Ik heb sinds kort een andere auto aangeschaft, waar zowaar een analoge termometer in zit die als het goed is de koelwatertemp. van het motorblok aangeeft.
Echter deze temperatuur loop nooit verder op dan ca. 70 graden celcius.
Het lijkt wel of de sensor defect is, want meter slaat af en toe uit, maar meestal niet.
Ik heb de contacten allemaal los gehaald en ingespoten met contactspray en deze een aantal maal in- en uit elkaar geschoven. Niets hielp.
De interieurverwarming is na ca. 10 min. wel warm, dus ik denk niet direct aan de thermostaat.
Tevens heeft de auto een topsnelheid van ca. 130 km/h, aan de lage kant denk ik.
Luchtfilter en brandstoffilter vervangen, werking EGR gecontroleerd.
Ik weet niet of deze problemen met elkaar verband houden.
Kent iemand dit probleem?
Bij voorbaat dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hr Brom, het kan goed de temp.sensor zijn,dan is het de blauwe sensor. verder zijn er veel peu.306 dus welk type en wat voor motor?
Beste John,
Stom van me, dit had ik er natuurlijk even bij moeten vermelden.
Het gaat hier over de onderstaande auto:
Peugeot 306 XN Break 1.9 atmosferische diesel uit 1997
Alvast bedankt,
Daniël
18 jaar
bij mij stond de temp op ca 83 graden na vervangen thermostaat. stond daarvoor op 70graden
18 jaar
Dag Jos,
Ik zal van´t weekeind de thermostaat eens even testen op openings- en sluitingstemperatuur, wellicht dat deze toch deffect is.
Ik laat het wel weten.
M.v.g.
Daniël
18 jaar
De problematiek van de koelvloeistoftemperatuur is opgelost;
Eerst de thermostaat verwijderd en gecontroleerd op een goede werking. Toen deze goed bleek heb ik de pinnen van de blauwe sensor een voor een via een indicatielampje even aan massa gelegd en gekeken of de meter uitsloeg; en inderdaat dat deed hij, dus geen defecte meter en geen kabelbreuk. De sensor zelf was dus defect.
Op de problematiek van het motorvermogen is moeilijker een vinger te leggen. Hier wat constateringen:
Inlaatspruitstuk losgehaald, deze was aan de binnenkant bedekt met zo´n 5 mm teer / uitlaatgas-recidu. EGR-klep functioneerde nog goed, echter de toevoerslang / buis was ook aan de binnenzijde bedekt met 5 mm teer.
Deel-oplossing:
EGR-klep afgedopt door een stalen plaatje tussen het uitlaatspruitstuk en ingang EGR-klep te monteren.
Uitlaatspruitstuk gereinigd met benzine.
Motor had na deze behandeling meer kracht.
Echter,
Nu varrieert de topsnelheid van mijn auto nog steeds tussen de 130 en 160 km/h op de teller. De ene dag rijd hij harder dan de andere dag. Eerst vermoede ik dat de buiten temperatuur een grote rol speelde, echter nu ben ik hier niet zo zeker meer van.
Dus verder sporen dan maar. Nu verdenk ik de klepspeling.
M.v.g.
Daniël
18 jaar
Ligt er niet veel katalisatorpulver voor de kat waar hij telkens door verstopt raakt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar