close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : Moet versnellingspook indrukken om 'm in de eerste versnelling t

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,

Sinds kort krijg ik mijn auto erg moeilijk in de eerste versnelling.
Als ik de pook induw naar beneden toe kan ik de auto in de eerste versnelling krijgen. Maar daar zit ook achteruit direct naast dus het kan voorkomen dat ik dan plotseling in de achteruit zit.. niet bepaald handig..

Met de auto ben ik langs de garage geweest. Deze constateerden dat het bolletje binnen in het schakelmechanisme weg was. Dat moest het probleem zijn. Zojuist heb ik deze vervangen, de ruimte tussen de versnelling is wel kleiner geworden (minder speling) maarrr... het probleem is er nog steeds..
Als ik dus in de eerste versnelling wil moet ik de pook indrukken (net zoals dat moet als je 'm in de achteruit wilt zetten).

Kan iemand van jullie mij met dit probleem helpen? Weet iemand waar het aan ligt en wat eventueel de oplossing is?

Alvast heel erg bedankt!

Arnold

Geplaatst door

Arnold-85 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Arnold,

Simpel, aangezien je de schakelstang hebt los gehad, is de afstelling nu fietse..

T.h.v. het schakelmechanisme, dus aan die stang die naar de pook loopt, zit een boutje die je los hebt gedraait en word geborgt met een moet, hiermee stel je het mechanisme af..

Indien er geen of minimale speling op het mechanisme zelf zit, is afstellen zo gebeurt.

Zet hem in zijn vrij, draai de moer een paar slagen los zodat je met de pook kunt bewegen, zet hem nu ongeveer in het midden, laat iemand de pook even vast houden en draai de moer / bout weer vast, voel je nu wat veerspanning als je hem naar links en rechts beweegt en dan los laat ? Start hem en test opnieuw.

Als je veel speling op de plastice koppelstukjes hebt, kan afstellen wel eens lastig worden.

Je kan eens met de hand het mechanisme op de bak bedienen, gewoon beet nemen en rustig op en neer bewegen, zo kun je zien of er ( veel ) speling aanwezig is.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Super bedankt!
Ik ga er direct mee aan de slag! je hoort nog weer van me!

Arnold-85 0

14 jaar

Stefan,

Ik ben er toch nog niet helemaal uit...
Om het een en ander even te verduidelijken heb ik een foto gemaakt van waar het om gaat.
Op de foto heb ik een rondje gezet om de moer die ik heb los gehad om het 'balletje' te kunnen vervangen.. Het balletje is aangegeven met de pijl (maar waarschijnlijk weet je dat wel :P).

[url=http://img706.imageshack.us/i/sam2079.jp...][img]http://img706.imageshack.us/img706/5498/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Welke moer moet ik nu gebruiken om het geheel af te stellen? Kun je deze zien/aanwijzen op deze afbeelding?

Als ik momenteel de auto in de eerste versnelling wil zetten dan lijkt het nog steeds alsof er iets voor zit.. de pook kan niet verder.. totdat ik de pook indruk en een beetje heen en weer wiebel, dan schiet ie er wel ineens in...

Ik hoop dat je me nog even kunt helpen!!

Danku danku!

Arnold-85 0

14 jaar

Aan het uiteinde van de schakelstang zit een bout. Op de foto is de positie te zien, Vanaf het Balletje wat je aangegeven hebt met een pijl ga je naar beneden tot voorbij dat witte koppelstukje. Het zit dus helemaal aan het eind van de schakelstang.
Heel makkelijk om van onder de auto bij te komen. Zoals Stefan aangaf is het afstellen een eenvoudig klusje, volg zijn aanwijzing en het komt goed en anders horen we het nog wel
Succes

mauri edlund 0
badge

14 jaar

Hallo Arnold,

Precies zoals Mauri zegt inderdaad..

Een klein misverstand, je praate over de kogel, ik bedoelde de kogel onder de pook zelf, maar je bedoelt dus die op de foto staat, opzich geen probleem, het afstellen blijft toch hetzelfde..

De 3e en 5e gang zullen ook wel vlak naast elkaar liggen nu ?

Zo'n 1,5 cm voor het einde van de stang zit die bout / klem, even de boel schoonmaken en wat inspuiten, dan los draaien en afstellen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Mannen,

Bedankt voor de reacties alweer!
De 1e en de 3e liggen er dicht bij elkaar. De 5e is juist meer verschoven naar rechts lijkt t ...
Ik ga maar eens even kijken naar een manier om onder de auto te komen en dan laat ik jullie weten hoe het aflopen is!!
Bedankt in ieder geval!

Gr. Arnold

Arnold-85 0

14 jaar

[url=http://img828.imageshack.us/i/schakelpoo...][img]http://img828.imageshack.us/img828/6296/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Hallo,
Op de met een witte pijl aangeduide plaats op de foto, passeert de schakelstang in een kunstsstofgeleider. Die ziet er volkomen versleten, verbrokkeld uit.
Die hoort ook goed ingevet te zijn. Ik weet niet of dat stuk apart vervangen is.
gr

Nighthawk25 0

14 jaar

Beste allemaal!

Ik heb de hele dag onder de auto gelegen en heb mn ogen goed vol met rommel, maarrrr... het is gelukt.
Het bleek nog redelijk lastig te zijn, want als ik alles recht zette (de pook en het schakelmechanisme) dan kon de auto niet meer in de achteruit..
Schoof ik het iets opzij, dan deed de achteruit het weer, maar viel de 5e versnelling er uit...
Uiteindelijk is het redelijk gelukt: Nu moet ik om in de vijfde versnelling te komen de pook indrukken en heeeeeeeeelemaal naar rechts duwen en de derde versnelling is erg 'breed'. De eerste versnelling doet het gelukkig goed. Ik neem hier denk ik daarom voorlopig dan maar genoegen mee!
Zonder jullie adviezen was dit nooooooit gelukt! Bedankt!!

Nighthwawk25, wat je zegt was mij vandaag van onder de auto ook opgevallen.. Het ziet er niet al te best meer uit. Is dit echt een probleem, of...? Op de sloop moet dit lijkt me wel verkrijgbaar zijn?!

Groetjes Arnold

Arnold-85 0

14 jaar

Arnold,

Dat is ook net wat ik bedoelde, controleer die witte kogel gewrichten eens, hier zal best wat speling opzitten, dan kan opzich geen kwaad, alleen zal het schakelen niet vloeiend zijn, daarbij word het afstellen van stang al helemaal een ramp indien speling op het mechanisme zit.

Heb het al vaker meegemaakt zo..

Ik zou de stangen waar speling opzit vervangen, wel door nieuwe en niet door gebruikte, je hebt verschillende mechanismes en de gebruikte hebben ook hun beste tijd gehad..

En echt prijzig is het niet, zou gewoon even de dealer bellen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan!

Bedankt voor je reactie alweer!

Ik weet even niet goed wat witte kogel gewrichten zijn. Kun je die op de foto zien?
En welke stangen bedoel je precies? Is het de stang (die in beeld van links naar rechts loopt) die je ziet met dat plastic omhulsel?

Gr. Arnold

Arnold-85 0

14 jaar

Ja die bedoel ik Arnold, aan het einde van de stang zie je die wit plastice kogelgewrichten zitten, die zullen wel speling hebben gekregen op den duur..

Controleer het maar eens, beweeg aan het stangetje en kijk eens erna, of laat iemand voorzichtig met de pook heen en weer bewegen en kijk of je dan de speling ziet.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ja, als je dan toch naar de sloop gaat, probeer een betere kunstofgeleider te pakken te krijgen.
Hoewel, de Golf2 is nu wel heel oud en die geleider passeert wel heel dicht bij de uitlaat en zien allemaal erg af van de hitte.
Als je een nieuw stuk plaatst, zal je niet weten hoe goed ie weer schakelt.
gr
Nighthawk25

Nighthawk25 0

14 jaar

Nee die stangetjes moet je gewoon bij de dealer kopen, op de sloop hebben ze ook hun beste tijd gehad, en ja, dan schakeld hij weer mooi en je kan hem veel beter afstellen wat nu minder goed gaat, omdat de boel speling vertoond.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Heren bedankt!
Ik ga er weer mee aan de slag!
Jullie horen van me hoe het verloopt / verlopen is!

Arnold-85 0

14 jaar

He Hallo!!

Ik heb nog geen nieuwe schakelstangen kunnen bemachtigen, maar dat komt nog!
Nu weer een ander probleem.. de V-snaar piept..
Dit zal vast komen nu het weer koud weer is / wordt...
Nu heb ik al even onder de motorkap gekeken en op internet naar advies gezocht.
Aangezien ik geen stuurbekrachtiging heb, zal het te maken hebben met het opladen van de accu. toch?
Maargoed.. het probleem is even dat ik niet weet wat ik moet / kan doen.
Kan ik de v-snaar strakker zetten? Zo ja, hoe? Of moet ik een nieuwe v-snaar kopen? Zo ja, hoe zet je die er op?
Bedankt alvast!
Goed weekend voor nu! Groetjes!

Arnold-85 0

14 jaar

Arnold,

De snaar kun je spannen, kijk eens of deze nog gespannen staat of half stok erop ligt ?

Onder de dynamo zit een dikke kartelbout, deze kun je draaien en zo de boel (ont)spannen, even het M8 boutje los draaien..

Indien dat niet meer werkt, dan de dynamo omhoog trekken met de hand, zo kun je hem ook spannen.

Een nieuwe snaar kost het geld ook niet, een euro of 7 - 8

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,

bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb er even aan gevoeld.. maar het lijkt me dat ie eigenlijk best strak zit nog.
Kan het piepende geluid ook uit de bewegende delen komen ofzo? Of zal het wel de v-snaar zijn? (voordat ik weer iets afbreek wat niet nodig is;))

Gr Arnold

Arnold-85 0

14 jaar

Wat je ook nog wel eens ziet bij deze auto's is dat bv de dynamo speling heeft ( lager ) en zo een bijgeluid kan leveren.

Als je nu eens de poulie vast pakt van de waterpomp en of dynamo, kun je deze dan handmatig verdraaien ? Uiteraard met een beetje kracht, dat zou niet mogen en kan betekenen dat de riem slecht is.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik heb even gedraaid aan wat ik denk wat een poulie is..
Een poulie is neem ik aan het draaiende deel? (Ten minste, ik heb even gegoogled en kwam tot die conclusie ;)
In de bijgevoegde afbeelding heb ik de draaiende delen (poulies?!) genummerd van 1 tot en met 3. (kun je mij vertellen welke poulie waarbij hoort?)
Als ik draai aan de bovenste, genummerd als 1, dan kan ik deze inderdaad draaien. De andere twee zijn wat lastiger om goed vast te pakken, dus die heb ik niet handmatig kunnen draaien.
Kan ik de riem spannen door met de moer te draaien die genummerd is als nummer 4? Of zit ik dan helemaal verkeerd?

http://yfrog.com/n6afb134j

[url=http://img834.imageshack.us/i/afb134.jpg...][img]http://img834.imageshack.us/img834/7918/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Arnold-85 0

14 jaar

Arnold,

Dan kun je als eerste de V-snaar eens wat meer spannen, inderdaad bij nr 4

Nr 1 is de poulie van de dynamo, nr 2 is de waterpomp en nr 3 de krukaspoulie, deze laatste kun je niet zomaar draaien, de test die je gedaan hebt bevestigd dat de boel toch niet zo op spanning staat, of de snaar heeft gewoon zijn beste tijd gehad..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,

Ik heb het net geprobeerd. Ik had verwacht dat bout nummer 4 een tand of 2 naar voren zou moeten, maar.. ik heb m nu 1 tand naar voren en het zit nu slokker dan voorheen ;)
Ik verwacht dus dat de dynamo min of meer naar achter gedrukt moet worden en t geheel een tand of 2 naar achter moet.
Klopt dit? zo ja.. hoe krijg je dat ooit voor elkaar?!

Arnold-85 0

14 jaar

die gekartelde bout is meestal dolgedraaid. dit kan bij jou ook het geval zijn. dan kun je het beste een bandenlepel of een stuk pijp achter de dynamo zetten en deze dan naar je toe trekken. de riem zit goed strak als je deze op het langste stuk maximaal een kwartslag kunt draaien tussen duim en wijsvinger. blijft de riem dan nog gieren dan is de riem verbrand en kun je beter een nieuwe plaatsen. michiel..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.