Peugeot 406: start slecht als motor koud is, zowel op benz als g3

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0, 16V

Mijn peugeot 406 break, 2.0, 16V uit 2001 start slecht, als motor koud is, zowel op benzine als gas!
Kan het zijn dat er ergens een lek zit waardoor mengsel benzine en gas ontstaat waardoor de 406 slecht start? Zijn er andere punten waar ik aan kan denken?

Graag uw reactie.

gr, Harald

harald64

Geplaatst door harald64 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

42 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Een G3 installatie zal altijd op benzine starten, ook al zet je de knop op gas.
Lekkende gas-injector zou kunnen, daardoor krijg je dan een te rijk mengsel.
Dit kun je zelf eenvoudig testen. Ongeveer 1 a 2 kilometer voor het einde van een rit op benzine schakelen.
Dan wordt al het gas opgebruikt. Start de auto daarna dan beter?

Hoe loopt de auto koud (op benzine)? En als je hem op benzine zet/laat staan hoe rijdt de auto koud en warm?

harald64 (0), 13 jaar geleden

Heb ik een aantal keren geprobeerd (gas oprijden en koude start) maar probleem blijft, auto start niet beter. Ik merk eigelijk geen verschil als de auto rijd op benzine of gas. Koude start duurt even voordat de motor aanslaat, wel merk ik dat de motor iets onregelmatiger loopt na koude start. Loopt verder prima als motor warm is.

Een bijkomend punt is dat snelheidsmeter regelmatig uitvalt, dagmeter stopt dan. Kort na uitval snelheidsmeter gaat motermanagment branden.

Hebben bovenstaande problemen invloed op elkaar?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Motorlampje gaat inderdaad branden omdat de voertuigsnelheid niet meer gezien wordt.
Heeft volgens mij geen effect op het starten. Mogelijk komt dit doordat er een ABS-sensor of de communicatie tussen ABS en motor uitvalt.
Gaat er ook een ABS-lamp branden of zit er geen ABS op?

Koude start probleem kan helaas vele oorzaken hebben. Benzinedruk kan wegvallen, valse lucht of een defecte sensor.

Als je het contact aan zet gaat dan de benzinepomp (eventjes) lopen? Wacht dan eventjes (2 seconden) voor dat je start. Gaat het dan beter?
Als je start en na 2 seconden de sleutel weer uitzet en dan opnieuw start. Gaat het dan beter?

harald64 (0), 13 jaar geleden

Het abs lampje gaat niet branden, de 406 heeft wel abs. Kan het probleem in de snelheidssensor liggen?

Contact aanzetten en even wachten heb ik ook geprobeerd, gaat daardoor niet eerder starten. Als de motor eenmaal loopt en ik zet deze weer gelijk af waarna ik de motor weer start dan gaat het goed.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Warme start gaat dus goed als je gelijk de motor weer start.
En na een kwartier of een half uur? Gaat het dan een stuk slechter? Zo ja, dan denk ik een probleem met de benzinedruk.
Die loopt weg tijdens het stil staan en bij de volgende start duurt het te lang voor er druk is.

Als je start en na 2 seconden de sleutel weer uitzet en dan opnieuw start. Gaat het dan beter?

harald64 (0), 13 jaar geleden

Beste oldford,
Direct na koude start op bezine geschakeld en moter snel uitgezet. Daarna sleutel 1x omdraaien en direct lopen (motor was nog koud)
Een aantal km op benzine gelopen bemerkte ik dat de motor onregelmatig stationair liep. Benzine is niet oud, maand geleden €25 getankt.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik verdenk je benzinepomp. Ter controle benzinedruk laten meten. Ook na een 1/2 uur stil staan.

harald64 (0), 13 jaar geleden

Net weer geprobeerd te starten nadat ik vanmiddag overgeschakeld heb op benzine en een aantal km gereden heb voordat ik ging parkeren. Het probleem blijft dat de motor niet direct start. Toen ik het contact aanzette hoorde ik acherin de auto een aantal keren een snel getik (hoog geluid) daarna sloeg de motor aan en hoorde ik de uitlaat wat knetteren. Is dat geluid normaal?
Afgelopen maanden heeft de auto een nieuwe katalysator gekregen en een grote beurt gehad.

oldtimer (0) PRO, 13 jaar geleden

wat redelijk veel voorkomt bij een lpg auto is dat de injectoren van de benzine vervuilen,waardoor de motor slecht aan slaat koud, gewoon uitlezen en kijken naar de gegevens tijdens het stationair draaien wil ook nog wel eens een beeld van de storing geven.
Injectoren kun je laten reinigen bij gespecialiseerde bedrijven.

harald64 (0), 13 jaar geleden

Beste oldtimer, dank je voor jou reacties tot zover. Ik zal morgen de motor laten uitlezen, ben benieuwd.
De toerenteller loopt ook langzaam terug als ik gas geef en weer los laat, staat dat in verband met het probleem wat boven staat beschreven?

patrick1969 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=oldford]Lekkende gas-injector zou kunnen, Ongeveer 1 a 2 kilometer voor het einde van een rit op benzine schakelen.
Dan wordt al het gas opgebruikt.[/quote]
Bij een LPI (Vialle) installatie klopt dit niet helemaal, hier duurt het veel langer voordat het gas uit de injectorleidingen is.

Is dit een Vialle installatie? (zonder verdamper)

harald64 (0), 13 jaar geleden

Vandaag niet toegekomen om de motor uit te laten lezen.
Het betreft een vaille installaite, is het een idee om via het gasblok het gas weg te laten lopen? Ik kan dan checken of de koude start beter gaat! Het is volgens mij gelijk een check om te kijken of de gasinjectoren goed zijn. Uiteraard zal ik eerst de motor op benzine zetten voordat ik daar aan begin.
Hoe denken jullie hierover?

patrick1969 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat kan je doen en het is een goede test om te kijken of het dan ook beter is (koud starten).
Op benzine motor uit, stekker van het koppelblok afhalen, gas weg laten lopen van 1 van de leidingen die naar de injectoren gaan, gas weg laten waaien, even laten lopen, daarna koud weer starten.

Stekker koppelblok er pas terug op als je denkt dat alles dicht is (na de test dus). Controleer ook na afloop of je leidingen goed afdichten! Bedenk dat LPG explosie-gevaarlijk kan zijn als je je verstand niet gebruikt.

succes.



+

harald64 (0), 13 jaar geleden

Dank je voor de bevesting.
Ik zag vanmiddag een plasje vocht (lijkt op brandstof) op de straat ter hoogte van de voorbumper in het midden. Ik konstateerde een lek aan een slang die aangesloten zit links boven aan een apparaat (bovenste apparaat wat aan een v-snaar zit. Deze slang loop naar beneden. Heeft u enig idee waar deze slang voor dient? Kan deze te maken hebben het slecht starten als de moter koud is??

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nou Harald, volgens mij kun je je auto beter wegbrengen i.p.v. zelf gaan "prutsen" aan LPG. De omschrijving van je lekkage van wat waarschijnlijk de stuurbekrachtigingspomp is, geeft nu niet de indruk dat je er veel kaas van hebt gegeten. In dat geval klopt links voor als je vóór de motor/auto staat, maar je bedoeld dan rechts voor, want alles wordt bekeken vanaf bestuurdersplaats............uiteraard met je snuitje naar de voorruit.

patrick1969 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik ben het met Hans eens, als jij het onderscheid niet weet tussen "een plasje vocht" en brandstof, is het heel verstandig om niet zelf verder te prutsen.

harald64 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans, ik ben diverse malen bij de garage geweest voor startproblemen, gebonk achter de auto, snelheidmeter etc. Wat ik bemerkt is dat garages van alles vervangen maar het feitelijke probleem blijft. Gisteren was ik bij een garage die gespecialeerd is in franse auto's. Twee weken geleden was ik daar voor bovengenoemde problemen. Koste mij €800 euro maar de problemen waren niet verholpen. Motormanagement lichte weer op, snelheidsmeter gaf storing en gebonk achter was ook niet verholpen. Ik heb mijn frustraties telefonisch naar hun geuit. Gisteren kon ik terugkomen en moest ik hun vertelllen dat er veel speling op de achterwielen zat. Ze hebben een stangetje (naam ben ik ff kwijt) vernieuwd waarna het probleem verholpen is. Gebonk achter is weg!
Ook hebben ze de snelheidssensor vervangen (2e hands) dus dat is afwachten. Tot op heden geen storing mm.
De lekkag constateerde ik vanmiddag. Ik als leek stond met mij neus naar de voorruit, dus links loopt de slang van een apparaat naar beneden en daar lekt deze.; Is dat v/d stuurbekrachtigingspomp???
Even voor alle duidelijkheid, ik heb tot op heden niets aan de auto zelf gedaan .Ik wel graag advies hebben en met dat advies wil ik, indien nodig, de garage van informatie voorzien zodat het mij niet bakken met geld gaat kosten. Daarom ben ik zo blij met deze site!!

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Harald, je verhaal is duidelijk en k'begrijp het.

Je STOND met je neus naar de voorruit, dus voor de auto. Is dan rechts gezien vanuit bestuurderstoel. Daar zit de stuurbekrachtigingspomp en ook een slang die vanaf de stuurbekrachtigingspomp schuin naar beneden loopt waarvan 1ste stukje rubber en halverwege overgaand naar stalen leiding en dan verdwijnt onder de motor. Is het echt lekken, dus druppen, of meer iets doorzweten? De slangen willen wel eens zweten op de overgang van rubber naar staal. Uiteraard kan de slang ook ergens anders stuk zijn. Als het echt drupt, dan zal het niveau van de stuurbekrachtigings-olie ook zakken = zwarte tankje rechts (vanuit bestuurderszijde haha) in de motorruimte.

harald64 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans, dank je voor jou reactie!

Ik ga ervan uit dat deze drupt, plekje olie op de straat is van vanmiddag.
Maandag maar weer naar de garage. Lijkt mij geen veilig idee om zo verder te rijden.
Heb jij einig idee wat dit mij ongeveer gaat kosten?

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Snelheidssensors moet je niet vervangen door 2e handse, dit is vragen om problemen. Nieuwe sensor is ongeveer 120 euro dus daar kun je geen bult aan vallen. Zeker als je ziet wat ze soms voor 2e handse (slechte) sensoren vragen.

Het slecht starten kan ook te maken hebben met plakkende klepstoters een bekend probleem van dit type 406 2.0. Gebruik hier de zoekfunctie eens, veel info en mogelijke oplossingen.

Bloemen207 (0), 13 jaar geleden

Beste Harald64

Is u probleem opgelost? Ik heb namelijk net dezelfde problemen..
Wagen start slecht maar wanneer ik direct na koude start de moter snel uitzet en daarna sleutel 1x omdraai, start de motor direct (motor was nog koud)
Heb ook een vialle LPI systeem alleen zit deze installatie er nog maar enkele weken in... En nog een gelijkenis bij mij is de katalysator enkele weken geleden ook vervangen gelijktijdig een groot onderhoud laten uitvoeren inclusief bougies
Wanneer de wagen eenmaal is gestart loopt hij eigenlijk wel lekker, alleen op LPG wilt het wel eens voorkomen dat hij op laag toerental een beetje inhoud. Heb ook al geprobeerd om gewoon op benzine te rijden (ongeveer 8 km maar dan nog start de wagen slecht.)

Het zou heel fijn zijn moest u mijkunnen vertellen wat bij u de oplossing was zodat ik weet of ik naar de gasboer of naar de garage moet rijden.
Betreft Peugeot 207 1.6 VTI van 2008 met 31000km

Alvast bedankt

S400 (0), 13 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Snelheidssensors moet je niet vervangen door 2e hands, dit is vragen om problemen. Nieuwe sensor is ongeveer 120 euro dus daar kun je geen bult aan vallen. Zeker als je ziet wat ze soms voor 2e hands (slechte) sensoren vragen.

Het slecht starten kan ook te maken hebben met plakkende klepstoters een bekend probleem van dit type 406 2.0. Gebruik hier de zoekfunctie eens, veel info en mogelijke oplossingen.[/quote]
Nou ik vind dat toch een behoorlijk bedrag(lees bult) voor een snelheidssensor hoor.
Daarvoor ga ik wel even naar de sloop trek het ding eruit en de meneer van de sloop vraagt 2 of 3 tientjes voor zo'n ding.
Zeker als het een kleinere sloop is dan weten ze vaak niet eens wat het voor onderdeel betreft en roepen ze maar wat.
Ik heb inmiddels diverse peperdure sensoren en impulsgevers van verschillende merken voor een paar lullige tientjes van de sloop gehaald deze waren allemaal goed .
Maar je moet altijd een beetje geluk hebben natuurlijk.
Daarbij mocht hij niet werken dan doet de meneer van de sloop ook nooit moeilijk.
Het is natuurlijk maar net hoeveel je te besteden hebt of besteden wilt.
Maar zoiets zou ik persoonlijk wel uit een sloper halen.


P.S.

Als je niet erg handig of technisch bent is de sloop niet de juiste plek om naartoe te gaan.

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Tsja 120 euri is natuurlijk niet niks, zeker als je het niet breed hebt. Maar ik betaal liever iets meer voor iets goeds dan dat ik een sensor op de sloop ga zoeken die vrijwel zeker later ook weer problemen zal geven. Kun je weer onder de auto kruipen, die sensor zit ook op zo'n heerlijke plek :-)

Let wel over het algemeen is sloop spul best prima, maar dit specifieke geval van die peugeot snelheidssensor zou ik echt voor nieuw gaan. Een gemiddelde sloop weet tegenwoordig trouwens ook wel wat ie moet vragen. Tijdje terug nog een oliedop, 5 euro, niet veel he ? Dealer vraagt er ook 5 euro voor en dan heb je een nieuwe, tel uit je winst.

Maar goed weer even on-topic Harald is de 406 al gefixt ?

harald64 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans en de rest, het is weer even geleden dat ik voor het laatst gereageerd heb. Even een update:

-Olie lekkage werd veroorzaakt door lekkende leiding die v/d stuurbekrachtingspomp af komt.
-Slecht starten bij koude start is verholpen. Vier lekkende gasinjectoren waren het probleem.

Motormanagmentlampje blijft branden: storing komt v/d katalysator.
Viergasmeting is gedaan, conclusie: co2 te hoog bij stationair en hoge toren en zuustof te laag (dacht ik)
De gasspecialist zag dat de lambdasonde (inlaat) verkeerd zat (andersom) Kwam erachter om ter plaatse door te meten maar kreeg geen waardes door op zijn computer. Ondanks de aanpassing heeft dat niets veranders aan de waardes. Voor de apk zou mijn auto dus afgekeurd worden.
Ik baal hiervan want februari dit jaar heb ik een nieuwe katalysator laten plaatsen. Die zal toch niet kapot zijn?
Is het probleem de kat dat het cao te hoog is en het zuurstof te laag?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij de storing hoort een zogenaamde P-code. Heb je deze P-code toevallig? Hebben ze nadien het afgegeven signaal (werking) van de lambda-sonde gecontroleerd? Dit zal toch eerst in orde moeten zijn.
Trouwens......vreemd verhaal over verkeerd omzitten van de lambda-sonde???

harald64 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans, de p- code heb ik niet maar de lambda-sonde werkte wel. Deze zag ik op de computer op en neer gaan van rijk naar arm.
Verkeerd omzitten v/d de lambda-sonde bedoel ik het elektrischa aansluitblokje.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

En die katalysator? Is dat (excuses!) zo'n goedkoop aftermarket "ding"?

harald64 (0), 13 jaar geleden

Gekocht bij autobandenmarkt.nl

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Erg veel goede ervaringen hebben wij niet met aftermarket katjes, maar te vroeg om nu gelijk de conclusie te trekken dat het bij jou een defecte "soep"kat is. Kun je misschien de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens plaatsen?

harald64 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans, de laatste 8 cijfers van het chassisnummer is: 81193700

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is een uitlaat met 2 lambda sondes en nu begin ik te snappen hoe en wat over de verkeerd aangesloten lambda. Waarschijnlijk hebben ze de blauwe en groene stekker omgewisseld? Maar welke heb je dan zien werken? De voorste hoort inderdaad bij goed werken tussen 0,1 en 1 V te pendelen. De achterste staat bij normale werking licht te schommelen rond de 0,5 V. Over de kat: het moet mogelijk zijn om de toestand van het inwendige d.m.v. kijken te controleren, maar dan moet in ieder geval het uitlaatgedeelte na de kat even losgemaakt worden. Ik dacht zelfs dat via de voorzijde van de katalysatorpijp het katalysatorblok te zien was, dus das nog een optie. Anders moet je toch eens proberen om de P-code te achterhalen.

harald64 (0), 13 jaar geleden

Hoi Hans, het gaat om de voorste lambda die verkeerd zat.
Ik zal proberen te acherhalen welke P-code het is. Je hoort nog van mij.

harald64 (0), 12 jaar geleden

Hoi Hans, de p-code kan ik niet achterhalen.
Vandaag naar een universele garage geweest. Een viergasmeting laten doen waar uit blijkt dat de cao waarde iets te hoog is. Te hoog om door de apk te komen. Diagnose gesteld die aangaf dat er problemen waren met de temeratuursensor. Kan een kapotte temperatuursensor gevolgen hebben voor de katalysator?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

ja

harald64 (0), 12 jaar geleden

Dan is dat waarschijnlijk de oorzaak geweest dat ook de nieuwe kat overleden is!

harald64 (0), 12 jaar geleden

Beste professional, even een update:
-temperatuur sensor vervangen wannaar mm weer oplichte.
-volgende storingen kwamen door tw: p0352, p0350 en po420 (katalysator omzetting te laag, 2e lambdasonde te lage meet waarde tov de 1e lambdasonde , te lage spanning.
-tijdens de storingen wel een aantal keren overgeschakeld van benzine naar lpg, garage gaf aan dat dit invloed heeft op de bobine.
-heb 2e (achterste) lambdasonde vervangen maar zonder resultaat. De 1e pendeld goed en tijdens de viergasmeting bljft het cao boven de 0,3 zitten dus te hoog voor de apk keuring.

Kunnen er nog andere oorzaken zijn ipv de katalysator? Of lijkt het erop dat de kat van 2 mnd oud echt overleden is?

Graag uw reactie.

gr, Harald

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P0350 - Ignition Coil Primary/Secondary Circuit
P0352 - Ignition Coil "B" Primary/Secondary Circuit
P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1
Waar haal je de beschrijving van 2e lambdasonde te laag van daan? Of is dat de vertaling van P0420?

Met problemen op je bobine's wil je kat wel kapot gaan.
Alhoewel after market kat's ook niet goed bekend staan. Met een achterste lambdasonde geven die wel meer problemen.

Deze opmerking snap ik niet. Kun je die nader uitleggen?
- tijdens de storingen wel een aantal keren overgeschakeld van benzine naar lpg, garage gaf aan dat dit invloed heeft op de bobine.

harald64 (0), 12 jaar geleden

beschrijving van 2e lambdasonde te laag is de vertaling v/d P0420.
voordat de storing kwam is tijdens de 4 gas meting een aantal keren overgeschakeld van benzine naar lpg. De garage gaf aan dat de bobine hierop reageerd.

Nu kan ik wel van alles vernieuwen maar ik wil graag weten welke weg ik moet gaan bewandelen? Heb jij adviezen?

gr. Harald

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de bobine reageert op het overschakelen van gas naar benzine en omgekeerd zegt die garage dat LPG NOOIT kan werken.
Want een van de kenmerken van een G3 systeem is dat deze op benzine start en daarna overschakelt op LPG.
En als de tank leeg is, wordt er weer terug geschakeld naar benzine. If geloof niet in die uitleg.
Ook de uitleg van code P0420 klopt niet. Het signaal van de achterste sonde is niet te laag. Dat zou een andere code geven.
Code P0420 wordt gezet als de achterste sonde meependelt (tussen 0,1 en 0,8 volt) met de 1e sonde.
Bij elkaar opgeteld zou ik zeggen zoek eens een ander op.

Bedrading tussen motor-ecu en bobines controleren. Als dat niets oplevert zou ik de bobines vervangen.
Soms kan een defecte bobine zelfs intern in de ecu iets opblazen. Dat is hier vandaan niet te zien.
Mocht dat het geval zijn dan informeren bij ac-tronics of deze de ecu dan kunnen repareren.
En als alle problemen opgelost zijn, kat vervangen. Zou ik origineel monteren.

harald64 (0), 12 jaar geleden

Dank je voor jou uitleg.
Ik kan mij herinneren, tijdens de 4 gas meting, dat de achterste sonde op 0 Volt stond, dus niet mee pendelde met de 1e sonde! Als dat zo is wat is dan de oorzaak?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Helemaal 0 volt van de 2e lambdasonde terwijl de motor belast wordt (dus niet tijdens afremmen op de motor) levert een foutcode op.
Dus helemaal 0,0 volt zal deze wel niet aangegeven hebben.
Als deze een laag voltage af geeft (zeg 0,1volt) dan denk ik aan een defecte sensor of een lek in de kat waar zuurstof door naar binnen komt.
Zonder metingen is het echter gokken.

harald64 (0), 12 jaar geleden

Beste oldford,

Vandaag heb ik de auto even flink op zijn staart getrapt. De motor hielt behoorlijk in bij hoog toerental en liep weer netjes toen ik rustig ging rijden.
Kan jij wat met deze informatie?

gr, Harald

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.