Reeds eerder hier gepost en goed geholpen, waarvoor dank.
Op dit moment na het vervangen van stappenmotor, bougies, luchtfilter, benzinefilter, accu, gasklappositiesensor, is het probleem als volgt:
Auto wil direct aanslaan, echter het lijkt alsof hij niet voldoende lucht/benzine krijgt waardoor hij gelijk afslaat. Beetje gas geven is voldoende om hem aan de praat te houden. Als ik gas voorzichtig los laat blijft hij met flinke moeite en zeer schokkend lopen. Uiteraard is dit niet wenselijk.
Als ik eenmaal een paar kilometer gereden heb, loopt de auto perfect, mooi stabiel stationair, reageert prima op gas geven enz. Je zou dan eigenlijk zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is.
Vervolgens als de auto warm is en ik hem stil zet, ondanks dat hij warm is, start hij na 5 minuten of zo wel gelijk, echter ook weer even met onregelmatig toerental.
kan mij iemand aanvullende info verstrekken, waar dit mogelijk kleine euvel vandaan komt? Of is het een groter euvel dan ik zelf denk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
En je blijft weigeren om eens langs de dealer te gaan om em eens uit te laten lezen? Er kan namelijk best een lichtere storing in zitten waar het motordiagnoselampje niet op gaat branden maar die wel een indicatie kan geven! Heb je al eens een injectie-reiniger door de brandstof gebruikt? Die vervangen stappenmotor, is dat een nieuwe, ORIGINELE, dus van de dealer?
Ja, injector reiniger heb ik ook al 2 keer toegevoegd aan de benzine.
Wat betreft de stappenmotor, ja deze is origineel en gehaald bij Peugeot met goede korting. Zelf gehaald!
Punt blijft dat ik het werkplaatstarief bij Peugeot bijna niet kan hebben, vandaar mijn eigen pogingen.
15 jaar
Werkplaats tarief voor uitlezen en eventueel een paar kleine controles was vast niet zoveel geweest als een nwe gasklepsensor en/of stappenmotor zonder resultaat.
Zit er nog een bobine op met losse kabels of al een langwerpige bobine rechtstreeks op de bougies?
Is het een langwerpige bobine, welk merk staat hierop? Sagem of Electricfil?
Merk moet ik even voor me houden weet ik zo niet.
Wat ik wel weet is dat het 4 pijpjes zijn die rechtstreeks over de bougies heen schuiven, dus geen losse kabels. Inderdaad een langwerpige rechthoek.
Kan het iets met de bobine te maken hebben?
Vreemd vind ik zoals ik al eerder zei dat de auto op dit moment super loopt, zodra hij ook maar even gelopen heeft.
15 jaar
Op basis van de eerder gegeven adviezen hier, auto gisteren bij Peugeot laten uitlezen.
Conclusie: computer en bobine defect.
Nu blijkt dat het een niet los van het ander gemonteerd kan worden en de kosten zijn behoorlijk, heb een aanvraag geplaatst voor gebruikte onderdelen die van 1 auto komen.
Iemand suggesties waar ik op moet letten?
15 jaar
Mijn vraag over het merk bobine was dus daarom. Als er een fout merk bobine (sagem met 4 x rechte hoek) op zit, bestaat de kans dat er een eindtrap in de computer kapot gaat en krijg je ook stationaire problemen en dus ook een uit te lezen storing in het stationaire gedeelte.
Uitlezen werkt! Helaas kost het veel geld om dit te herstellen omdat je een nwe EBE (computer) én bobineblok nodig hebt.
Een 2de hands EBE (computer) zal m.i. niet gaan vanwege de startcode die per auto verschilt en niet te "overschrijven" is. Bobineblok incl. rubberdoppen moeten van het merk electricfil zijn = bobine met 2 afgeronde hoeken en 2 rechte hoeken.
Beste hans,
Ik vraag me af hoe dit dan kan ontstaan? Ik heb toch niks aan de bobine gedaan, alleen 4 nieuwe bougies er in gezet. Dan heeft er toch al lang een foute bobine ingezeten.
Bestaat de mogelijkheid dan ook niet, wat ik nu verzocht heb op onderdelenzoeker om alles van 1 auto te vervangen: computer, bobine, startblokkering en sleutels inclusief portiersloten?
15 jaar
Het ontstaat meestal door (tijdelijk) te hoge piekspanningen die dit soort/merk bobine geeft. Mogelijke oorzaak hiervan zou bijv. kunnen zijn dat er (te) lang met slechte bougies is gereden. Als er een electricfil bobine geplaatst gaat worden doe je er verstandig aan, om tevens een condensator te plaatsen en aan te sluiten op/in dat ene lege plekje van de 4 in de stekker die op de bobine komt. . Dit onderdeeltje incl. stekkerpennetje en afdichtrubbertje kun je kopen bij de dealer.
Aha, dat bedoel je met alles van 1 auto: Dit kan wel, maar mocht je auto al voorzien zijn van een BSI, dan moet je deze ook mee vervangen. Of het verstandig is, is vraag 2.
Mag ik je vragen toe te lichten wat een BSI is of waar dit voor staat? Want dit zegt me niks en zal ook hier heen op zoek moeten.
Ik heb deze auto maar als tweede auto en hoofdzakelijk om mijn honden te vervoeren, kan me niet veroorloven om hier 1400,- aan uit te geven.
Verkopen in deze staat heeft ook weinig nut lijkt me en daarmee heb ik nog geen andere.
Enige tip voor me waar ik wellicht een schade auto kan uithalen, dat was nog het beste lijkt me?
15 jaar
denk dat je veel voordeliger uit bent als je de computer gewoon aanbied voor rep ook dan moet je natuutlijk wel een nieuwe bobine monteren.
Kan deze hersteld worden dan? Zo ja, dan zal ik zeker op zoek gaan naar een hersteller in Limburg.
15 jaar
Je kunt inderdaad eens bij ACtronics (even googlen) informeren. Vertel dan wel wat er mis is, dus het bobineverhaal, zodat ze wellicht van te voren aan kunnen geven of de EBE te repareren is. Anders krijg je straks een niet te repareren EBE terug incl. rekening onderzoekskosten.
Nu alles zeker is ga ik dan toch een andere ecu en bobine bestellen bij bba-reman. Hun leveren mij een vervangende ecu en bobine tegen een acceptabele prijs. Ik hoop dat het hier mee is opgelost.
15 jaar
Vandaag de bestelde onderdelen via BBA-reman, laten monteren. Nieuwe ECU en bobine, auto loopt weer prima.
BBA aanrader voor ecu en bobine materiaal!
Hoop dat ik nu de meeste ellende achter de rug heb.
Dank aan alle betrokkenen!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar