Hallo,
Momenteel ben ik bezig met een onderhoudsbeurtje van Peugot 307. Dit is een 1.6 met automatische versnellingsbak. Ik heb inmiddels olie uit de automaatbak afgetapt, want ik ging ervanuit dat ik zowiezo zonder lastige gereedschap het nieuwe olie er zo op zou krijgen. Niet dus. De olievulplug bovenop de versnellingsbak kan alleen met speciaal dop losgedraaid worden.
Weet iemand van jullie misschien welk gereedschap dit is en waar evt te verkrijgen is?
Ik ben vandaag wel naar brezan geweest maar die hadden wel wat verloopstukken met vierkante vorm, wat op het oog paste maar het was niet die maat. Ben echt radeloos, wil nu vanavond evt proberen om een lange platte schroevedraaier in die vierkante plug te proppen en zo middels een grote zware tang, de plug in beweging te brengen.. maar dit zal denk ik meer kwaad dan goed doen.
Ik heb een foto bijgevoegd, zodat jullie een beter beeld krijgen waar ik het over heb.
Mvg
[img]http://i.imgur.com/pDGa0tf.jpg?1[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Openen kan mogelijk ook met een verlengstuk dat standaard in doppenset zit. Dat stukje past ook in een dop.
Probeer het daar eens mee.
met verlengstuk van de doppenset gaat niet.
dit komt omdat hij nog een fractie kleiner is.
geen 3/8ste maar dan fractie kleiner
op werk hebben we een verloop van 3/8ste naar 1/2 toe aangepast zodat de 3/8ste iets kleiner is en er wel in past.
tevens zou ik ff vertellen hoe deze gevult moet worden
lege automaat is 6liter wat er in gaat
afgetapte automaat gaat ongeveer 3liter uit en rest blijft zitten.
aftappen is de bak warm draaien zodat alle ijzer en vuildeeltjes in de olie zit, dit met motor af
dan onder het aftappen. aftap plug zijn verschillende types bij, let op dat je niet een plug van 5cm of langer eruit draait, dit is niet nodig en moet blijven zitten. je moet dan de plug hebben die daar weer in zit.
hierna vul je hem via de plug boven op de bak. doet er ongeveer 3liter in.
hierna laat je de motor weer warm draaien en kies je elke versnelling die er is en laat hem daar ff pakken. als olie warm is (motor dus warm)
dan laat je MET LOPENDE MOTOR de aftapplug weer eruit. nu stroomt er olie uit de bak of hij druppelt.
Als hij stroomt laten stromen tot hij druppelt, dan zit hij precies op niveau. (dit is ook de rede dat de lange plug niet uit de bak gedraaid moet worden maar de dop daarin, geldt voor de oudere types, nieuwere heeft dit niet is alleen plug)
druppelt hij direct dan, aftapplug erin en motor afzetten dan weer 0.5l erin en weer van voor af aan beginnenn, olie warm draaien en alle versnellingen pakken. dan aftapplug eruit en laten stromen tot hij druppelt. druppelt hij weer direct dan 0.5l erin doen, en zo verder tot hij van stroomen gaat druppelen.
maar wel de motor laten lopen.
met lopende motor loopt er ongeveer 3liter in de unit constant rondt dus hij het niveau bij de plug staat dan lager dan als je de motor afzet dan stijgt het bij de aftapplug. vandaar met lopende motor peilen
@trucker0werner
idd die verloopstuk past niet, vierkant gat van de vulplug is een fractie kleiner...ik heb ook zon kleinere verlengstuk van een wat kleinere doppenset, maar dit past ook niet, het is gewoon te klein. Op zich vullen is geen probleem, ik heb hier gewoon boekje bij. Natuurlijk zegt Peugot dat ik een diagnose apparatuur eraan moet hangen om zo de temperatuur te meten alvorens bijvullen, gelukkig ben ik laatste jaren wat manipulatiebestendiger geworden. Maar idd, trucker ik zal je advies zowiezo opvolgen.
Mannen zowiezo bedankt,
11 jaar
Dit klinkt misschien een beetje vreemd,(bij mijn renault zit ook zo'n vierkante caterplug) ik gebruik er een deurkruk voor die bij de binnendeuren zitten werkt echt super!
Alleen heb ik er niet zoveel kapjes en kabels in de buurt zitten, dus ik hoop dat de pen lang genoeg is om een slag te kunnen maken.
11 jaar
deurkruk, grappig hehe..maar als het werkt.. nou bij mij was het gisteravond toch nog gelukt. Heb gewoon met een oude platte schroevendraaier de plug losgemaakt.. (zat zelfs te denken om die ene verlengstuk te gaan vijlen, maar dat zouden mijn buren niet zo fijn vinden om 2300 uur savonds.)
Nee maar dat ging vrij makkelijk met schroevendraaier, die goed vastgezet in de vierkante dop, en daarna boven bij de handvat vastgepakt met een grote tang. Klik zei de plug en draaide zich los. Heb inmiddels 3 liter olie opgezet, dit vond ik wel lastig omdat ik zon kleine knijpfles heb met zon lange siliconenslang erop. Dus moet steeds 300 ml bijvullen. Maar vanavond als het allemaal goed kan ik de klus verder afmaken. Auto op temp zetten en daarna bijvullen tot het niveau goed is.
Mag ik jullie bedanken voor jullie ondersteuning? ;)
mvg,
Al
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar