👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo!
Ik heb een probleem met mijn 307. Hij zit in noodloop, verder rijd hij prima.
Uitlezen geeft " Roetfilter doorboord ".
Inmiddels het volgende gedaan:
1. druksensor vervangen met nieuw model druksensor, geen resultaat.
2. slangen naar roetfilter doorgeblazen, geen resultaat
3. Roetfilter losgemaakt, ziet er keurig uit. Stalen pijpjes doorgeblazen op roetfilter, zaten niet verstopt. Ik meet (met zelf blazen en compressor) een duidelijk verschil in druk die nodig is om lucht door de opening te blazen, dus er moet drukverschil meetbaar zijn.
5. oude druksensor teruggeplaatst, zelfde...
6. Uitlaat (einddemper en pijp) met een compressor in geblazen... ik zie de grassprieten platgaan, dus die doorstroom lijkt ook het probleem niet...
Nu vraag ik me af: moet ik de storing laten resetten voor hij weg gaat? Ik heb wat rondgelezen en het blijkt dat de storing soms ook uit zichzelf weg gaat.
Ik zou neit weten wat het anders nog kan zijn! Er zijn slechts twee slangen die naar het roetfilter gaan, als die niet lekken kan het mijns inziens alleen de druksensor zijn en hij werkt op zowel de nieuwe als de oude druksensoren niet.
Wat wel kan is dat de slangetjes bij de nieuwe druksensor verkeerd om zitten... er staat namelijk geen witte stip op de nieuwe versie. De oude versie had dit wel. De garage vertelde me dat dat volgens hem bij het nieuwe model niet meer uitmaakt.
Iemand een idee?
Bedankt!
Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is de Km stand? Is het roetfilter en de EOLYS al eens vervangen?
De kilometerstand is 299.000. Het roetfiltter+additief zijn eind 2007 bij de dealer ontvangen (zo'n 80.000km terug gok ik). Het lijkt me dan ook niet dat het dat kan zijn? Geeft hij bij additiefgebrek daar niet gewoon een melding van? Ik krijg nu alleen "Storing uitlaatgas".
Groet, Wouter.
14 jaar
Bij de nieuwe, kleinere drukVERSCHILsensor maakt het aansluiten van de slangetjes weldegelijk uit! Er staan op de voorzijde van de nieuwe sensor witte lettertje/cijfertjes met daarin een heel klein wit blokje boven 1 van de aansluitpijpjes. Dat is het pijpje waar het slangetje met wit ringetje op moet.
Ik heb me laten vertellen dat als dit verkeerd om aangesloten geweest is, je de nwe drukverschilsensor "opblaast" maar k'weet niet of dit klopt?
Dat blokje staat er inderdaad op. Ik heb hem nu ook zo aangesloten (witte kabel bij dat blokje), maar of dat de eerste keer ook zo aangesloten is geweest weet ik niet. Erg vervelend dat de dealer dit er niet even bijverteld heeft. Het kan mijns inziens alleen de sensor zijn toch? Desnoods maar een nieuwe sensor halen, want volgens mij kan het niks anders zijn?
Met vriendelijke groet, Wouter.
14 jaar
Om nu op de gok maar weer een nieuwe sensor te monteren is ook nogal wat. Op de dealer-diagnoseapparatuur kunnen ze onder meting gegevens zien welke waarden (mbar drukverschil) de sensor meet. Een weinig verschil moet er zijn, dus 0 mbar (nul) verschil bij gasgeven is niet goed. Dit geeft storing roetfilter doorboort. Een te groot verschil is ook niet goed, maar dan zou je melding roetfilter verstopt moeten krijgen.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb op jou advies een afspraak gemaakt voor vrijdag (Het punt is dat uitlezen nagenoeg hetzelfde kost als de sensor).
Als ik je goed begrijp betekent de storing "Roetfilter doorboord" dat hij voor en achter het roetfilter dezelfde druk meet (verschil 0, en dus zal hij wel doorboord zijn). Dan kan hij mijns inziens alleen "0" meten, wat weer betekent dat de sensor niet werkt. Dit kan dan aan een draadbreuk liggen of aan de sensor zelf: right?
Het roetfilter heb ik dit weekend helemaal uit elkaar gehaald en ziet er keurig uit. Ook meet ik drukverschil (d.m.v. blazen) tussen de twee pijpjes, dus dat zou de sensor ook moeten doen.
14 jaar
Ook even om de code vragen als je hem laat uitlezen is handig als je nog verdere vragen hebt.
Gaat maar om hele kleine verschillen die je met blazen niet kan controleren.
Stekker aansluiting mooi schoon?
Wanneer geeft hij de melding? altijd?
Oiram
Of de slangen van het filter naar de sensor lek. Al vaker gelezen dat deze ergens boven de bak doorslijten en lek raken.
Bedankt voor jullie reacties. De slangetjes zijn niet lek. Dit hebben we getest. Hij geeft inderdaad altijd een melding "Storing Uitlaatgas" en zit in noodloop. Ik wacht het uitlezen vrijdag wel even af.
14 jaar
Ok! Net terug uit de garage. Uitgelezen met originele Peugeot Planet 2000 software (dus geen P codes).
Eerst begonnen met de drukverschilsensor uitlezen. Stationair geeft hij een drukverschil waarde van 5.9. Bij gas geven geeft hij een oplopende waarde (rond de 11 denk ik, was maar heel kort). Ik weet niet of dit goed is of niet goed is. Dat wist de garage ook niet.
Vervolgens alle storingen gewist en opnieuw gestart en uitgelezen.
Er blijven na het wissen drie storingen in zitten:
1. Elektronische eenheid motor: Permanente storing. FAP: roetfilter: Roetfilter doorboord of drukverschil uitlaat onjuist.
2. Electronische eenheid motor: Tijdelijke storing. Turbodruk. Gemeten turbodruk te laag.
3. Electronische eenheid motor: Tijdelijke storing. Signaal drukverschil uitlaat. Kortsluiting naar massa of slangen dichtgeklemd.
Hier een foto: [url=http://img715.imageshack.us/i/imag0137.j...][img]http://img715.imageshack.us/img715/5215/...[/img][/url]
1 en 3 lijken met elkaar te maken te hebben. Misschien dat toch de sensor kapot is? Aan de andere kant: de sensor geeft wel drukverschil weer...
2. staat buiten het probleem: als ik gas geef hoor ik de turbo blazen (lijkt wel door de blower te komen). Ik verwacht een lekke slang oid. Geen idee nog welke.
Iemand een idee betreft storing 1 en 3 ?
14 jaar
De P-codes zijn er wel, alleen had de monteur even op F6 onderaan het scherm moeten drukken. Dan waren ze per stuk tevoorschijn gekomen met meetgegevens erbij.
Nadat de storingen gewist zijn, kwam toen gelijk de permanente storing roetfilter doorboord weer terug ZONDER dat de motor gelopen had?
Ok, dat wist hij niet blijkbaar. We hebben eerst uitgelezen, bovenstaande 3 storingen. Toen alles gewist en sensor uitgelezen (motor gestart). Toen opnieuw uitgelezen met bovenstaand resultaat. Hij had dus gelopen.
14 jaar
Het opgegeven waardes van het drukverschil staan volgens mij in Mbar, maar deze opgegeven waardes klinken niet logisch. Zeker die waarde van 5.9. klinkt vreemd vanwege die rare punt ertussen. Zou dus beteken dat het 5.9 Mbar zou zijn, maar volgens mij werkt het niet zo nauwkeurig met een getal achter de punt of komma. Wellicht 59 Mbar, maar dan zou die 11 weer niet kloppen. Volgens mij krijg je bij verschil groter dan 500Mbar de melding dat roetfilter verstopt zit m.a.w. je opgegeven waarde zouden dan in verhouding te laag liggen? Misschien kan een ander dit bevestigen?
Als het Bar zou zijn klopt het helemaal niet!
Heb je de bedrading naar de drukverschilsensor al eens gecontroleerd? Stekker heeft 3 aansluitingen. Op de stekker staan nummer. Nr. 1 is de signaaldraad, dus wat de sensor meet/afgeeft. Nr. 2 is massa komend uit de EBE en Nr. 3 is voeding vanuit de EBE. Het is een sensor, dus de voeding zal rond de 5 Volt moeten zijn. Dit vanwege de laatste uitgelezen storing. Die storing van de turbodruk te laag is dat een nwe storing of zat die er bij eerder uitlezen ook al in? En misschien toch wel de nwe sensor opgeblazen door verkeerd om aangesloten? Bevestiging of dit mogelijk is heb ik niet. Het is van horen zeggen.
Betreft de storing van de turbodruk: die zat er al in. Als ik gas geef hoor ik de turbo wel, maar op een gegeven moment (hoger in de toeren) begint hij te blazen. Lijkt wel door de blower te komen. Ik verwacht een lekke slang ofzo, maar dat is een tweede probleem. Ik heb zoiets van: eerst dit probleem, dan het volgende.
Betreft Roetfilter doorboord:
Het drukverschil was 5.9 inderdaad. Als ik je verhaal zo lees dan is het inderdaad enorm weinig (bijna niks). Dat zal dan ook de rede zijn dat hij denkt dat het filter doorboord is: hij meet bijna geen drukverschil. Ik zal de komende week de bedrading eens doormeten. Als deze gewoon 5V aangeeft dan vervang ik de sensor. Kan het zijn dat de laatste storing te maken heeft met de sensor die achterop (in) het FAP filter zit?
14 jaar
De sensor die in het Fap filter zit is een temperatuur sensor. De derde storing op het scherm zou kunnen duiden op een probleem met de bedrading van de drukverschilsensor, vandaar.
Voor de turbodruk storing en het geluid wat je aangeeft, zou je eens naar de rubber S-vormige slang moeten kijken aan onderzijde tussen pijp en intercooler.
Knijp er eens in om te voelen of er zachte plekken in het rubber zitten.
Goede tips! Bedankt.
Ik ga:
1. De stroomkabel (1,2, en 3( van de drukverschilsensor checken zoals je hierboven aangeeft
2. Indien ok, de drukverschilsensor vervangen
Daarnaast kruip ik zo even onder de auto om de S-vormige slang op te sporen en te kijken of die lekt.
14 jaar
"Doorboort"
Even de zoekfunctie gebruiken, P1447 zoeken denk ik (of p1448 misschien)
Oiram
Kleine tussenstand: aan de sensor ligt het niet. Nieuwe gemonteerd maar nog steeds in noodloop. Ik zal dit weekend de multimeter er bij pakken om hem door te meten (had ik op mijn werk niet bij de hand). Dit weekend weet ik dus meer.
Betreft de storing turbo : ik heb naar de S vormige slang gekeken, maar het was vrij snel duidelijk dat er een gat zat in de slang bovenop (van de intercooler naar de klep toe). Die is inmiddels vervangen. Hij blaast nu minder.
14 jaar
Het heeft even geduurd, maar ik ben een stap verder. Ik heb via via een Peugeot planet geregeld waardoor het mogelijk is wat rustiger uit te lezen. Ik ben begonnen met storing uit te lezen. Nog steeds zaten ze er alle drie in. Vervolgens de storingen gewist. Toen wist ik ook zeker dat de monteur dit de vorige keer niet gedaan had. Je moet namelijk enkele vragen beantwoorden en dat was me zeker opgevallen als hij dat had gehad (ik stond er bij).
Hoe dan ook: storing gewist en gestart: noodloop weg, storing weg. Op en neer gereden naar mn werk (rijd zonder storingen en erg snel). Terug thuis (100km verder) opnieuw uitgelezen. Alleen de storing kwam terug van roetfilter doorboord. Hij zit echter NIET in de noodloop, dus zo is er goed mee te rijden. Wel is het interessant waarom de storing nog steeds aangegeven wordt, dus op advies van Hans het drukverschil uitgelezen, dit keer tijdens het rijden.
Resultaat: (snelheid in km-h / drukverschil in mb)
- 70 / 71
- 80 /80
- 120 /147
- 150 / 200
- Bij doortrekken hoger de toeren in (plankgas) 230 mb drukverschil.
Overige info betreft roetfilter:
- gedeeltelijk vervuild (tussengebied)
- Gemiddeld om de 476 km een regeneratie
- Additief: 73 gram (vorige weer nog 75 gram... gaat hard dus?)
Lijkt me dat het goed werkt als ik dat zo zie, dus misschien heeft het gewoon wat tijd nodig voordat de boordcomputer realiseerd dat het weer werkt?
Hoe dan ook, het ziet er naar uit dat het probleem verholpen is en dat de auto nog in noodloop zat omdat de garage vergeten was de storing te wissen.
Hans: Ik heb niet meer getest met een multimeter aangezien die van mij kapot is. Eerst een nieuwe kopen dus...
PS: betreft de turbodruk, dit is na het vervangen van de turboslang verholpen. Hij geeft in PP2000 geen storing meer betreft lage turbodruk. Tijdens het rijden (willekeurig moment) gaf hij een richtwaarde voor turbodruk van 1459 en hij meette 1388. Trekt ook weer prima (alleen blaast nog wel als voorheen...).
Voorlopig denk ik dat dit probleem afgerond is. Mocht het terugkomen dan laat ik het weten. Nu op naar het volgende probleem, tikken motor. Ik open hiervoor een nieuw topic.
Bedankt voor alle hulp!!
14 jaar
Netjes dat je deze informatie allemaal even post.
Waardes lijken net alsof er een nieuw Fap filter opzit, en dan zijn de waardes in hogere toeren
tegen de onderste grens aan.(doorboort ?dus)
Soms moet een computer wat langere tijd een fout zien voordat hij een foutmelding geeft.
Tis maar net wat ze erin geprogrameerd hebben (strategie noemen ze dat)
Kan dus zijn dat er na verloop van tijd toch weer een melding komt.
Maar eerst id zo eens proberen.
Oiram
Hoi Oiram,
Natuurlijk post ik dit. Is wel het minste wat je terug kunt doen en ik hoop dat het ook weer anderen helpt.
Mag ik vragen waar je de "normen" vandaan haalt? Met andere woorden: kan ik ergens opzoeken welke waardes het FAP filter normaal gesproken moet geven? Of kan dit alleen via Peugeot software?
14 jaar
Waardes uitlezen kan alleen met software.
Als ik ze uitlees noteer ik ze, vooral na foutmeldingen (codes)
Krijg je beter een idee, goed, overbelast of lek.
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar