Peugeot Peugeot 309 GR 1.4i: rijd schokkerig en slaat bijna soms af.HELP

Bouwjaar: 1992

Beste mensen,

Ik heb sinds 2 weken een peugeot 309GR injectie uit 1992 met 134000 km op de klok
maar vanmorgen naar m`n werk (was vochtig weer wel droog)) ging de toerenteller in het begin na ontkoppelen en afremmen voor een fietser, heel snel onder de 1000 toeren en er flitste even een lampje op(zag zo snel niet welke) en wilde afslaan maar ik kon doorrijden en de auto liep weer normaal.
Paar honderd meter verder ging weer de toerenteller na de koppeling ingetrapt te hebben weer even onder de 1000 toeren maar heel snel weer op de juiste aanwijzing namelijk 1000 toeren,naarmate de motor warmer wordt geen problemen.Dit was de eerste keer dat deze dit deed daarvoor geen last wel dat de toerentellel iets schommeld.Ten tweede ik merk dat de motor rond de 2000 toeren deze schokkerig rijd in zowel 2e 3e 4 e versnelling bij meer gas is het weg.Wie heeft een idee waar het aan zou kunnen liggen denk zelf aan vervuiling.

daan1876

Geplaatst door daan1876 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bougie's, bobine,en de kabels maar eens goed bekijken,eventueel eens voorzichtig bespuiten met een plantenspuit, denk dat dat veel duidelijk maakt.

daan1876 (0), 19 jaar geleden

Hallo Oldtimer,

Bedankt voor je advies heb de kabels,onsteking ingespoten met
een beschermlak tegen weersinvloeden van buiten en in eerste instantie heb ik geen last meer hij reed een stuk beter,moet nog even afwachten hoe deze rijd in de regen.Over het soms snel terugvallen van de toerenteller dat ligt aan hoe ik ontkoppel van 2 naar eerste versnelling en gas terugneem en als ik dit rustig doet dat zie je de toerenteller even blijven hangen op 1100 toeren en terug vallen naar 1000.Ontkoppel ik snel bij 2500 toeren vanaf z`n 3 naar 2 dan zie je heel even snel de toerenteller naar 900 toeren vallen en direkt naar 1000, ik neem aan dat het stappenmotortje de tijd nodig heeft om terugtevallen in een bepaalde stand.Ik merk er verders niks van dus neem aan dat dit normaal is ik heb eigenlijk nooit in een injectie type gereden altijd carburateur gehad,dus voor mij is dit nieuw,ik heb het vermoeden dat de auto ook een tijd heeft stilgestaan bij de dealer aangezien het model nou niet het je van het is. en dat is niet bevordelijk,ik merk dat de auto steeds beter gaat rijden aangezien deze elke dag gebruikt wordt voor 25 km heen en 25km terug.Op m`n werk hadden ze het over TSL in je olie te doen maar persoonlijk lijkt mij dit ovendreven aangezien de olie van tegenwoordig een goede kwaliteit heeft.
Heb je nog tips voor me over monopoint injectie of hoe ik deze moet onderhouden of over het model 309 van peugeot dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet Daan

daan1876 (0), 19 jaar geleden

vanmiddag regen en weer schokkerig bij afremmen op de motor en licht schokkerig bij acceleratie.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Daan, ik ben toch bang voor een scheurtje in één van de delen van de ontsteking, verder kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat de 309 een van de meest onderschatte modellen is van Peugeot, ik heb diesels meegemaakt met meer dan 400.000 km op de teller en ook de mensen die zo'n ding hebben op benzine kunnen er over het algemeen maar slecht een redelijke vervanger voor vinden.Ik wens je dan ook veel veilige kilometers toe.

daan1876 (0), 19 jaar geleden

Ok bedank voor je reply zal van het weekend even de boel nakijken
op deze dingen en zonodig vervangen. Je hoort nog van me.

daan1876 (0), 19 jaar geleden

Heb nieuwe bougies gehaald merk BERU en een nieuwe set bougiekabels inclusief stroomverdelerkabel,de boel netjes geinstalleerd sleutel om lopen en "netjes" lopen, stukkie gereden en het stotteren is weg ook als ik het gas loslaat stottert deze niet meer.Nog even afwachten voor de komende week maar merkte al dat de auto lekkerder liep.Ook het plastic hoesje wat om de stroomverdeler zat heb ik weggehaald daar zat allemaal vocht in lijkt me niet echt ok.Ook de draaipunten van diverse onderdelen ingespoten met siliconenspray.Alle stekkerverbindingen zo goed mogelijk schoongemaakt.oldtimer nog bedankt voor je hulp!
greetzzzzzzz

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.