goeiedag,
ruitenwissers en sproeiers werken spontaan niet meer...
Geen spanning op de wissermotor.
alle zekeringen zover er nog verborgen zekeringen zijn gecontroleerd.
Stuurkolomschakelaar vervangen maar geen resultaat...
wat zou dit kunnen zijn ???
Mvrgr J
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een juist schema zul je waarschijnlijk verder komen. Aansturing RW komt vanuit de BSI.
Anders even VIN nummer plaatsen
vin is: VF3GBWJYB96011686.
Klokken en tellerverlichting werkt inmiddels ook niet meer...
Mvrgr
Is het niet zo dat bij deze auto's de motorkap gesloten moet zijn voor dat de ruitenwissers het doen (contact in het slot ?) dacht ik ???
Harry, Nee bij de Berlingo in elk geval niet, partner is identiek, dus hier ook nee.
Volgens het VIN is dit al een partner met COM 2000 (stuurschakelaar) en PSF1(zekeringskast motorruimte) en kan een dealer met diagnose apparaat de werking van de RW functie 'bekijken' en testen/aansturen.
Heb je de zekeringen in de zekeringskast motorruimte ook gecontroleerd?
laat eens een herprogrammatie doen van de bsi. veel kans dat de vegers het dan doen.
Komt er wel een singaal van je com2000 af? anders is deze defect.
Als ik mij goed herrinner is er een procedure voor om hem weer aan de gang te krijgen. Het is in sommige gevallen namelijk mogelijk dat de BSI in een soort noodloop gaat waardoor de ruitewissers niet meer werken. gebeurt namelijk vaak nadat de de service stand van de ruitewissers is geactiveerd(direkt na kontakt uit rw handel bedienen). Ik kan de procedure voor deze partner nu alleen niet vinden,ik weet dat hij ook geldt voor 206 mux maar daar hebben we nu even niets aan.
Ik dacht dat je de com2000 moest loskoppelen, dan kontakt aanzetten een 5 tal minuten moest wachten, kontakt uitzetten weer 5 minuten wachten en dan com2000 weer aansluiten, als het goed is doetie het dan weer.
Verlichting uitschakelen
Eco mode niet aktief
Zet het contact aan (+APC).
Grijze stekker achter op de com los.
Wacht tot verlichting inschakeld
Contact afzetten
Ca. anderhalve minuut wachten tot BSI overgaat naar waakfase
Grijze stekker op com weer aansluiten.
Zet het contact aan
Zet het contact af.
Zet de ruitenwisserschakelaar in de stand "Auto" (automatisch wissen).
Zet de ruitenwisserschakelaar in de stand "0". De ruitenwissers moeten in de
ruststand komen te staan.
Wacht op het einde van de wisslag. Je kunt het contact weer aanzetten.
Zorg ervoor dat gedurende deze fase de portieren niet geopend of gesloten worden en
bedien geen schakelaars. Het diagnosegereedschap mag niet op de auto worden aangesloten
Dit bedoel je zeker?
zopas een mail gekregen van collega PT nieker om de procedure hier nog eens te posten, maar zie dat hans dit ondertussen gedaan heeft, met deze zou het slim moeten komen.
dit is een soort reset procedure, oorzaak van het niet werken ligt in een verkeerde bediening van de stuurkolomschakelaar waardoor deze in veiligheid gaat.
Ok Hans en Peugeot TR, die bedoelde ik .
Nou jan laat je nog even horen of het gelukt is.?
PT nieker
BSI is vervangen omdat deze toch defect bleek te zijn... ( er is een keer rook uit gekomen )
BSI is geprogrammeerd bij de dealer en alles weer ok.
Bedankt voor alle informatie!!! Misschien dat we dit een volgende keer kunnen proberen..
Mvrgr J
Is eerst die reset procedure geprobeerd? ik betwijfel het.
[quote=hans4074]Verlichting uitschakelen
Eco mode niet aktief
Zet het contact aan (+APC).
Grijze stekker achter op de com los.
Wacht tot verlichting inschakeld
Contact afzetten
Ca. anderhalve minuut wachten tot BSI overgaat naar waakfase
Grijze stekker op com weer aansluiten.
Zet het contact aan
Zet het contact af.
Zet de ruitenwisserschakelaar in de stand "Auto" (automatisch wissen).
Zet de ruitenwisserschakelaar in de stand "0". De ruitenwissers moeten in de
ruststand komen te staan.
Wacht op het einde van de wisslag. Je kunt het contact weer aanzetten.
Zorg ervoor dat gedurende deze fase de portieren niet geopend of gesloten worden en
bedien geen schakelaars. Het diagnosegereedschap mag niet op de auto worden aangesloten
Dit bedoel je zeker?[/quote]
Hans, werkt dit ook als je GEEN singaal uit de com krijgt ? BIj het bedienen van de sproeiers ?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het is eigenlijk de voorgeschreven test procedure om te bepalen of de BSI defect is, in dit geval de testprocedure als de RW niet werkt, en of je de BSI dan mag vernieuwen of juist niet in geval van garantie. M.a.w. het is niet specifiek bedoeld als diagnose aan de RW.
Volgens mij zullen de testprocedures ook op de officiele citroen-site te vinden zijn???
Nope, ben het nog nooit tegen gekomen, bij Citroen is de garantie procedure als volgt :
Klant komt met klacht, WO wordt gemaakt. (mist het pernament is, komt het SPORADISCH VOOR MAG HET NIET GEMAAKT WORDEN ONDER GARANTIE!) :S dom volk...
Gaat door naar mij, max 45 min zoeken, dan TD inschakelen. Vervolgens verder meten. Conclusie geen singaal van COM2000, is vervangen.
Ken die hele methode niet.
Van de week ook weer een C5 (ph1),vegers werken alleen bij Puls, automatisch/interval/lage en hoge stand. Geen spoeiers voor en vegers. Kijken met lexia naar singaal, geen singaal uit COM= defect. al met al een 20 min werk ...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar