Hallo,
ik heb een probleem......waar ik op dit moment niet meer zelf uitkom.
mijn peugeot 306 die is tegen een stoeprand gekomen met de rechtervoorwiel.
vervolgens zit er een tik in de km teller-naalt, trilt het stuur, en schud de auto heen en weer.
en dat allemaal tegelijk.
toen we gingen zoeken waar de tik vandaan kwam, hebben we geconstateerd dat de rechtervoorwiel krom is, dus geen slag maar krom.
maar wat er toen nog meer aan de hand bleek te zijn dat ging onze verbazing te boven.
wij hadden de auto opgekrikt links+rechts voor. auto in de eerste versnelling, koppeling los.
de monteur stond bij het linkerwiel, en zegt tegen mij je kan de koppeling al los laten..........loopt ie naar rechts bleek dat die gewoon lekker aan het spinnen was, en links deed niks.
dus al met al rij ik nu met 1 wiel aandrijving, en een schuddende auto+km teller-naalt+stuur.
wie o wie kan mij de gouden antwoord hierop geven.............?????????
BVD Jongens!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jou auto heeft ook een beste klap in de versnellingsbak gehad waarschijnlijk is hier iets in gebroken of krom of je aandrijf as o.i.d.
Gr. Harry
[quote=sjonwa]loopt ie naar rechts bleek dat die gewoon lekker aan het spinnen was, en links deed niks.[/quote]
Dit is geheel normaal.... Indien dit niet het geval zou zijn kwam je de bocht niet om.
Overigens had jou monteur dit kunnen weten.
Laat er eens naar kijken door iemand met echt verstand van zaken, dit komt zo niet goed.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=sjonwa]loopt ie naar rechts bleek dat die gewoon lekker aan het spinnen was, en links deed niks.[/quote]
Dit is geheel normaal.... Indien dit niet het geval zou zijn kwam je de bocht niet om.
Overigens had jou monteur dit kunnen weten.
Laat er eens naar kijken door iemand met echt verstand van zaken, dit komt zo niet goed.
Gr. paul[/quote]
De voorwielen stonden los van de grond.
auto gestart, in versnelling gezet, gas gegeven, en alleen het rechtervoorwiel draait? en het linker doet niks staat gewoon stil draait niet?
dus de hele auto rijd op het rechter voorwiel... met gevolg dat de auto naar rechts trekt omdat links neemt die mee
??
ik snap niet wat hier normaal aan is
15 jaar
Zit je aandrijfas wel goed in de bak ???
Gr. Harry
krik alleen links eens op??
blokje voor en achter t rechter wiel en kijk eens of ie dan wel draaid!
Blokkeer anders je rechter voorwiel dan eens en kijk wat je linker voorwiel vervolgens doet.
Dat had je monteur ter plaatse ook wel kunnen bedenken.....
Paul bedoeld te zeggen dat er in jouw versnellingsbak een differentieel zit. Dit is een combinatie van tandwielen die ervoor zorgen dat beide voorwielen wel aandrijving hebben maar bij het nemen van een bocht TOCH met verschillende snelheden kunnen draaien zodat de zaak niet gaat "wringen".
Dat jouw auto naar rechts trekt, is na zo'n klap normaal. Hij moet uitgelijnd worden. Misschien zijn er ook nog wel draagarmen krom. Dan moet je die eerst vervangen.
15 jaar
Je was me net voor, Jerry....
15 jaar
moet je niet van die lange verhalen typen
[quote=CARS&MOTORS]krik alleen links eens op??
blokje voor en achter t rechter wiel en kijk eens of ie dan wel draaid![/quote]
zowel rechts als links is los van elkaar opgekrikt en uitgebreid getest
en toen allebei tegelijk.
linkerwiel doet helemaal niks
er is gas gegeven tot 50 km p/u
in 3 versnellingen en gedraaid met het stuur................
linkerwiel ligt gewoon te wachten tot de rechter begint te draaien.
en dat van de versnellingsbak had de monteur mij wel uitgelegd.
en al heeft hij mij de oplossing verteld volgens hem, toch zou ik graag van jullie ook horen.
want we zijn allemaal mensen en als ik meerdere opties heb waar het probleem aan kan liggen is het makkelijker voor mij om te gaan zoeken.
van onder is niks te zien dat (ernstig) krom is, het wiel is scheef krom , dus geen slag.
daar ligt het gewiebel aan want hij stoot het naar de aandrijfas hard, en dan tikt harder over in het stuur.
15 jaar
draait het wiel wel als je met de hand eraan draaid
Was je me alweer voor. Je moet niet van die KORTE berichten typen.
15 jaar
En wat is volgens jouw monteur de oplossing?
Andere bak eronder?
15 jaar
begin eens met een recht wielte monteren
denk dat ie gewoon vast loopt tegen de schokbreker
en als t erg is zal de aandrijfas in de hoes gebroken kunnen zijn
een bak stuk??
moet je wel HEEL hard ergens tegen aan rijden
[quote=CARS&MOTORS]begin eens met een recht wielte monteren
denk dat ie gewoon vast loopt tegen de schokbreker
en als t erg is zal de aandrijfas in de hoes gebroken kunnen zijn
een bak stuk??
moet je wel HEEL hard ergens tegen aan rijden[/quote]
Zou kunnen maar ik neem aan dat DAT wel gecheckt is.....
Voor hetzelfde geld is alles krom daar rechtsvoor.
15 jaar
[quote=CARS&MOTORS]draait het wiel wel als je met de hand eraan draaid[/quote]
zowel links als rechts zit niet vast.
rolt even gelijkmatig met de hand.
15 jaar
[quote=Santa]En wat is volgens jouw monteur de oplossing?
Andere bak eronder?[/quote]
deze monteur (gepensioneerd) die heeft gistermiddag naar de auto gekeken, maar het begon tegen 7 uur donker te worden en we deden het gewoon buiten dus vandaar.
hij heeft mij geadviseerd om de auto te laten voorkeuren bij een autogarage, en hier op problemcar deze probleem voor te leggen.
want hij zei zelf hij kan wel conclussie's trekken, maar hier zitten er behoorlijk wat proffesionals......... dus dan kan ik oplossingen afwegen wat ik hier terug krijg.
------------------------------------------------------
- wielen rollen handmatig goed zowel L als R
- remschijven zijn niet krom
- linkerwiel die niet draait is recht, en rechterwiel die wel draait is krom
- stuur staat scheef naar rechts getrokken, wijkt ook uit naar rechts bij losse stuur
- km teller naalt+ stuur+ auto trilt gelijkmatig, maar dat zal aan die kromme velg liggen, maar dat gebonk is niet het grootste probleem
- stabilisatorstang is NIET krom, en voor de rest heeft de monteur ook niets kroms kunnen vinden.
- wel een losse stuurhoes
- maar.................waarom draait me linker wiel niet !!?
15 jaar
#wielen rollen handmatig goed zowel L als R#
draaien de aandrijfassen dan wel mee
Wat gebeurt er nu als je de auto links voor opkrikt, de motor start en hem in de versnelling zet, en dan rustig de koppeling op laat komen ???
Als hij een klap gemaakt heeft aan de rechterkant,dan mag je er rustig van uit gaan dat niet alleen de velg het probleem is,maar dat er het e.e.a. krom is..daarom trekt hij ook en hoor je geluiden..
Dat maar 1 wiel draait is zoals al gezegd word normaal,maar als het rechterwiel op de grond staat en links staat hij opgekrikt moet deze draaien,zo niet,dan zit het of in de aandrijfas,of in de bak,
15 jaar
Hoe ben je nu precies tegen de stoeprand aangekomen, schuin of zijdelings?
Tis net of je eindoverbrenging stuk is. Of het differentieël. Dat ding zorgt ervoor dat je voorwielen verschillende snelheden kunnen draaien. Want bij opgekrikte auto en wielen vrij horen de wielen bij het draaien dan toch tegengesteld te draaien?
Zou zijn lange rechter aandrijfas naar binnen zijn geslagen bij de klap en daar het binnenwerk half vernield hebben?
15 jaar
Als de auto nog rijd is het geen probleem wil je dat allebij de wielen bij een opgekrikte auto draaiendan sper diffirentieel monteren, snap die zg monteur ook niet erg succes jan
tijd voor de garage
draaid wel draaid niet
los wel los niet
zou best kunnen dat de bak of de as een opdonder hebben gehad en niet voor een 123 op de tuingrond manier te zien
Ik weet het ! Je bent een aandrijfas verloren ! :)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar