Niet helemaal nieuw onderwerp, wel ander probleempje. Ik heb op basis van een topic uit 2009 over een verwarming bij mij het gedeelte van het dachboard weggehaalt dat Stefan noemde. Maar in paats van die klep stuit ik op een plastic kap die ik niet schijn weg te kunnen halen zonder heel mijn dashboard weg te halen.
Heb ik iets gemist dat dit wel mogelijk is, of heb ik een ander type ofzo?
Ik heb wel de kap zover weg kunnen halen dat ik bij die aluminium klep kon en heb zo gevoelt dat naar mijn idee de radiateur niet warm wordt. Ook is de lucht die door de klep gaat gewoon koud, niet eens warm.
En ik kan ook voelen dat er maar op een gat schuim zit, verder dwarrelt er best veel schuim door mijn auto als ik lucht blaas.
De leidingen die naar binnen lopen zijn niet zo lang geleden vervangen, wel zit er een plastic versmalling in, maar ze worden beide goed warm.
Ook is de motortemperatuur gewoon zoals deze moet zijn, netjes in het midden, en daar blijft hij ook, ook als ik in de file sta met warmer weer.
En klein ander vraagje; klopt het dat het middenstuk waar radio, bediening verwarming, asbak enz zit eigenlijk ook verlicht zou moeten zijn? Is bij mij niet het geval namelijk.
Alvast hartelijk bedankt, marielle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Marielle,
Het niet warm worden binnen kan 2 problemen hebben, de eerste, sloop de 2 vernauwingen tussen de kachelslangen uit, dat is ene van plastic en de andere is van alu, je kunt deze ertussen uit halen en zet dan een stukje pijp tussen de slang.
Maar als je al zegt dat de gaten in de klep nog maar amper bedekt is met schuim, moet je hier ook even iets aan doen, het kan best zijn dat je nu alleen koude lucht voelt, deze komt rechtstreeks van buiten en moet nog door de kachelradiateur heen lopen ( klep gesloten )
Maar voor het je wat makkelijker te maken moet je de plastic kap ( boven je knieen ) even verwijderen aan bestuurders en bijrijderskant, dan kun je de lucht geleiding ( die nu waarschijnlijk klemt ) beter weg halen, dat is even frunikken maar wel goed te doen.
Haal dan al dat schuim weg en neem een goede duck-tape, beide kleppen mooi afplakken en erna kun je genieten van de heerlijk warme lucht die weer naar binnen komt.
En over het licht, er zit een lampje bij de sigaretten aansteker en die verlicht tevens de asbak en kan best zijn dat deze kapot is, bij de kachelbediening zit ook een lampje, alleen is deze helaas niet los te vervangen want deze zit min of meer in het paneeltje gegoten.
Gr Stefan
Tanx, ja was al beetje aan het kijken geweest. Maar die vernauwing waar jij het over hebt is bij mij nu allebei plastic slang. Maar ben nu niet echt in gelegenheid heel mijn dashboard weg te halen, ga ik later met iemand samen maar aan wagen. Nu ligt die kap al los achter mijn dashboard, dus dat gefrunnik heb ik al gehad.
Ik vrees alleen dat met mijn gefrunnik ik nu die grote klep een beetje kapot heb gemaakt want die reageerd niet meer echt op schuif en er kwam een stukje zwart plasic naar beneden gevallen met veel slijtage erop. Ik laat even zoals het is. En ga morgen verder zien.
Ik hou je op de hoogte. Wel fijn trouwens dat je mensen zo helpt, bent heel behulpzaam.
Met vriendelijke groet marielle
14 jaar
Marielle,
Dat had ik er eerst niet bij vemeld, maar zoals je in dat andere topic kon zien, moet je even het gedeelte bij de asbak verwijderen, dus die tunnelbak waar de asbak inzit, aan de zijkant bij het voeten eind zit een schroefje, til je de pookhoes op, dan zie je daar nog een schroefje zitten, als deze los zijn, trek je het geheel een cm naar achteren en kun je het gedeelte weg nemen, dat moet je zowiso doen, anders kom je er niet bij..
Laat maar even weten als het zover is.
Dat zwart stukje plastic, is dat niet de hevel onderaan de kachel, die nu los zit en zodoende de klep niet meer werkt ?
Die gaten moet je eerst dicht maken, maar zou de vernauwingen ook ertussen uit halen, bij de oudere modellen kon de kachelradiateur nog wel eens kapot gaan door een te hoge druk op het systeem, vandaar deze bypass.
Gr Stefan
14 jaar
hoi,
Nou de gaten zijn nu dicht geplakt en de klep werkt nog wel gewoon. Geen idee wat de stukjes plastic zijn die eruit vallen.
Maar de kachelradiateur wordt niet warm. Hij werd wel even warm toen er in de leidingen geknepen werd.
Ga morgen kijken voor pijpjes om in de leidingen te doen i.p.v. de versmallingen die er nu zitten. Beide leidingen zijn niet zo lang geleden vernieuwd, beide slangen zijn van rubber en beide versmallingen plastic en nieuw.
Ook lijkt mij doorspoelen geen verkeerde optie en dan nog maar eens zien.
gr marielle
14 jaar
Marielle,
Als de motor wel gewoon warm word, dan blijven 2 mogelijkheden over, de vernauwingen ertussenuit halen en dan kijke wat hij doet.
Of de kachelradiateur zit verstopt, dat gebeurt meestal als er eens een pil is ingegooid om een lekkage te dichten.
Maar ik vermoed dat het weer lkkr warm word als je de 2 pijpjes ertussen hebt gezet.
Gr Stefan
14 jaar
doen we! nogmaals dank je wel!
14 jaar
Nou was bij garage om twee stukjes ertussen te laten zetten, ja zegt ie dat wat jij hebt is hetzelfde. Er is in het verleden een gasinstallatie ingebouwd geweest. Dit hebben ze weggehaald en op de verwarmingsleidingen hebben ze hardplastic stukken gezet.
Lijkt er dus op dat dat niet mijn probleem is. De beide leidingen worden ook na deze stukken gewoon net zo heet. Ook binnen tot de kachelradiateur zijn beide leidingen niet aan te raken heet.
Ik hbe vandaag gereden en voelde zowaar warme lucht, dus zet ik de kachel van raamverwarming naar gezicht en harder i.p.v. nul nu twee.
Maar helaas dan wordt het koud. Als hij niet hoeft te blazen is de verwarming dus lauw, ga ik blazen is hij meteen koud.
Man van garage sugereerde dat kachelradiateur verstopt is en dat alleen te verhelpen met nieuwe radiateur?
Verder had ik bij diegene waar ik messingstukjes gekocht had discussie, want die hield voet bij stuk dat termostaat kapot is.
Nou vertel mij het nu maar. Ik weet het niet meer. Heb geen kans gehad om alles door te spoelen.
En toen ik een poging deed zelf de leiding los te draaien om de stukjes ertussen te plaatsen kwam er een gifgroene substantie uit. Is dit speciale koeling ofzo? Ik heb nu gewoon roze koelvloeistof gehaald. Was wat ik moest hebben volgens deze zaak.
gr. Marielle
14 jaar
Hallo Marielle
Je thermostaat is echt het probleem hier niet! Helemaal niet als de motor normaal op temp komt en blijft, als je zegt dat de slangen tot aan de kachelradiateur heet zijn, dan kan het dus niet anders zijn dan een verstopte kachelradiateur, hier voor hoeft niet hele hele dashbord eruit, maar je komt wel het e.e.a. aan het los halen..Een nieuwe kost een 35 a 50 euro ongeveer en bent er wel een zaterdag middag aan bezig, in de winter met een koude kachel zitten is natuurlijk ook niet prettig.
Die groene substantie zal wel gewoon koelvloeistof zijn, maar let op, je mag die rode niet mengen met een andere kleur! Wel groen met blauw bv..Volgens mij hoort gewoon G11 in jou motortje..
Het koelsysteem spoelen met soda zou je kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat helpt..
Heb nog veel onderdelen liggen, mocht je iets kunnen gebruiken, mail me dan maar even.
Maar even voor de duidelijkheid, je hebt beide kleppen met duck-tape dicht gemaakt bij de kachel ? Die voorste klep ( waar je het makkelijkst bij komt ) is voor de stand op gezicht / voeten, de achterste klep regelt de warmte ( schuif op warm is klep helemaal dicht )
Gr Stefan
14 jaar
tja heb jij dan kachelradiateur liggen? Ik heb navraag gedaan bij heutz, daar wilde ze negentig euro voor.
En ben nu tot morgen in de buurt, dan ga ik via zeeland naar friesland...
gr marielle
14 jaar
Marielle,
Zie mail..
Gr Stefan
14 jaar
en zie jou mail
14 jaar
En hier het verlossende nieuws; Hij doet het weer!! idd toch een verstopte kachelradiateur. Heb maar een nieuwe gekocht kon er een vinden voor zes tientjes. Vond ik niet te duur en heb acht uur zitten prutsen. Maar nu heb ik dan wel een heerlijk warm interieur.
hartelijk dank en misshien heeft een ander hier ook profijt van met zijn autootje.
14 jaar
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar