Sinds enige tijd heb ik een merkwaardig probleem:
Mijn auto start prima, zelfs zonder het geven van extra gas. Direct na het starten en voor het wegrijden stort het toerental ineen en valt de motor uit.
Als ik direct na het starten (voordat het toerental wegvalt) weg rijd, is er niets meer aan de hand en loopt de motor prima stationair. Dit is zelfs als ik maar 1 meter rijd.
Valt het toerental terug en probeer ik hem aan de praat te houden, dan gaat dat met horten en stoten en loopt de motor pas goed als ik het gas tot 3500 toeren indruk.
Stappenmotor, koelvloeistof temp sensor en benzinefilter zijn al vervangen. Ook is gasklephuis schoongemaakt.
Wie helpt mij verder.....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou het kunnen dat er een beetje diesel in de brandstof is terecht gekomen??? De injecteurs hangen in de inlaat en tijdens stilstand zakt de diesel (welke vermengd was met de benzine naar beneden. De motor moet dan een paar tellen op pure diesel lopen.. Daarna is het over, want door het rondpompen van de meeste brandstof mengt alles weer... Als na een paar keer tanken het euvel weg is?? kun je er gif op innemen dat er een andere soort brandstof bij de benzine heeft gezeten..
Beste Cor,
Dit probleem speelt nu al een paar maanden. Daarvoor is er geen diesel in deze auto gegooid. Daarna trouwens ook niet.
De enige mogelijkheid de ik nog zie is dat mogelijk de brandstofpomp niet helemaal meer goed is waardoor het brandstofsysteem niet gelijk op druk komt. Het gekke is daarbij dat de auto verder altijd goed loop. Hij houdt nooit in of stottert oid.
Het gekke is dat het probleem zich direct oplost wanneer de auto zich verplaatst. Al rij ik maar 1 meter...... Wellicht staat er iets niet goed afgesteld?
11 jaar
Er kan ook diesel inkomen zonder dat je het zelf wil.. ook bij de pomp kan er iets mis gaan... Als er geen druk op de brandstofgallerij staat krijg je altijd onvoldoende brandstof..Je kunt ook eens kijken of de inlaat ter hoogte van de gasklep vervuild is door olie??? De stationair regeling kan daardoor in de problemen komen...
Reinigen van het carterventielatiesysteem inclusief het gasklephuis en het stationaire circuit biedt dan soelaas...
Als je nu, direct na het starten voordat het toerental wegvalt, een klein beetje gas geeft, zonder te gaan rijden. Blijft de motor dan daarna gewoon lopen?
De eerste seconden nadat je hebt gestart, is de lambdaregeling nog niet actief, omdat de lamdasonde nog te koud is. Het lijkt er op dat er bij het inschakelen van de lambdaregeling een verkeerde brandstofhoeveelheid wordt berekend. Misschien werkt het verwarmingselement in de lambdasonde niet, waardoor die later op temperatuur is dan de ecu verwacht. ( Kan ook draadbreuk of slecht contact zijn. ) Als je een klein stukje rijdt, warmt de lambdasonde door het uitlaatgas sneller op.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar