling ontdekte dat er welliswaar geen ratelend geluid meer was maar dat er nauwelijks meer gekoeld wordt.
Zeker nu het de laatste dagen nogal warm was was duidelijk te merken dat, al zette ik de climat control op 14 gr er wel een beetje een lauwe windstroom uit de ventilatieroosters geblazen werd maar beslist niet echt koude lucht geproduceerd wordt.
Ik heb de airco maar niet meer gebruikt en zal er komende week eens naar laten kijken. Ik verwacht inderdaad nu ook dat het te maken heeft met te weinig gas, en zal al jullie adviezen meenemen

Hou jullie wel op de hoogte

Jan[/quote]
bij mij was er ook eerst een ratelend geluid en daarna kwam er geen koude lucht meer uit
lees mn tip en ik denk dat je zeker geholpen bent
Groetjes

starf 0

18 jaar

Ik kan het verhaal van Starf beamen. Als het systeem bijna leeg is krijg je deze geluiden.
Als je hem een half jaar geleden al het laten bijvullen is er dus een lek. 90 procent kans dat de verdamper vóór de radiateur een lek heeft (meestal recht achter de koelfan). Het beste is deze eerst te laten controleren voordat het hele systeem weer hervuld is. Maar een aircoboer weet dit uiteraard ook.Succes.

Walther11923 0

18 jaar

Tja maar als je hem blijft gebruiken dan heb je een zeer grote kans dat je je aircopomp naar z'n ...... draait en dan ben je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verder van huis.
En het repareren daarvan is alleen een nieuwe pomp plaatse voor veel €€€€
Het geluid wat je hoort is het inspuiten gas in de verdamper.
dit komt doordat er te weinig vloeistof in het systeem zit en dit alleen maar in gasvorming is er moet tussen de 700 en 750 gram R 134 A in zitten.
Dus gebruik hem pas weer als deze is gerepareerd.
Paul

paul8551 0

18 jaar

Hoi Jan,

Mensen, luister nou gewoon naar Oldtimer, die heeft het bijna altijd bij het rechte eind....

Mijn airco maakte ook geluid (het leek van onder het dashboardkastje te komen) en koelde nauwelijks. Hij bleek helemaal leeg: een lek in de leiding ergens achter de rechterkoplamp (pekel!). Het stuk leiding koste ca. 35 euro. Alles bij elkaar (leiding nieuwe vulling + droger/filter + lekdectievloeistof) was ik ca. 250 euro kwijt bij de aircospecialist. Droger/filter worden altijd vervangen als het systeem leeg is geweest.

Richard9710 en paul8551: volgens mij kan de compressor niet draaien als het systeem leeg is, want er zit een lage-drukbeveiliging op.

LuckyMe 0

18 jaar

LuckyMe:

Bij mij is thans geen verdamper/filter vervangen geweest hoor.
Ben je zeker dat dit altijd moet?
Ik ben thans ook bij een "aircospecialist" geweest hoor.

starf 0

18 jaar

De auto gaat as woensdag naar de airco specialist
ben benieuwd en zal jullie via dit forum over het resultaat informeren

In elk geval alvast allemaal bedankt voor jullie meedenken

Jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

Jan, ben even nieuwsgierig naar welke specialist je gaat. Mail me anders maar als het gelukt is, ik wil mijn airco ook laten servicen. Groetjes PCV

pieterp9094 0
badge

18 jaar

[quote=starf]LuckyMe:

Bij mij is thans geen verdamper/filter vervangen geweest hoor.
Ben je zeker dat dit altijd moet?
Ik ben thans ook bij een "aircospecialist" geweest hoor.[/quote]
Starf: Ik had me vertypt, ik bedoelde de droger/filter, niet de verdamper. Wordt aangeraden dit altijd te vervangen als het systeem helemaal leeg is geweest. Waarom weet ik niet precies, maar ik denk dat het niet meer zo goed werkt als omdat er veel vochtige lucht in het systeem is gekomen. Is trouwens ook niet zo'n duur ding. Ik meen 45 euro. Vraag maar eens na bij de airco specialist.

LuckyMe 0

18 jaar

[quote=pieterp9094]Jan, ben even nieuwsgierig naar welke specialist je gaat. Mail me anders maar als het gelukt is, ik wil mijn airco ook laten servicen. Groetjes PCV[/quote]
pieterp9094: je kunt ook even op http://www.stek.nl/ kijken voor een STEK-erkende aircospecialist.

LuckyMe 0

18 jaar

[quote=LuckyMe][quote=pieterp9094]Jan, ben even nieuwsgierig naar welke specialist je gaat. Mail me anders maar als het gelukt is, ik wil mijn airco ook laten servicen. Groetjes PCV[/quote]
pieterp9094: je kunt ook even op http://www.stek.nl/ kijken voor een STEK-erkende aircospecialist.[/quote]
Dat klopt wel maar dan weet ik helaas nog niet of het een goed bedrijf is en of dat ze Jan zijn problemen op heeft weten te lossen.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Ik ga naar Dijk's radiateuren in Maasbree

Hou jullie wel op de hoogte

Jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

Hallo allemaal
Auto is vwb de airco gerepareerd
Al met al een grote tegenvaller geworden
Vwb de airco was de condensor lek en is vernieuwd geworden.
Verder belde de monteur mij woensdag op dat er nog iets anders was met de auto.
De mulktieriem klapperde en de spanrol; looprol en multiriem zouden eigenlijk vervangen moeten worden. Riem was aan het verslijten.
Ik heb hier in toegestemd, omdat ik al sinds ik de auto heb een klapperend geluid hoor bij stationair draaien, waarvoor de auto al tot 2 keer toe naar een peugeot garage is geweest en waar men niets kon vinden.
Toen ik de auto ging ophalen bleek dat het kloppend geluid alleen nog maar harder te horen was. Ik denk omdat de spanrol an looprol vervangen zijn. Nu kreeg ik het advies om echt niet veel meer te rijden voordat de oorzaak is opgelost, men vermoed dat er op de dynamo een vrijloopkoppeling zit die hapert en de trilling in de multiriem met het kloppende geluid veroorzaakt. Het klinkt logisch moet ik zeggen en ik ben er wel van overtuigd dat het probleem snel verholpen moet worden.
Omdat het allemaal niet paste in de planning had men niet de tijd gehad om de oorzaak echt goed te onderzoeken.
Ik heb afgesproken om de auto dinsdag voor deze reparatie te brengen.

De airco is trouwens goed gerepareerd en werkt weer perfect.

Het is wel een ware aanslag op mijn beurs geweest
Totale kosten tot nog toe:
spanrol 46.85 excl BTW
looprol 94.00 excl.
Multiriem

Jan Schreurs 0

18 jaar

Sorry het bericht was nog niet af; Pr ongeluk op de verkeerde toets gedrukt

Vervolg:
Multiriem 195.90 excl

Totaal incl uurloon en BTW 850 Euro

En nu nog de reparatie van het vervangen van de dynamo pulley a.s. dinsdag (Ik reken op een dikke 150 Euro, waarmee het totaal op maar liefst 1000 euro komt!!

Ik hoop dat ik nog lang met de auto kan rijden (zonder al te grote nieuwe problemen)

Ik vond dat ik jullie met al jullie goed bedoelde adviezen dit even moest laten weten.

Allemaal evengoed bedankt voor jullie welgemeende adviezen.

Jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

Ik vermoed dat de poulie op de krukas dat klapperende geluid geeft. Hierin zit een trillingsdemper ingebouwd die nogal eens kapot wil gaan (reken op ca. € 250).
Ik hoop trouwens dat je voor de multiriem zelf geen € 195,90 betaald hebt. Zelfs inclusief loon is dit wel erg hoog.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Hoi Cabrio:
Klopt
Is een tikfoutje van mij
Multiriem was 23.65

De krukas polie is een jaar terug reeds vervangen omdat de auto een scherp tikkend gekluid gaf
deze bleek toen echt stuk te zijn
Overigens is het wel zo dat vanaf dat moment het doffe klapperende geluid hoorbaar is.
ik heb de betreffende peugeot garage ook al eens gesuggereerd dat het de nieuwe krukas poulie wel eens zou kunnen zijn omdat het geluid sinds het vervangen van deze poulie de kop op heeft gestoken maar men acht dit uitgesloten

Ik ben benieuwd naar de nieuwe (frisse) analyse van een ander bedrijf
Na dinsdag weet ik hopelijk meer

Jan Schreurs 0

18 jaar

Zojuist de auto opgehaald
Vrijloop poilie van de dynamo bleek het klapperende geluid te veroorzaken.
Poelie vervangen
kosten 180 Euro

Het blijft mij een raadsel dat de peugeot garage dit niet heeft kunnen vindene en nu de airco specialist het even oplost
Auto is al tot 2 keer toe een halve dag bij peugeot specialist geweest en probleem niet kunnen oplossen

Auto loopt nu als een klokje

Jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

Nou Jan.

Dat probleem heb ik ook met de garage.
Ik was ook bij een airco bedrijf voor onderhoud, die constateerde dat de poelie scheef aangespannen werd.
De auto was net terug van een grote beurt?
De span inrichting van de dynamo aircopomp en stuurbekrachting bleek in een keer krom te zijn.
Ik ga naar de garage en informeer wat de oorzaak kan zijn, weten ze daar alleen te zeggen dat het wel vaker voorkomt bij de 306 en andere type's maar weten niet de oorzaak, het gebeurt gewoon.
(Op de site problemcar weten ze wel raad.)
Maar ik krijg een prijsopgave waar je vervolgens stil van wordt.
Span-mechanisme + poelie en montage, dat grapje zou me 495 euro kosten.
Ik ben het met dit forum eens dat het beter kan en moet gaan en elkaar steunen met de problemen met onze auto's.
Maar nu nog de onderdelen een stuk voordeliger in kunnen kopen, dan is het echt pas goed.

Ik hoop dat er mensen op deze site zijn die weten waar je die kunt kopen?
Groetjes; Paul

paul8551 0

18 jaar

Hoi Paul
zie onderstaande link om in elk geval een indicatie van de onderdeelkosten te krijgen
Wellicht kun je ze hier ook bestellen. heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken.

Vwb mijn condensor (kostte mij 192 Euro Excl) kost volgens deze site 152 incl. Ik heb hiernaar verwezen bij mijn 2e reparatie. Antwoord: maar dat is imitatiespul.
Uiteraard is het beter van te voren naar deze prijzen te kijken en afspraken te maken voordat de reparatie ingezet wordt.

groet, Jan

http://www.hbase.nl/

Jan Schreurs 0

18 jaar

Jan, ik schreef in het begin al dat het daar wel aan kon liggen maar ik weet ook wel dat je graag van diverse kanten wil horen. Tussen haakjes ik heb mijn complete airco bij de autodemontage bedrijven vandaan,dus werkelijk alles zelf ingebouwd en hij werkt perfect. HEt heeft bij elkaar nog geen 192 euro gekost alleen wel wat uurtjes.Waarmee ik maar wil zeggen dat het niet altijd veel hoeft te kosten. en bijvullen kan ook met een spuitbus te koop op marktplaats.

j.romijn 0
badge

18 jaar

John,
Jij had het over de electrische koppelingh en niet over de condensor.

Overigens mijn complimenten voor het geheel zelf inbouwen van de airco.

jan

Jan Schreurs 0

18 jaar

Jan, je hebt het zeker over die specialist hier vlakbij ons bedrijf net een stukje verder naar de snelweg. Ik heb hier niet zo'n hoge pet van op. Mijn auto gaf ook problemen toen die daar net was geweest.
Die aan de andere kant van de Maas lijkt me betrouwbaarder.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.