auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: sluge

Bouwjaar: 1998

Hoi ik heb een 406 8-v uit 98 nu heb ik de slangen van de carterventilatie schoon gemaakt want daar zat van die witte drap in ik heb geen koelvloeistof verlies ook geen olie verlies en ik rij toch 270 km per dag dus de motor wordt goed warm de thermostaat is ook nieuw.zoals ik al zei de slangen zijn schoon gemaakt en binnen twee weken is het weer het zelfde,wat kan dat zijn.ik heb trouwens ook een nieuwe o-ring op het peilstok monteerd.maar dat hielp niks wie weet raad.v.g alan

Geplaatst door

flow (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mijn ervaring is dat het ene merk olie meer last van dit euvel heeft als het andere.Heb er nu Mobil 1 in en dat geeft geen sludge.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Ja maar het is een vocht probleem en ik neem dat er in de olie toch geen vocht in zit kan het vocht ergens uitwendig binnen komen,ik heb al gezocht maar kon niks vinden.ik zal ook andere olie proberen om het uit te sluiten.

flow 0

19 jaar

Volgens komt het ook een beetje omdat de rubber en plastic slangentroep een veel lagere temperatuur aanneemt dan de rest van het motor blok en de olie. Juist op die plaatsen blijft er veel condens achter wat zich dan weer met de carterdampen mengt,vervolgens heb je dus sludge. En inderdaat zoals Oldtimer zegt met andere olie kan het minder zijn. een kwalitief betere ole, dus olie met betere specificaties zal dit minder snel hebben. het is een bekende eigenschap, want voor dit type auto levert peugeot een modificatieset om te voorkomen dat het zaakje in de winter bevriest.

T luteijn 0
badge

19 jaar

condens komt waar kou en warmte botst, lijkt me toch sterk dat een ander merk olie dit zou oplossen, dan zou peug. geen modicficatiesetjes leveren , maar andere olie voorrschrijven.

ben met de anderen eens dat kwaliteit olie beter is, maar het voorkomt sludge niet.
af en toe de auto eens flink heet stoken met een stuk snelweg doet wel wonderen.

arie549 0
badge

19 jaar

Hallo! ik rij elke dag 270 km het hele jaar door als die dan niet warm wordt dan weet ik het ook niet meer.het is wel allemaal raar,vind ik v.g alan

flow 0

19 jaar

Arie ,het modifikatie set vermindert niet de sludge vorming maar voorkomt in de winter alleen maar dat de slangen niet bevriezen. Condens komt waar warmte en kou botst zeg je, de warme carterdampen komen in de koudere carterventilatieslang terecht waar de de aanwezige vocht in de damp condenseert op de wand van de slangen.

T luteijn 0
badge

19 jaar

kan ik daar iets aan doen.

flow 0

19 jaar

Alan Zlodi hoe is het met de carter ontluchting?
Is die misschien met een tekleine opening (is maar een idee).
Dat de warmte niet goed weg kan?
Wat T Lutelijn schrijft, misschien de slangen isoleren met buis isolatie 12 15 22mm.
is de motor temp inorde 80 a 90 graden.
Wie weet heb je er wat aan, en kan een specialist je verder helpen.
Gr Willem de vries.

w.vries28 0

19 jaar

Alan,

Ik heb dezelfde ervaring gehad met de 405. De beroemde XU motoren met al die slangen voor van alles en nog wat hadden s' winters bij de carterontluchting last van sludge. Ik heb diverse malen een en ander gereinigd zonder resultaat. 'Somers geen probleem, 's winters veel sludge. Hou op met je daar zorgen over te maken.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

ik dacht eraan om ze te isoleren.de motor temp is 100% inorde altijd 80/85 graden.

flow 0

19 jaar

Isoleren kan geen kwaad.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Ja ik dacht ze te isoleren of af te schermen.het liefst zou ik ze helemaal naar achteren leggen boven de uitlaat zodat ze altijd warm zijn.maar ja dan moet ik ze gaan verlengen maar het is natuurlijk te proberen. v.g alan

flow 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.