Huidig probleem:
1) Ruitenwisser blijft wissen in intermediate stand, ongeacht de stand van de schakelaar (een uitzondering is de '2' stand, waarbij de ruitenwisser op zijn snelste stand wist). Ik rij dus continu met de wissers aan en kan ze niet uitzetten.
2) Richtingaanwijzer naar rechts gaat na 1-3 seconden in een hogere frequentie knipperen.
3) Cruise control slaat af wanneer de richtingaanwijzer naar rechts wordt aangezet.
4) Automatische verlichting aan (knop bovenop de richtingaanwijzer pook) reageert niet meer.
Wat heeft de garage gedaan:
De huidige COM schakelaar vervangen door een tweedehands COM schakelaar die nog op de plank lag.
Probleem waarmee ik bij de garage kwam is boven beschreven in 2) en 3)
Nadat de COM schakelaar was vervangen waren de oorspronkelijk problemen NIEt opgelost maar zijn probleem 1) en 4) erbij gekomen. We hebben gezamenlijk besloten de oorspronkelijk COM schakelaar weer terug te zetten. Hiermee hopelijk probleem 1) en 4) kwijt te zijn. Maar... na de oorspronkelijke weer ingebouwd te hebben blijven problemen 1), 2), 3) en 4) aanwezig.
Zelf zoek ik de oorzaak in eerste instantie niet in de COM schakelaar omdat de problemen, na vervanging van de COM schakelaar niet zijn opgelost. Maar helemaal zeker weet ik dat niet omdat de vervangende COM geen nieuwe was.
Heb nu morgen een afspraak bij een Peugeot dealer in Culemborg. Zij trekken anderhalf tot twee uur uit om een diagnose te stellen. Wie weet wat hier aan de hand is op basis van mijn informatie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog een probleem vergeten te vermelden:
5) ruitensproeier voor (achter geen probleem) doet het niet.
Verdenk toch zeer sterk dat de Com defect is . Heb even op de onderdelenlijst gekeken en zie dat er voor uw 406 maar liefst 5 verschillende types COM zijn . Deze zijn in een later stadium vervangen door 1 onderdeel ( onderdeelnummer 6242-63 )
Dus de kans dat de eerder vervangen COM juist is , is maar 20 procent. Is het 96............ nummer op de beide COM,s vergeleken ??
Daarnaast moet even gekeken worden of de zekeringen F13 en F14 in de BM34 ( zekeringkast bij de accu ) correct zijn . Deze zijn voor de ruitensproeiers .
Probleem 2 lijkt mij dat even tijdelijk door waarschijnlijk een slecht contact 1 van de lampen niet werkt . Als u een trekhaak heeft , vergeet dan niet de stekkerdoos aan de achterzijde te controleren .
Verder maar even afwachten wat de Peugeot dealer constateert . Deze kunnen vele systemen uitlezen en op de parameters controleren of de signalen van de COM aankomen op de BSI ( relais - zekeringkast onder het stuur )
Ook kunnen ze diverse systemen aansturen om de werking te controleren .
Dus nog genoeg te doen .
Succes.
Ja, denk het ook. 2 vragen:
1. Weet jij welke COM versie mijn auto heeft?
2. Weet jij of de COM 6242-63 ook in mijn auto past?
7 jaar
Op onderzoek gegaan. Het gaat bij mijn auto om de stuurkolomschakelaar 96450912XT.
7 jaar
En chassisnummer 81588415.
7 jaar
Hoi ,
Ja , het eerder opgegeven onderdeelnummer is geschikt voor uw 406 . ( 6242-63 )
Ik zie ook dat het een ingevoerde auto uit Spanje is .
En dan ingang garantie op 14-4-2003 en uitgevoerd met een handgeschakelde versnellingsbak .
Het complete chassisnummer is :VF38BRHZF81588415.
De kleur is wit .
Is dit wel juist ?
Mocht dit allemaal wel juist zijn , dan zie ik ook dat uw auto is uitgerust met een licht/regensensor .
Dit had u weliswaar niet vermeld maar maakt de zaak wel in eens heel anders .
Onlangs de voorruit vervangen ?
Alvast bedankt voor je reactie. Super.
Even over de auto: Automaat, 2013-3, VF38ERH2R81584815, kleur bordeaux rood.
Ruit, klopt, heeft een regensensor (niet recent vervangen). Waarom veranderd dit de zaak?
7 jaar
Uw opgegeven chassisnummer was dus niet juist .
Vandaar de onjuiste auto .
Ik ga nogmaals kijken . Moment .
Ja , nu klopt alles .Kenteken is : 93-LN-RP
Dus ander nummer voor de COM : 6442-C2
Waarom de zaak veranderd ? Nou , de licht/regensensor bepaald onder andere de snelheid van de ruitenwissers en de werking van de verlichting .
Veel van uw opgegeven storingen worden dan ook hierdoor veroorzaakt .
Vanaf nu zou ik dus als eerste de sensor , danwel de bevestiging hiervan verdenken en niet de COM .
Maar nogmaals , wacht even morgen af wat de test , zoals al eerder beschreven, naar voren brengt .
Auto is inmiddels bij de Peugeot dealer geweest. Ze hebben de auto uitgelezen. Resultaat: lampje vervangen waarmee klacht 2) en 3) zijn opgelost. Voor de andere problemen 1), 4) en 5) hebben ook zij geen verklaring, maar raadden mij aan de COM te vervangen. Al met al best vervelend. Ik kom initieel met klacht 2) en 3). De garage stelt een foute diagnose en pakt de COM aan: mijn d'r uit, zijne d'r in. Door deze actie ontstaan de problemen 1), 4), en 5). Ik vraag de garage mijn COM terug te zetten, wat de garage dan ook doet, maar de problemen blijven. Wat is mijn volgende stap???
7 jaar
Beste ,
Ik vind het vervelend om het u te moeten zeggen .
Het zo maar klakkeloos vervangen , dan wel wisselen , van elektronische onderdelen die niet geschikt zijn voor uw auto kunnen andere elektronische onderdelen in de auto beschadigen . ( CAN netwerk )Vrijwel zeker is dit nu gebeurd. Met alle goede bedoelingen van de garage .
Het kan dus zo maar zijn dat als nu de COM vervangen word , welke misschien wel defect is , toch niet alle storingen oplost worden omdat er andere componenten elektronisch beschadigd zijn .
Waarom is er niet gecontroleerd of de licht/ regensensor nog goed werkt ? Neem aan dat de Peugeot garage de trucjes kent om dit te controleren .
Zijn de instellingen in de BSI ( intelligente service centrale ) gecontroleerd op de juiste instelling ?
Probleem 1-4 en 5 zijn ook hiervan afhankelijk.
Deze 2 controle,s zijn door de garage in 10 minuutjes uit te voeren .
Zijn de zekeringen F13 en F14 in de zekeringkast bij de accu gecontroleerd ? Voor de ruitensproeier . Dit zou u eventueel zelf ook even kunnen doen .
Nogmaals , ik vind het erg vervelend voor u .
Ik wacht op uw antwoord.
.
Hoi Rene,
Ik ben vergeten te vragen of er bij het uitlezen is gechecked op de punten die je aangaf. Ik heb ze bij de intake wel aangegeven dat, zoals jij schreef, de sensor ook uitgesloten dient te worden. Ik heb alsnog, via mail, de vragen gesteld. Hopelijk krijg ik nog antwoord. Waren overigens hele aardige mensen daar in Culemborg. Ik ga vanavond zelf de checks doen in de zekeringkast. Hou je op de hoogte.
Hoop niet dat je het erg vind maar ik ga een nieuw draadje beginnen. Ik heb vandaag iemand aan de lijn gehad die mij vertelde dat wanneer je de verkeerde COM 2000 monteert er dus klachten ontstaan die NIET altijd weggaan bij het monteren van de juiste model COM 2000. Het lijkt wel alsof deze klachten in een geheugen blijven. Hij vertelde ook dat je kans hebt om dat geheugen te wissen wanneer je bij het inbouwen van de COM 2000 op een bepaald moment beide accupolen los koppelt en 15 minuten wacht. Ik hoop met een nieuw draadje, met het juiste onderwerp, iemand te vinden die me hier meer over kan vertellen. Ik stel dan voor om volgens deze procedure de COM opnieuw te monteren.
Nogsteeds hartikke bedankt voor het meedenken.
Groet Gijs
7 jaar
Beste Gijs ,
Ik hoop van harte voor u dat iemand hier iets van weet .
Alhoewel ik denk dat ik meer dan 100 COM schakelaars heb vervangen , nog nooit zoiets heb moeten uitvoeren .
Werk meer dan 40 jaar bij Peugeot en heb er ook nog nooit van gehoord.
Ik wens u succes , en ben zelf ook zeer benieuwd hierna .
Groeten Rene.
maar Rene zou jij er dan naar willen kijken?
7 jaar
[b]Door Moderator verplaatst[/b]
gepubliceerd door GYS406 ;
Wie weet hoe je de problemen, die zijn ontstaan na het fout testen van een COM 2000 (stuurkolomschakelaar), kan tackelen? Welke procedure moet je volgen?
Om de COM 2000 uit te sluiten als de oorzaak van een klacht heeft de garage de COM 2000 gedemonteerd en vervangen door een andere COM 2000 (waarschijnlijk verkeerd type). Hierdoor zijn een aantal vervelende problemen ontstaan die niet zijn verdwenen, ook niet na het terug monteren van de oorspronkelijke COM 2000
Nu heb ik van iemand vernomen dat de problemen, die optreden na een COM montage van het verkeerde type, zouden verdwijnen als je de goede COM 2000 op de juiste manier aansluit. Hierbij moet je bij het aansluiten zowel beide accupolen loskoppelen en 15 minuten wachten. Is er iemand die weet hoe deze procedure moet worden uitgevoerd?
Ik sluit dit draadje. Kom er niet uit.
7 jaar
Wij hebben jouw nieuwe topic, over dit bestaande probleem verwijderd.
Je sluit dit "draadje" want je komt er niet uit...
Een tweede topic plaatsen heeft geen zin en indien je een oplossing wil kan je gewoon doorgaan met dit bestaande topic.
De status "Opgelost" hebben we laten vervallen.
Moderator Problemcar
Al iets verder , of opgelost ?
Hoi Rene,
De garage heeft uiteindelijk twee schakelaars gemonteerd om de ruitenwissers te activeren en eentje om te sproeien. Nogmaals dank voor je meedenken.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar