Hallo,
Ik heb een fantastisch mooie strakke 205 1.1 XL van 22 jaartjes jong.
Het enige en grootste probleem aan het beesie is dat hij slecht start... Nou is de carburateur al eens vervangen. Zo ook de brandstofpomp, de ontsteking, versterkermoduul, de bougies, inspuiteenheid...
Wat blijft er dan nog over? Hij start nog steeds slecht. Er is geen patroon te bedenken wanneer hij t nou wel of niet doet. Dat is gewoon steeds een verrassing. Heel soms doet hij t ook wel na 1 keer. Maar het gemiddelde ligt bij de 3 keer. (dus soms ook 8 keer of meer) Als hij besluit te starten dan start hij ook heel gemakkelijk met nog geen millimeter gaspedaal erbij. Soms lijkt (lijkt!) het te helpen door eerst een aantal keren de auto op contact te zetten (tot de brandstofpomp zn klikje laat horen) voor je doorstart.
Ik weet niet meer wat ik er mee moet. Wat ik wel weet is dat ik hem NIET wegdoe! Want voor de rest is het de strakste 205 van 22 jaar die ik ooit gezien heb:)
Vriendelijke groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je bedoeld aanslaan i.p.v. starten. Maakt het uit of motor warm of koud is? Je zou toch eigenlijk moeten kunnen achterhalen of er (voldoende)brandstof uit de verstuiver/injector komt op moment van niet aan willen slaan. Hoor je wel elke keer op contact ca 3 sec. het gezoem van de brandstofpomp in de tank? Hoe is de staat van het brandstoffilter? Is deze al eens vervangen?
aanslaan inderdaad ^^
Warm of koud maakt niet uit. Heb eerst wel gedacht dat ie warm lastiger aansloeg dan koud. Maar soms doet hij het met warm ook wel in 1 keer. Het stomme is gewoon dat er niet echt een patroon in zit. Hij reageert tegenwoordig ook niet op startpiloot. en dat deed ie van de winter wel. (geen zorgen ik gebruikte dat maar heel weinig als hij écht niet wilde) Na de winter is bijvoorbeeld ook de carburateur vervangen en toen had ik de startspray ook eigenlijk niet meer nodig.
Je hoort heel duidelijk het gezoem van de brandstofpomp en dat eindigt in een tik. Pas daarna start ik door. Op een of andere manier hoor ik ook aan het doorstarten of hij wel of niet gaat aanslaan. (Weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven, Geluid klinkt wat zwaarder als ie het wel gaat doen. en wat lichter en ratelender als ie het niet van plan is) Ik maak het wel vaag :)
Ik meende dat de brandstof injector vervangen was. Ik zal dat voor de zekerheid nog een keer navragen. (volgende week na zn vakantie)
Nou vertelde een houtje touwtje hobbyist mij gister iets over een slecht contactslot... Is dat uberhaupt mogelijk dat je daardoor slecht zou starten? want hij draait gewoon nog soepel en reageert nog op iedere stand zoals het zou moeten (in de dashboard verlichting dan).
12 jaar
Benzinefilter?? Geen antwoord op gegeven.
Nog een basiscontrole: klepspeling controleren c.q. afstellen.
o ja, filter is ook vervangen. klepspeling controleren en afstellen.. Zo te zien een hele klus. Daar zal ik eerst iemand voor moeten charteren. Maar is het dan niet zo dat ie dan helemaal niet zou moeten starten? Want het is echt puur het aanslaan. (misschien zeg ik nou iets stoms)
Verder is de benzine injector inderdaad wel vervangen. Een probleem is ook dat de motor niet uit te lezen is. Er zit een mechanische pomp op die er officieel niet op hoort. Er hoorde een elektrische pomp in. Bij de vorige eigenaar is daar kennelijk mee geknutseld.
12 jaar
Een update:
Ik ben al een paar ribben kwijt aan het autootje. En ik ben na veel verschillende verhalen nog eens harder gaan nadenken. En veel dingen kloppen niet. VAn het weekend wees iemand mij op een BDP sensor. Maar toen ik daar naar keek zag ik m wel zitten maar het snoer liep uit op niks. Wat er onder de motorkap zit klopt ook gewoon niet. Op forums kan men niet zien hoe het er uitziet dus ik ga komende week het volgende doen. Ik geef mijn lieve Peugeotje nog 1 kans:) Ik heb van iemand een telefoonnummer gekregen van, naar men zegt, DE peugeot man. Dus die ga ik even bellen voor een afspraak.
Ik hoe je op de hoogte!
12 jaar
Die BDP sensor waarvan het draadje doodloopt in een niet aangesloten stekker klopt. Dus daar is niets mee aan de hand. De BDP sensor wordt alleen gebruikt om de ontsteking m.b.v. een speciaal peugeot kastje af te stellen c.q. te controleren = aansluiting van dit kastje gaat dus op de doodlopende stekker. Of de rest "verziekt" is, kan DE peugeot man wellicht beoordelen.
Ik ga morgen bellen voor een afspraak. Ik heb me er eens beter in verdiept omdat ik sommige verhalen niet vond kloppen. Die man vertelde mij dat die sensor met het starten te maken had en dat als dat stuk ging dat het heel goed zou kunnen dat die sensor dan soms wel soms niet zn werk doet en dus soms niet en soms wel start. Ik ben wat auto's betreft (nog) een leek en van monteurs neem je dan een hoop aan.
Na wat zelf verdieping blijkt er dus wel degelijk een elektrische pomp op te zitten.. die hoor je zoemen. Ik heb alleen ook iets gevonden op het blok dat heel sterk lijkt op een mechanische pomp. Als ik tenminste vergelijk met de pomp in de 205 van mijn vader. Alleen daar is niks op aangesloten. En met nog 2 losse stekkers vermoed ik dus dat het motorblok niet meer zn originele blok is. Ik kan de motorcode nergens vinden dus ik kan het niet controleren. Waar ik dus nu aan denk ik dat het dus een blok is waar een carburateur op hoort en geen injectiehuis. En dus ook geen elektrische pomp. Die natuurlijk wel bij dit type 205je hoort. Nou weet ik niet of dat kan of dat ik er met mijn beredenering nu helemaal naast zit. Ik zou ook niet weten waarom iemand dat zo in mekaar zou knutselen..
Ik baal er wel van, want een nieuw blok wil ik eigenlijk niet aan beginnen
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar