Peugeot 306: slechte start en inhouden tijdens rijden.

Bouwjaar: 1999

Hallo, ik heb een peugeot 306XT 1,6 8V van 3-1999 met 95000km en deze heeft het probleem dat hij bij een koude start beroerd loopt.
na zo´n dertig seconden is het probleem gelijdelijk weg en loopt hij wel redelijk.
rij ik echter met een continu snelheid van 50km en met zo´n 2500 toeren dan houd hij constant licht stotend in, niet ernstig maar wel vervelend.
er zijn door de garage al alle vier de sproeiers en bougies gewisseld, en getest op eventueele lekkende koppaking.
alles was volgens hun in orde.
wie heeft hier vaker van gehoord of heeft enig idee.

Cees1560

Geplaatst door Cees1560 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

PETER8876 (0) PRO, 18 jaar geleden

bobine of temp sensor

Jan051 (0), 18 jaar geleden

Kan brandstoffilter zijn, als hij inhoudt tijdens het rijden of stottert. Zo'n filter moet je ong. elke 40.000 km vervangen

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Misschien een slechte plek in de gaskleppotentiometer.

205GTiGriffe (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik ga met Peter mee!

master (0), 18 jaar geleden

Even uit laten lezen en als dit niets oplevert kun je bepaalde sensoren vervangen. klinkt als mijn oude probleem zie topic http://www.problemcar.nl/index.php?topic... het kostte mij een motormanagement systeem

ak73 (0), 18 jaar geleden

Waar zit de temperatuur sensor?

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Cees, het is belangrijk dat je begint met een juiste diagnose. Dus uitlezen zoals master zegt,daar moet je minimaal mee beginnen voor dat je van alles gaat vervangen wat niet stuk is.
et de test apparatuur kan ook gekeken worden de waardes van de sensoren ook evereenkomen met wat ze werkelijk moeten zijn.
Hierbij denk ik voornamelijk aan onderdruk sensor, koelvloeistof temperatuursensor en lambda sonde.
De massaas van de motor en chassis zijn ook wel eens een oorzaak van storingen.
Kim, temperatuur sensor zit in het thermostaathuis en is groen van kleur en heeft 2 aansluitingen.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord, nu maar effe thermostaathuis opzoeken:).

Cees1560 (0), 18 jaar geleden

bedankt voor alle adviesen, en ik ben bij de garage geweest voor de uitlezing. zij constateerden dat de MAP sensor niet helemaal tof meer was, en hebben deze vervangen en de auto starte natuurlijk op dat moment weer goed.
maar hedenmorgen waren beide problemen gewoon weer terug.
wat ik me nu afvraag is of dit gezien moet worden als één storing of dat dit er twee tegelijk zijn.
tevens als reactie op eerdere adviesen is mijn vraag ?
.is het mogelijk om de diverse sensoren ook zonder de specifieke garage diagnose apparatuur te controleren b.v. d.m.v. een DMM of een scoop.
en is de bobine eventueel met een megger te testen op doorslag ?
op die manier zou ik mischien zelf al wat kunnen uitsluiten.
.waar zit bij mijn auto het bransdtoffilter ?
.waar zit de gaskleppotmeter en welke ohmse waarde zou deze moeten zijn ?
.temperatuurmeter komt gewoon normaal uit de hoek vandaan en geeft geen vremmde waardes of schommelingen, is dit trouwens gewoon een PT100 ?
.de massa van de motor en chassis zijn dat de litsen onderaan de motor.
.is het niet mogelijk dat er mechanisch iets niet deugt (lekke pakking in aanzuigspruitstuk, kleppen welke niet tof meer zijn, o.i.d.)
wat ons trouwens nog meer opvalt is dat na het starten de auto en eromheen erg naar benzine ruikt, dit is niet onder de motorkap maar komt bij de start gewoon via de uitlaat naar buiten.

ik hoop met de antwoorden zelf e.e.a te kunnen uitsluiten, voordat de garage allerlei dingen verwisseld welke gewoon goed zijn

nou ja, zoals je ziet levert een vraag meer vragen op, maar ik heb er wel vertrouwen in dat we eruit gaan komen

alvast bedankt.

Cees1560 (0), 18 jaar geleden

e.e.a opgelost
stank van de benzine was een defecte flens van de kat.
was wel vreemd want toen ik na vervanging uitlaat aangaf dat er een behhorlijk ander gelud inzat kreeg ik te horen dat dat normaal was bij een 'goedkoper exemplaar'dan die van peugeot zelf.
opgelost door nieuwe katalysator te plaatsen.
rot lopen na koude start kwam door de temp sensor op het pomphuis deze was defect geraakt en gaf de verkeerde waarde weer.
blijft over het vervelende inhouden tijdens continu snelheid.
daar dit echt een vervelend iets begint te worden heb ik besloten deze auto in te ruilen.
en het zal geen peu zijn deze maal.

allen bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum