Peugeot 206: ratelend/tikkend geluid

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V GTi

Hallo allemaal,

Ik heb sinds november 2008 een Peugeot 206 GTI, ik ben er super tevreden mee, maar sinds een weekje ongeveer merk ik een irritante tik, hoe en wat vertel ik later in dit bericht.
Ik heb ongeveer 2 weken geleden olie erbij gegooid, wat er in zat weet ik niet precies maar de garage adviseerde Brega (ofzoiets) 5w40... Op een gegeven moment (of hij het eerder deed weet k niet precies) maar viel mij een harde irritante tik op die naarmate de auto warmer word erger word.
Als ik smorgens op sta en weg rij hoor ik geen enkel geratel oid.. Als hij warmer word of als je een keer goed doortrapt tot de 6000 toeren hoor je het geratel komen en ietsjes later gaat het gewoon hard(er). Als je de auto vervolgens even uit zet, voor een paar minuutjes en dan weer gaat rijden is het geratel weg, maar komt het ook weer terug zoals reeds 2 regels hierboven vermeld.
Stationair gas geven hoor ik niet zo veel qua geratel, puur met rijden dus.

Ik ben al bij de garage geweest maar hun weten het niet precies. Daarom mijn vraag, misschien kent iemand dit of kan iemand meer informatie geven.

Een tweede vraag... Onder vlak bij het wiel, aan de bestuurderskant, ratelt ook iets wat hoorbaar is als je stationair draait... Als je de koppeling intrapt is het geluid weg... Weet iemand hier iets over?

alvast dankje.

mikey2006

Geplaatst door mikey2006 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

Over je eerste vraag: misschien is je olie die er nu inzit een beetje aan de dunne kant: hierdoor kunnen je hydraulische klepstoters niet voldoende druk opbouwen, zodat je altijd een iets te grote klepspeling hebt. Als je motor (en dus ook je olie) warmer wordt, wordt je olie nog dunner, waardoor hij nog minder goed op druk komt. Het kan ook zijn dat je klepstoters versleten zijn, waardoor hij ook niet goed op druk komt.

Over je tweede vraag: Dat is je druklager die aan vervanging toe is.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

De garage weet het niet precies? Een geluid is gewoon vreselijk lastig te beoordelen vanachter de PC. Waar dacht de garage aan? Het enigste wat je nog eens simpel zou kunnen controleren: staan alle bougies vast!!!!!! Staat er 1tje iets los, dan klinkt dit als een tik in de motor als of er een klep te ruim staat.
Je tweede vraag lijkt te gaan over een geluid uit de versnellingsbak? Ook hier weer.........lastig op afstand te beoordelen of dit normaal of abnormaal is. Een beetje ratel lijkt me geen kwaad kunnen. Olie nivo van de versnellingsbak in orde? Anders de versnellingsbak olie eens aftappen, opvangen en bekijken op kleur, slijpsel aan de plug enz.

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

Die druklager kan dat problemen veroorzaken of duurt dat vaak wel even voor hij het begeeft?

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Zo! In tijdsbestek van 5 min. 3 reacties (lol) Allemaal net wakker van het middagdutje?

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

Het kan even duren voordat hij het helemaal begeeft maar ik zou er niet te lang mee doorrijden aangezien het je hele drukgroep kan kosten, zolang je ermee doorrijdt moet je wel een beetje rustig schakelen (lees: koppelen)

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

De garage wist niet precies waar het probleem zat, ze hebben goed geluisterd en het kwam van de uitlaat kant het hardst vandaan..

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik vindt het wel raar dat een garage niet kan vertellen dat het het druklager is, daarom kan het zijn dat het iets anders is. Maar ik denk dat wat Hans zegt over de bougies en olie aftappen e.d. wel even een goeie tip is. Een goeie diagnose stellen is ten slotte een kwestie van zoveel mogelijk problemen uitsluiten.

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

Nee over die druklager heb ik het niet gehad in de garage maar dat viel me gistere ook op, vandaar mn vraag hier... Bij de garage heb ik alleen dat geratel van de motor bij gas geven en rijden laten horen.. Hun zeiden we weten het niet precies, dan moeten we het uit elkaar halen om te bekijken of er wat schade heeft opgelopen.

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

OK. Aanvullende informatie, net een stukje gereden...
* Het geratel komt na ongeveer 4/5 minuten rijden.
* Het geratel komt al sneller als je hem een keer doortrapt (ik weet dat het slecht is).
* Het geratel is volgens mij niet te horen bij stationair.
* Als je 'm in de vrij zet als je 120 rijd hoor je niks.
* Als je gereden hebt, en een seconde of 50/60 stationair laat lopen en dan weer gaat rijden is het geratel even weg tot je weer aan het rijden bent, dan komt ie weer.
* Als je rijd en je zet hem ff in de vrij, en geeft dan gas dan hoor je hem heel even aan het begin tikken. Hij reageert ook iets later op het gaspedaal, kan ook aan mij liggen dat ik dat niet goed heb.

Evt meer info komt nog als ik meer vind!:

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het kunnen ook nog de schotjes in het uitlaat spruitstuk zijn, maar hoe zit het nu? De ene keer is je omschrijving tikken en het volgende moment is het weer ratelen?

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Heb je airco,zoja,zet die dan eens uit of aan en kijk of het geluid verandert.
Het kan ook de poulie zijn die je hoort,daar zit gevulcaniseerd rubber tussen en dat kan kapot zijn.
Dan hoor je ook een tikkend geluid.
Zit je kwa onderhoud dicht bij een distributie wissel?.
Het druklager van de koppeling kan een auto/koppeling oud mee worden.
Want als de boel los moet pak je gelijk de hele koppeling mee.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat de boel vast sloeg door het lager en met name de auto's die ik boven de 2 ton had staan hadden dit bijna allemaal.
Als het klepstoters zijn dan hoor je ze meestal als tie een poosje stationnair draait,dan is de oliedruk wat minder en stoters die slecht zijn ga je dan vaak horen,zijn ze echt verrot dan hoor je ze bij elk toerental.
ook de juiste olie is belangrijk in deze motor,ik dacht 5 w 30/40 vol syntheet.
Wat de ratel ook nog kan zijn is schot/klep in het uitlaat spruitstuk wat los ligt.
Persoonlijk vind ik deze motor altijd wel wat tikken,met name staionnair.

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

Ik heb dezelfde motor en ik heb ook een kapot druklager gehad. Bij mij tikte er helemaal niets, en al helemaal niet als de koppeling niet ingedrukt was. Het enige waar ik het aan merkte was een soort schurend geluid/trilling in het pedaal wat merkbaar werd als je de koppeling indrukte. Als de koppeling niet ingedrukt was dan was er niets aan de hand. Hier staat mijn probleem en wat ik er aan gedaad heb. Er staan ook foto's van de kapotte onderdelen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Het kapotte uitlaatspruitstuk heb ik ook ervaring mee maar dat is geen tikkend geluid maar veel meer een ratelend geluid wat bovendien alleen bij bepaalde toerentallen goed hoorbaar is. Dat probleem staat onder andere hier beschreven: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Als het tikkende geluid uit de motor komt dan zou dat kunnen duiden op een probleem met de klepstoters. Het advies om er dikkere olie in te gooien moet je absoluut niet opvolgen omdat juist de klepstoters met dikkere olie helemaal niet meer werken. 5W40 is absoluut de juiste olie. 15W40 geeft allerlij problemen. (heb ik ook door schade en schande geleerd)

Het kan wel zijn dat de klepstoters door vervuiling niet meer goed werken, je kan dan een motorflush proberen. Hier staat met foto's en al uitgelegd hoe je dat kan doen: http://peugeot406coupe.nl/forum/viewtopi...

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

Het is een ratelend getik.. Het gaat te snel om het tikken te noemen maar het geluid is wel tik tik tik tik maar dan snel ;-) Duidelijk haha...
Heb idd climate control, als ik dat uit zet veranderd dat niets aan het ratelen. Had ik al geprobeerd...
Mijn peugeot 206 gti komt uit 2001 en heeft er nu 131.000 opzitten. Distributieriem is bij de 50.000 al vervangen. Ik las in de onderhouds historie dat hij vroeger al problemen heeft gehad met de klepstoters toen is alles vervangen, nieuwe kleppen etc. en dat is schijnbaar onder de garantie gevallen. Maar het is met de 3 dagen gewoon dubbel zo erg geworden zou ik haast zeggen, vermoed toch een pakking die nu echt helemaal aan het opgaan is... Tenminste hoop ik op. Alleen het geluid is anders, met mn vorige auto had ik ook een kapotte pakking bij de motor/uitlaat maar dat ging toch iets anders.. Lijkt alsof er iets los zit..
In het onderhoudshistorie staan wel wat interessante dingen..... O.a. dat op de 55.000 het spruitstuk is gelast... Dat bij de 61.000 de kleppen en stoters vervangen zijn...

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ze zijn er dus al mee bezig geweest in het verleden.
Getik was er dus al bij 50.000km en toen hebben ze de distributie set vervangen,dat hielp niet.
Toen hebben ze de vlinderklep bij 55.000km in het spruitstuk gelast,dat hielp ook niet.
En uiteindelijk hebben ze bij 61.000km de stoters vervangen.
En guess wat,het is er weer!.
En een pakking ratelt niet.
Ja, wat het nou is,ik zou een dealer er eens naar laten luisteren.

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

Het is ook tikken in een ratelvorm, dus sneller dan tik...tik..tik enz. Lastig uit te leggen! Kan het niet zijn dat het spruitstuk weer los gekomen is? Heeft iemand een goed filmpje/audiobestandje met het geluid van een spruitstuk met een gat of een kapotte pakking? Kan ik ff vergelijken!!

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ik zou toch er eens naar laten luisteren door een garage.
Een geluid vanachter de pc beoordelen is moeilijk.
het kan van alles zijn.

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

Begrijp ik. ik hoopte dat het e.e.a. jullie bekend zou voorkomen.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je nu al naar een eventueel los staande bougie gekeken? Het rammelende inwendige (wat jij omschrijft als vlinderklep vastgelast bij km stand 55.000km) van het uitlaatspruitstuk is het enigste wat bekend voorkomt.

Maar had de motor het geratel/getik dan ook al toen jij de auto kocht?

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

[quote=mikey2006]Het is ook tikken in een ratelvorm, dus sneller dan tik...tik..tik enz. Lastig uit te leggen! Kan het niet zijn dat het spruitstuk weer los gekomen is? Heeft iemand een goed filmpje/audiobestandje met het geluid van een spruitstuk met een gat of een kapotte pakking? Kan ik ff vergelijken!![/quote]
Heb jij geen filmpje van jouw geratel zodat wij even kunnen luisteren ?

mikey2006 (0), 14 jaar geleden

Heb een filmpje gemaakt maar je hoort het eigenlijk vrijwel niet via de mobiel. :(

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.