auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf 1985: Brandstofpomp Golf 2 diesel

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: JP

Ik heb in mijn MK2 1985 1.6 (benzine) een diesel blok laten zakken(1.6D motorcode JP). Van de week de nieuwe bedrading aangesloten alles is klaar.

Nu heb ik vandaag 4 x de accu leeg gestart en hij doet het nog niet. Tussen alle pogingen door heb ik ontdekt dat hij geen brandstof krijgt.

Dit is wat ik tussen de bedrijven door allemaal heb geprobeerd:

Ik heb de brandstofslang van het brandstoffilter losgehaald en een grote maatbeker met diesel naast de brandstofpomp gezet met de slang er rechtstreeks in en weer niets. Brandstofleidingen op de verstuivers en aan de uit kant van de pomp los gedraaid(ook om te ontluchten). Normaal moet de brandstof er dan uit spuiten maar behalve een flauw drupje komt er helemaal niets.

Toen heb ik een vacuüm meter in de toevoer slang gestoken om te kijken of de pomp wel aanzuigt maar helemaal niets.

Met het systeem gewoon aangesloten is het heel veel starten en heel af en toe een flauw en vooral kort prutteltje, dan krijgt hij blijkbaar een drupje maar lopen doet hij niet.

Zeer frustrerend steeds als je de accu bijna hebt leeg gestart kan ik hem weer ombouwen in mijn andere MK2 (1.3 ook van 1985 daar heb ik voor 2 maand geleden een 1.6D blok ingezet, die was starten en lopen) om de accu weer op te laden door een half uur te gaan rijden. Om hem vervolgens weer over te bouwen en weer een paar pogingen te ondernemen.

Ik heb overigens niet ergens een rond slingerend blok gekocht, ik heb een complete goed lopende wagen Golf 2 diesel gekocht. Toen ik het blok er uit takelde was alles gewoon werkend.

Nu weet ik het zelf ook niet meer, weet verder ook niet veel over die pompen. Is er hier misschien een brandstof pomp expert bij wie een lichtje gaat branden?

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Of kan iemand een tip aan de hand doen? Ik word er chagrijnig van en kan op dit moment zelf even niet meer helder denken. Misschien doe ik iets verkeerd, ALLE ADVIES IS ZEER WELKOM

Geplaatst door

AlexDSL (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sluit alles eens aan en spuit tijdens het starten even wat remreiniger in de inlaat (luchtfilter oid) en hou hem een beetje aan de praat, misschien zit er toch nog teveel lucht in.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Bovenop de hogedrukpomp loopt een leiding en deze zit vast met een banjobout sl. 17. Neem deze los en kijk of de pomp tot ze nek aan toe vol zit . Zo niet dan even vullen maar werk schoon. Staat er ook bij contact AAN spanning op de afsluitklep. Die startmotor zal nu wel z'n snelheid verloren hebben (tin uit de collector) waarom niet even rustig in 2 aanslepen ? Draai voor eventueel snel ontluchten een wartel los van een hogedruk leiding ( alleen bij bosch) Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

kijk eens goed naar wat punt zegt zit er wel spanning op de afsluitklep in de pomp is de pomp er ook af geweest of verdraaid? want dan kan je inspuittijdstip niet meer op tijd staan. michiel..

Ik gok ook dat er geen spanning op de stopklep staat, deze zit daar waar je leidingen de pomp in lopen, staat er wel spanning op de kabel, hoor dat eens of hij een tik geeft als je het contact aanzet, anders de stopklep eraf halen en het binnenwerk eruit halen om te testen, dan moet hij wel lopen maar krijg je hem alleen niet meer uitgezet als je de sleutel omdraait.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een kabel vergeten aan te sluiten bent, aangezien de motor eerst wel liep zal het wel een kleinigheid zijn die je over het hoofd hebt gezien.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Allereerst bedankt voor de reacties allemaal!

De pomp is er niet afgeweest, de afsluitklep voor het stoppen had ik al getest en die doet het gewoon.
De leidig bovenop en de leiding voor de toevoor had ik er ook al afgehad en vol gegoten met diesel. Ook het brandstof filter heb ik de borgpen uitgetrokken en het dopje voor waar de retourleidingen op zitten is er af geweest en het filter is gevuld met diesel. De toevoerleiding is doorzichtig en je ziet er gewoon geen brandstof doorgaan.

De methode zoals hierboven beschreven met de remreinger is inmiddels ook geprobeerd en nog loopt hij niet.

Ben inmiddels bij de dealer geweest en volgens de werkplaatschef gaan die pompen stuk als ze een tijd stilstaan. Maar ik meende uit zijn verhaal op te merken dat dit geld voor losliggende pompen en deze is er niet afgeweest. Het blok zelf heeft wel in zijn volledige hoedanigheid een tijdje naast de auto gelegen. Omdat ik eerst de donor auto aan de kant heb gewerkt en toen pas ben ik begonnen met het verwijderen van het 1.3 MH blok uit de oldtimer. Daar heeft het dieselblok op liggen wachten. Daarnaast bood hij mij een pomp te koop aan die hij zelf al geruime tijd had liggen dus dat maakt het verhaal ook weer appart.

Ik ben ook niet vergeten een draadje aan te sluiten en de pomp staat ook goed op tijd, is allemaal gedubbelchecked en nog een keer gedubbelchecked. Dit ook nog door meerdere personen.

De pomp zuigt nog steeds geen diesel aan en lopen doet hij dus nog steeds niet.

AlexDSL 0

14 jaar

Als de stopklep goed is en hij geen brandstof aanzuigt, mag je er wel van uit gaan dat de pomp defect is..

Maar...normaal moet hij altijd wel even lopen op remreiniger, dus ook in dit geval..

Hoe heb je de timing gecontroleerd ? Onder de dop op de bak kun je het merkteken van de krukas zien, de sleuf van de nokkenas moet in 1 lijn lopen met de kop, daarvoor moet wel het kleppendeksel eraf, en op de pomp kun je een pen van 15,7 mm instoppen..

Ik heb nog wat onderdelen van deze pomp liggen ( Bosch ) maar zou hem niet zomaar uit elkaar halen als je niet weet wat je doet.

Je hebt ook niet toevallig de aan en afvoer verwisseld ?

stefan84 0

14 jaar

Hij heeft ook wel even gelopen op rem reiniger maar hij begint dan geen brandstof aan te zuigen. De aan en afvoer heb ik zeker niet verwisseld.

De timing heb ik gecontroleerd door de dop bij de bak er volledig uit te halen (zit geen originele 4S bak meer achter maar een APW van een Toledo) Door de dop volledig te verwijderen(dus niet alleen het dopje los maar het hele ding er uit) komt er een driehoekje te voorschijn dat naar beneden wijst. Daar heb ik het nulletje op het vliegwiel bijgezet zodanig dat de eerste cilinder vrij staat en niet op tuimelen (om dat te kunnen zien heb ik het kleppendeksel er al af) Het merkteken achter op de nokkenas staat dan horizontaal. De brandstofpomp heeft een stip op de poelie en op de zwarte plaat die erachter zit tussen de poelie en het blok (waar je de kap op klikt met de beugels) zit een streepje in gestanst die heb ik bij elkaar gezet. Volgens mij moet dat kloppen but correct me if i am wrong.

Ik heb nog nooit zon pomp uit elkaar gehad maar zat er wel al aan te denken dit eens te bekijken, als deze stuk is heb ik niet zoveel te verliezen en moet ik waarschijnlijk toch een andere kopen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat gewoon door de periode dat het blok in de schuur heeft gelegen die pomp meteen helemaal stuk is. De motor die ik in de andere MK2 heb gezet heb ik bij een sloper gekocht die heeft daar net zo goed een tijd stil gestaan totdat ik hem kwam kopen. Hier rijd ik inmiddels al weer een tijdje in. Dit is ook allemaal in 1 keer goed gegaan. Toen ik klaar was sleutel om draaien met 1 leiding op de 1e verstuiver los, een tijdje starten om de brandstof rond te pompen en toen liep hij direct bij de eerste poging. Toen de lucht weg was heb ik de leiding weer vastgedraaid op de verstuiver en klaar was het.

AlexDSL 0

14 jaar

die nul op je vliegwiel weet ik niks van. normaal moet dit een kerfje zijn. en in de nokkenas zit een gleuf die moet in het verlengde staan met het vlakke deel van bovenkant kop. en je pomp zit een gat in (eigenlijk twee) hier moet een arrateerpen van 15.5 15.7mm (zoals stefan beschreef) door passen. die hem vergrendeld de pen gaat door de poulie en de achterplaat. (hier zit ook een gat in) als dit allemaal klopt staat je timing op tijd maar je inspuittijdstip staat hier los. van dat kun je kontroleren met een micrometer achter in de pomp. michiel..

Die 0 zal naast het kerfje staan, en die 0 is dacht ik het 0-punt, dan staat hij dus exact op BDP, en dat kerfje een voorontstekings teken..

Dat op de pomp een puntje zit met gestanst streepje op de plaat klopt ook, alleen blokkeer je de boel met een pen makkelijker als de riem eraf is, want hij zal niet vanzelf op dit punt blijven staan, ook het nokkenas tandwiel is spieloos en zit konisch op de as, voor de riemspanning tussen nokkenas en pomp mee te stellen.

Met het klokje afstellen kun je als laatste doen, buiten dat hoort hij gewoon te lopen..

Heb je toevallig eens op de pomp getikt met een hamer ? Dus daar op de moer / tandwiel ? In de pomp, dus helemaal vooraan ( en om eraan te komen moet de pomp compleet uit elkaar gehaald worden ) zit een alu schijf met 4 plastic nokken eraan, deze zuigt de brandstof aan, en het gebeurt vaker dat deze kapot gaan / breken en zo ook geen diesel meer aanzuigen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Het opvoerpompje in deze boschpomp is een z.g. schottenpompje, er zal wel een van die schotjes vast blijven zitten....

meestal lost zich dat op door draaien met een hoog toerental, dus hoger dan het starttoerental. Zonder opvoerdruk doet de pomp idd niets.

ofwel, trek hem eerst eens aan, 2e versnelling, km of 50 per uur....

Deze pompjes gaan eigenlijk nooit stuk. (op wat lekkage's na dan)

anders, zoek even op marktplaats of ebay zo'n pomp op, worden voor een appel en een ei aangeboden.

audia4 0
badge

14 jaar

Allereerst bedankt voor de reacties allemaal.

De auto loopt sinds een kwartiertje. Het is de oplossing van Audia4 geweest die de doorslag heeft gegeven.

Daarbij aangetekend dat je het wel lang moet volhouden wil je bereiken dat het opvoer pompje weer los schiet. Na 5 KM had ik de hoop opgegeven maar op de laatste 200 meter dacht ik nog 1 keer proberen. Warempel begon de motor nog te sputteren ook terwijl ik er al niet meer in geloofde. Vervolgens besloten om nog maar een rondje te maken en na nog 200 meter liep die al.

Geweldig, bedankt allemaal en vooral bedankt Audia4. Ik ben zeer blij met deze oplossing. Nu nog wat puntjes op de i zetten en mijn autootje is klaar!

AlexDSL 0

14 jaar

Kijk, weer mooi om te horen!

stefan84 0

14 jaar

5 KM !!! dat is wel erg lang, maar goed hij doet het weer en daar gaat het toch om.

Veel plezier met je Golf diesel.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

hai ikweet dat dit een oude post is maar ik kon er verder niet veel over vinden .ik heb het zelfde probleem (pomp zuigt niet aan) en ik heb de oude ketel ook precies 5 km gesleurd en ja hoor hij deed het ,helaas heeft het probleem zich nog voorgedaan maar nu is een kort stukje 200m voldoende om ze weer tot leven te brengen ik heb nu ook een product toegevoegt (grote bus 1l =48 euro) en moet nog wat gaan rond rijden om het spul zijn werk te laten doen ik denk er ook aan een paar liter benzine aan toe tevoegen hopende dat die lammelletjes los komen en ook los blijven. indien het blijvend werkt zal ik dit hier ook melden . audia4 bedankt zelfs een oude rot als ik kan nog wat leren
opdate : ik heb terwijl de motor draaide op starter de boorhamer op aleen hameren gezet en die op de as van de pomp en daarna nog tegen het pomphuis laten trillen en ja hoor hij doet het !!! tenminste de laatste 3 dagen. pompje uitgespaard en een pak werk

paul59 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.