De water temperatuurmeter is recent vervangen door een nieuwe en die werkt naar behoren. Ik heb een compressie meetsetje gekocht en zal dit weekend eens kijken of dat meer inzicht brengt. Auto loopt op lpg dus die klepzittingen zouden het wel eens kunnen zijn.
De benzineinjectoren zijn nauwlijks gebruikt aangezien de auto alleen de eerste paar minuten op benzine loopt, daarna schakelt hij over naar LPG en worden ze in principe niet meer gebruikt. Slijtage van de injectoren lijkt me daarom onwaarschijnlijk, ook kan ik dit niet zo goed rijmen met het feit dat het alleen de eerste 500 meter optreedt en daarna over is. Bij injectorproblemen zou ik ook effecten verwachten bij een warme motor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb hier een 406 Coupe met een 2.0L 16v motor (EW10J4) die direct na het starten bij een koude motor niet op alle cilinders lijkt te lopen. De motor heeft weinig vermogen en het lukt alleen om met verhoogd toerental weg te komen. Aan de uitlaatgassen ruik je dat hij behoorlijk rijk loopt. Motormanagement lampje brandt niet en er zijn geen storingen opgeslagen. Na een meter of 5 a 600 rijden is het probleem over en loopt de motor normaal. De auto is voorzien van een LPG installatie en heeft ca 390.000 Km op de teller. Ik heb de bougies er uit gehaald om te kijken of daar wellicht wat aan te zien was maar die zagen er normaal uit. Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Kan toch duiden op een versleten motor.
Watertemperatuursensor kan een verkeerde waarde geven .
Injectoren , worden slecht , waardoor er geen goede verneveling plaats vind , dus een moeizame verbranding.
Klepspeling of klepzittingen weg gezakt in de kop .
Meet eens compressie als de motor koud is en nog niet gelopen heeft.
Slijtage aan de injectoren als gevolg van vervuiling wel .
Ze worden maar weinig gebruik , als je rijd met maar weinig benzine in de tank , is er dus grote kans op condensvorming , dit gaat mee in de benzine , op het moment dat de motor overschakelt op gas , worden de benzine injectoren uitgeschakeld en kan het water zijn werk gaan doen.
Ze vernevelen dan niet goed meer , en zeker bij een koude motor zul je dit het meeste merken.
Idd wat Kaleido al aangeeft,benzine injectoren zijn waarschijnlijk vervuil door het rijden op lpg.
Het op benzine starten is niet voldoende om ze schoon te houden.
Wat je kunt proberen is het volgende tank 25 liter V-power en gooi er twee flesjes injectorreiniger bij van bijv wynn's.
Even niet op lpg gaan rijden maar alleen op benzine de tank leegrijden,daarna verse benzine erin gooien (±25 liter)
Vaak knapt het hier al goed van op.
Mocht dit niet baten,tja,dan zul je de injectoren ultrasoon moeten laten reingigen.
Mocht dit ook niet helpen,dan ben ik bang dat de klepzetels te ver ingezakt zijn.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar