auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: second opinion Airco

Bouwjaar: 2001, Motorcode: 2.0 SV Break AUT.

Hallo,

Ik ben geinteresseerd in zo'n wagen maar de aircopomp (compressor) is kapot. Ik heb me even laten informeren bij een speciaalzaak voor airco's maar die zegt dat het onwaarschijnlijk is dat de pomp zomaar kapot is gegaan. Hij heeft het vermoeden dat het (ben even de preciese naam kwijt) expansieventiel ook kapot is en dat daarom de pomp overleden is omdat de druk dan te hoog wordt in het perssysteem, het sealtje het begeeft en in het ergste geval dus vastloopt (overigens raar dat er geen overdrukbeveiliging in zit dan zou hij gewoon afslaan maar goed). Ook heeft hij het over een expansievaatje vervangen (reden ben ik even kwijt maar zal ook wel met de te hoge druk te maken hebben) al met al gaat dat zo'n 1500 euro kosten incl. opnieuw afvullen (voornamelijk arbeidsloon... 't is dan ook allemaal goed verstopt ;).

Mijn vraag: wie o wie heeft er ervaring mee, al eens gehad dat de pomp na vernieuwen na een korte periode weer kapot was ?

Ik hoor het graag.

Groet Teo

Geplaatst door

teot (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een aircopomp heeft diverse veiligheden ingebouwd
als de druk in het systeem te hoog wordt krijgt de pomp geen spanning meer
er zijn twee drukken waardoor de pomp uitgeschakelt wordt als de druk te laag is en als de druk te hoog is
als dit niet werkt dan knalt er een overdruk ventiel rond 27a 30 bar er uit maar dan moet er heel wat aan de hand zijn

andreas08 0
badge

17 jaar

M.a.w. wat mij is verteld klinkt u dus ook als een soort van onzin in de oren en zou een pompvervanging op basis van lagerslijtage -> sealtje kapot, logischer zijn.

teot 0

17 jaar

de airco man heeft gelijk

papie 0
badge

17 jaar

Het blijft altijd gissen naar de werkelijke oorzaak. Het hoeft niet zo te zijn dat een pomp stuk gaat als het overdrukventiel opent en de druk te hoog is geweest. Als de fan niet of niet juist aanslaat voor de condensor zal de druk ook te hoog worden. Normaal zal de bekrachtiging uitvallen en eventjes later weer inschakelen. Een pomp kan best stuk gaan doordat het systeem vervuild is of dat er geen of te weinig olie aanwezig is.
Wij vervangen regelmatig pompen en de oorzaak van stukgaan komen we meestal nooit te weten. Ouderdom kan een rol spelen, zowel van de pomp alswel van de inhoud van het systeem. Maar ja, alles kan, ook wat de ac specialist eerder zei. Beetje koffiedik kijken. Wil je een werkende ac, dan zul je toch iets moeten nietwaar?

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

als een aircopomp kapot is gegaan maar dan ook werkelijk kapot dient het gehele systeem gereinigd te worden alle olie moet worden ververst overal in het systeem
wordt dit niet gedaan dan loop je groot risico dat de pomp weer kapot gaat maar dan op alle slijpsel van de vorige pomp

andreas08 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.