Beste collega's.
Bij deze wagen hebben wij -zoals bij zovele - de koperen dichtringen vervangen van de injectoren. De brandstofleiding is mee vervangen in kunststof.
Maar auto draait normaal tot je effe gas geeft dan begint hij op drie cilinders te draaien. Wij hebben geen foutcodes.
Soms kan hij enkele keren heel goed draaien bij of na gasgeven, maar dan plots stottert hij en effe daarna valt hij terug in de "plooi".
Nu denk ik aan een lekkende verstuiver. Maar kan je dit testen handmatig? Je kan toch niet de stekker uittrekken uit de injectoren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je bij lopende motor de stekker los trekt dan weet je zeker dat je verstuiver kapot is. dit ivm het piezo verstuivers zijn. en hier niet tegen kunnen
het aller belangrijkste is dat cil1 verstuiver cil1 heeft
monteer je ze door elkaar terug dan heb je dit probleem. je moet via de laptop kijken welke nummer verstuiver cil1 tot cil4 heeft en dit ook op de verstuiver zelf controleren
door deze nummer stuurt de computer de verstuiver perfect aan. anders stuurt de computer deze niet perfect aan waardoor hij slecht kan gaan lopen.
verder als er iets in de zuiger is gevallen dan kan de klep beschadigd zijn, met de gevolgen ervan.
je zou eventueel ook verstuiver-retourmeting kunnen doen. dus potjes aan de retour en kijken of deze bij het lopen even snel vol komen te staan.
Auto liep tot nu toe heel goed. Vanaf deze week houd hij soms in en begint blauw te roken. En dan plots terug normaal.
Foutcode : U1228 - op afstand geregelde activering
NIemand bekend met deze foutcode?
neem aan dat je met universele tester hebt gecontroleerd. dat kan de storing verklaren u1228 en de slechte omschrijving erbij.
bij peugeot staat namelijk zulke omschrijving niet erbij. verder is het een communicatie storing, zou daar me niet direct druk om maken
wat betreft blauwe rook en inhouden.
blauwe rook wil zeggen dat hij teveel olie houdend middel heeft verbrandt.
dit samen met het inhouden verdenk ik dat het inlaat olie aanzuigt dit kan van de turbo zelf afkomen. controleer dus goed of je nergens olie verlies hebt. en ook geen overmatig olie in het inlaat zit.
Werner, die injectoren mag je toch onderling wisselen? Bij mijn weten is die 14hdi niet gevoelig aan het per ongeluk wisselen van bv. de 1e met de 2e injector?
Niet zoals bij Ford dat je ze dient te coderen.....
ze staan naar mijn weten wel degelijk getelecodeerd in de eenheid. dus onderling wisselen is niet mogelijk naar mijn weten
bij de 1.6diesel weet ik het zeker.
en eigenlijk ook bij deze. echter heb ik nog nooit de verstuivers hoeven te vervangen. als ik ze eruit haal de verstuivers leg ik ze op volgorde, waardoor ik niet in het systeem hoef te telecoderen.
[quote=jhl]Werner, die injectoren mag je toch onderling wisselen? Bij mijn weten is die 14hdi niet gevoelig aan het per ongeluk wisselen van bv. de 1e met de 2e injector?
Niet zoals bij Ford dat je ze dient te coderen.....[/quote]
ford gebruikt de dieselmotoren van PSA. dus zowel bij ford en psa moeten ze er op precies dezelfde volgorde weer in, of telecoderen
Nog nooit geweten dat je Bosch injectoren moet telecoderen.
Bij Ford voor de Delphi-injectoren, ja.
Maar Bosch?
Indien dit zo is, hoe kun die dan coderen? Zowel Brainbee als Texa hebben deze optie niet. Hoe kom je aan die codes? Het zou toch de eerste maal zijn dat ik Bosch injectoren moet coderen. Heb deze al meer dan regelmatig vervangen door ruilinjectoren.
Alle hulp welkom.
Collega's met regelmatig vervangen bedoel ik bij Hyundai en ook op Citroën Jumpers. Nooit hoeven te coderen.
bij de jumper (peugeot boxer) zit geen psa-motor in maar een ford (2.2puma) of een iveco (3.0hdi) motor
van zelfs de puma staan de iverstuiver in het systeem van de computer.
laatst software update gedaan en van elke verstuiver de gegevens in moeten voeren
enige waar niet getelecodeerd hoeft te worden zijn injectoren (maar dat is benzine)
tot hede heb ik bij alle diesels waar ik verstuivers heb vervangen, ook moeten inleren.
bovenop elke verstuiver staat een nummer, dit verschilt per motor waar en hoe het erop staat
brainbee en texa zijn zo te zien universele testers.
het is bekend dat veel universele testers niet voor elke merk de mogelijkheid heeft om zulke dingen te doen. alleen oem tester heeft dat
nog maals weet het niet zeker maar dacht dat je de verstuivers ook daar van kunt telecoderen
Werner : de jumper 2.0 hdi van 2005 met DW10 motor is toch PSA motor? Nog niet hoeven te coderen bij vervangen.
Kun je die code via chassis opzoeken? of staat die effectief op iedere injector?
die staat op elke verstuiver
1.6hdi daar kun je het makkelijk zien, de witte tekst die erop staat om de retour aansluiting is de betreffende nummer, bij deze begint hij links ongeveer in het midden en loopt hij door naar beneden.
bij de puma staat hij op de stekker aansluiting weergegeven
heb net ff gekeken en dit schrijft peugeot bij een nieuwe verstuiver als die geinstalleerd wordt
LET OP : Noteer het klassificatienummer van de verstuivers .Noteer welke cilinder(s) een nieuwe verstuiver heeft/hebben.
in mijn ogen duidelijk verhaal en zou de nummer juist in het systeem moeten staan.
heb ff de eerste bericht opnieuw gelezen en duidelijk verhaal van de verkeerde verstuivers op de verkeerde plek. hierdoor gaat hij op 3cilinder lopen en/of ook roken
even langs de dealer gaan en dit laten wijzigen, advies laat door de dealer de inlaat verwijderen en de volgorde van de verstuivers controleren en wijzigen dan weet je zeker dat je de juiste waardes overal neerzet.
heb vaker gezien dat hij slecht liep doordat de monteur de verstuivers op de verkeerde plek heeft geplaatst dan dat er maar ook 1 verstuiver kapot is gegaan. dat heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs bij 350.000km zat de eerste verstuiver er nog in
de peugeot boxers die we hebben rijden hebben altijd een puma of een iveco motor heb er nog geen 1 gezien met de 2.0hdi
het klopt wel dat de 2.0hdi een psa motor is
heb net gekeken en voor de peugeot boxer 3 heb je de keuze uit de puma en de 3.0hdi (puma 100,110,120,130,140 en 150pk versie en de 3.0hdi 145,155,160 en 175pk versie)
alleen de oude type boxer heeft de 2.0 dw10 gehad.
tevens zit op een diesel een verstuiver en geen injector. elke keer verspreek me eigen daardoor.
injector injecteert de benzine in de inlaatspruitstuk, dus voor de klep
verstuiver, verstuift de brandstof onder hoge druk in de motor dus na de klep (bij benzine 30-150bar, bij diesel tot max 2400bar )
Zopas mijn "licht"opgestoken bij Citroëndealer en Peugeotdealer : nog nooit van programmatie gehoord.
Wel moet ik effe kijken of er geen Siemens-verstuivers insteken, blijkbaar mag je die niet te vast spannen.
dus volgens de betreffende dealer zou het niet hoeven.
dan zou ik graag de laatste acht van chassisnummer hebben zodat we kunnen kijken in de methode van exact deze auto of de verstuivers daadwerkelijk ingeleerd moet worden of niet.
tot hede elke diesel die ik gehad heb en software of computer heb vervangen was het zelfde. ik moes telecodering en clasificatie van de verstuivers eruit halen (telecodering wil zeggen informatie of er airco op zit, wat voor koelvin en dergelijke zaken)
deze moet je namelijk ook in de nieuwe zetten
dus als je verstuiver vervangt of zelfs wisselt moet je de clasificatie van de verstuivers ook wijzigen
om zeker te zijn wat peugeot zegt zou ik dus de laatste acht van chassisnummer willen hebben
Bij ELKE EDC16 (en hoger EDC17 ...) moet je de IMA code vastleggen en zijn dus de verstuivers plaatsgebonden.
Moet je terug op de schoolbanken gaan zitten.
Ere wie ere toekomt. Heb de Texa geupdated en er mij effe mee bezig gehouden. "Verstuivers" hebben inderdaad een code. Maar blijkbaar staan de verstuivers allen op hun plaats. Ik denk dat ik in de richting van een verbrande klep ga moeten gaan.
Bij deze : ze hebben inderdaad een code. Mea Culpa.
kun je in meting gegevens niet zien welke cil er vreemd gaat doen als ie onregelmatig gaat lopen? er wordt hierboven door werner geschreven dat ie nog nooit een verstuiver van een 1.4 heeft moeten vervangen. zal ongetwijfeld, maar heb zelf een andere ervaring. een verbrande klep bij een stationair goed lopende motor, en af en toe op 3 pitten lopen lijkt me ook raar.
Retourmeting ok. Maar nu draait auto constant op "3 poten". We zoeken verder. Als je hem start draait hij effe preces een toer zonder compressie, vandaar mijn idee van klep die tikje openblijft met resterende roetresten, of verbrande klep.
als je bang bent voor je kleppen dan is er niks makkelijkers dan verstuivers eruit halen en met een camera in de kop kijken dan weet je direct meer.
aangezien je aangeeft dat retourmeting ok is dan zal de verstuivers goed zijn werk doen.
dus of de verstuiver zou niet goed zijn waardoor hij niet goed inspuit
hoop ten minste niet dat je de verstuiver zelf ook hebt schoongemaakt, het deel dat in de kop zit, want dan kunnen de gaten verstopt raken waardoor hij niet goed meer kan vernevelen in de kop.
kort gezegd ben ik bang dat de nu volgende stap demonteren van de verstuivers is en met camera in de kop kijken en de verstuivers controleren.
tevens zou je kunnen kijken om de egr af te doppen tijdelijk of dit effect heeft. maar dan zou je met starten ook veel problemen hebben. en storing op de egr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar